Home » Voeding & Voedingsstoffen » 5 vergissingen in de supermarkt + oplossingen

5 vergissingen in de supermarkt + oplossingen

Een gezond voedingspatroon begint in de supermarkt. Daarom hierbij 5 fouten die je kunt maken tijdens je dagelijkse boodschappen met daarbij de wenselijke oplossing…

1. Maak altijd een boodschappenlijstje

Als je iedere keer dat je naar de supermarkt gaat een boodschappenlijstje maakt en je bovendien aan dat boodschappenlijstje houdt, zul je beduidend minder (ongezonde) boodschappen mee naar huis zeulen. En wat je niet in huis hebt, kun je ook niet opeten.

2. Verken de uithoeken

Begin bij de uithoeken van de supermarkt. De meeste supermarkten zijn namelijk zó ingericht dat de producten met de grootste winstmarges het meest in het oog springen. En dat zijn doorgaans de typische kant-en-klare fabrieksproducten zoals zoutjes, snoepjes, koekjes, toastjes, gebakjes, toetjes, sausjes en drankjes. Gezond voedsel vind je nagenoeg altijd aan de buitenranden van de supermarkt, dus zo ver mogelijk uit het centrum.

3. Pure natuurproducten

Zorg ervoor dat je allereerst pure natuurproducten in je boodschappenmandje laadt. Hierbij moet je denken aan verse groenten & vruchten, hele granen, onverwerkt mager vlees, verse vis, magere zuivel en eieren. Het is bovendien raadzaam om in ieder geval de dierlijke producten biologisch te kopen. Deze zijn namelijk vrij van synthetische hormonen.

4. Beperk voorverpakte producten

Beperk de aanschaf van voorverpakte producten voor zover dat mogelijk is. Bekijk in ieder geval altijd de ingrediëntenlijst van voorverpakte producten. Zorg ervoor dat het aantal verschillende ingrediënten zo klein mogelijk is (liefst minder dan 5) en mijd vooral ingrediënten die je niet kunt uitspreken of niet herkent. Let op: voorverpakte groenten uit de diepvries vormen een uitzondering en zijn doorgaans opvallend gezond!

5. Hele granen

Ga altijd voor hele (volkoren) granen. Meergranen klinkt misschien gezonder, maar zegt in feite niks over welke onderdelen van de verschillende graankorrels in het eindproduct zijn gebruikt. Ga dus voor volkoren tarwemeel, volkoren havermout, volkoren pasta, volkoren ontbijtgranen en volkoren rijst (zilvervliesrijst). (bron)

Heb jij aanvullende tips voor een gezond en verantwoord supermarktbezoek? Laat hieronder je reactie achter!

Reacties & Vragen

  1. Sandra ·

    Wat ik altijd met mijn moeder doe voordat we boodschappen in de supermarkten gaan doen (of uberhaupt uit huis gaan), is even goed eten, vaak brood sochtends en smiddags en dan nog een keer extra voordat we uit huis gaan. Als je dan in de supermarkt staat heb je geen trek en neem je dus amper wat mee omdat je zo vol zit, en kom je dus alleen met het hoognodige thuis. Wanneer je een dagje uit gaat werkt het precies hetzelfde, je hebt om 2 of 3 uur geen zin meer in een bak patat omdat je nog vol zit van die extra maaltijd brood, en dat scheelt een boel calorieën en kosten!

Plaats een reactie