Home » Voeding & Voedingsstoffen » Afvallen & alcohol: 6 tips om alcohol in gezond dieet op te nemen

Afvallen & alcohol: 6 tips om alcohol in gezond dieet op te nemen

Wijn is niet zo slecht als je wilt afvallen en op dieet bent

Alcohol in combinatie met een dieet is lang controversieel geweest omdat je er dik van zou worden. En alhoewel er zeker een verband is tussen een hoge alcohol consumptie en obesitas, betekent dit niet dat je helemaal niet mag drinken als je wilt afvallen.

Vaak schuilt het gevaar ook meer in de calorieën van de snacks die samen met alcohol op tafel komen, dan in het drinken van een drankje zelf. Toch zitten er best veel calorieën in de meeste alcoholische dranken. Daarom geef ik in dit artikel 6 tips als je alcohol niet wilt laten staan, maar toch op gewicht wilt blijven.

  1. Drink altijd met mate – Als je op gewicht wilt blijven en een gezond levensstijl vol wilt houden, drink alcohol dan altijd met mate. Bijvoorbeeld alleen in de weekenden en als je uit eten gaat. Dronken worden en aangeschoten zijn heeft een dramatisch effect op je discipline om je aan een gezond eetpatroon te houden en om te gaan sporten.
  2. Drink niet dagelijks – Hoewel een wijntje per dag goed is voor je lichaam, blijft het bijna nooit bij één glas. Als je dagelijks drinkt wordt het een gewoonte die moeilijk te doorbreken is. Het is daarom beter om niet elke dag alcohol te drinken.
  3. Vergeet de calorieën niet – Als je op dieet bent of op gewicht wilt blijven, tel dan de calorieën van de alcoholische drankjes wel mee met je totale dagelijkse hoeveelheid calorieën.
  4. Let op je hongergevoel – Zoals ik eerder ook al noemde is het snacken bij een alcoholisch drankje vaak de boosdoener qua calorieën. Vooral mannen eten dan extra veel, terwijl vrouwen eerder geneigd zijn om juist niet te eten. Voor vrouwen is het daarom belangrijk om wel gezond te blijven eten en geen maaltijden over te slaan.
  5. Pas op vet voedsel – Uit onderzoek blijkt dat het eten van vette dingen in combinatie met alcohol er voor zorgt dat je lichaam de vetten eerder opslaat dan wanneer je nuchter bent. Met andere woorden: je wordt sneller dik van dezelfde hoeveelheid vette producten.
  6. Geniet zonder schuldgevoel – Als je er voor kiest om (met mate) alcohol te drinken, voel je dan niet schuldig maar geniet er van! Een drankje op z’n tijd blijft tenslotte lekker. (bron)

Er zijn 4 reacties op dit artikel · Reageren

Reacties & Vragen

  1. Wout Schokker ·

    Erg goed artikel, want ik drink zelf ook wel vaker een glaasje wijn, maar ook ik moet een beetje op mijn gewicht letten, want kom zo bij als ik bij het tafelen te veel wijn drinkt. Zal het goed in de gaten houden.

  2. steifei ·

    pona gefeliciteerd met je verjaardag zusie met je 16de jaar

    xxx ikke steifei

  3. sanne ·

    wat is nou het verschil tussen een glaasje berenburg of een glas witte wijn?? qua kcal is d eberenburg zelfs minder (per 100 gram, want je drinkt snel 200 ml wijn en niet zo snel 100 ml berenburg)

    waarom mag je in de meeste dieeten dan wel witte wijn, maar bijv, geen berenburg??

    • beterlaatdannooit ·

      beter laat dan nooit :)

      Er spelen verschillende factoren mee:

      1) de hoeveelheid “pure” alcohol die je toe je neemt is bij gedestilleerde dranken en wijn gelijk. De hogere percentage van sterke drank wordt gecompenseerd door het kleinere glas. Daar zit dus niet het verschil.

      2) Een droog wijntje is laag in suiker gehalte, omdat ongeveer alle suiker ongezet is in alcohol.
      Bitters zoals beerenburg hebben 10% suikergehalte en likeuren hebben zelfs snel toegevoegd 30% suikergehalte NA het “bottelen”, zodat ze aangenaam smaken ipv scherp alcoholig. (= dus extra calorien)

      Een paar voorbeelden om te vergelijken:
      Pils 5% 100 ml - 41 cal
      wijn wit, chardonnay 100 ml – 66 cal
      wijn rood 100 gram - 82 cal
      champagne 100 ml - 87 cal
      wijn rood zoet 100 ml - 165 cal
      wijn wit zoet 100 ml - 170 cal
      berenburg 100 ml - 187 cal
      bailey’s 100 ml - 334 cal

      (bron: Wijvallenaf.nl/calorieentabel)

      3) Wijn past in tegenstelling tot bier en beerenburg ook bij eten.

      4) wijn drink je door “genieten” langzaam en dus kun je over 1 glas lang doen.

      5) Het hoge suikergehalte van “beerenburg” doet niet alleen snel drinken, maar ook altijd naar meer verlangen. Je neem dus snel te veel tot je door het “idee” het zijn maar kleine glaasjes
      Bij bier wordt je al snel verleidt tot “doordrinken” met collega’s..

      6) Mocht je op een feestje zijn, kun je wijn ook gemixt met een spa rood drinken. Zo kun je 2-4x meer glazen drinken, zonder dat je als “saai” overkomt.

      etc etc etc etc

      ·

Plaats een reactie