Home » Onderzoek » Afvallen & slaap – Kun je afslanken door goed te slapen?

Afvallen & slaap – Kun je afslanken door goed te slapen?

Er wordt veel geschreven over afvallen & slaap, maar er zijn nog steeds veel onduidelijkheden over de exacte verbanden. Wetenschappers zijn het er inmiddels wel over eens dat de “juiste” hoeveelheid slaap positief uitwerkt op je stofwisseling, je spijsvertering en je vetverbranding. Slaap is zelfs een belangrijke variabele in de wiskundige vergelijking voor gewichtsbehoud (weight maintenance equation).

Ideale hoeveelheid slaap

Theoretisch gezien zou slaap dus kunnen zorgen voor afvallen en gewichtsverlies. Het is echter heel moeilijk om te bepalen wat de ideale hoeveelheid slaap is voor een specifiek individu. Iedere persoon is immers anders… En de wenselijke hoeveelheid slaap is o.a. afhankelijk van leeftijd, lichamelijke en geestelijke gesteldheid, dagelijkse (in)activiteit, hormoonhuishouding en energieniveau.

Voldoende slaap = afvallen!

Recent onderzoek van de Universiteit van Chicago (VS) wijst uit dat slaapgebrek de positieve effecten van een dieet tegenwerkt. Mensen die een goede nachtrust doormaken, verliezen twee keer zoveel vet tijdens een dieet dan mensen die slecht slapen. Het onderzoek wijst tevens uit dat mensen die goed slapen hun honger makkelijker onder controle houden en zodoende minder moeite hebben met een caloriearm dieet.

Een eerdere studie van de Columbia University in New York (VS) onder 18.000 mensen leverde tevens opmerkelijke resultaten op. Desbetreffend onderzoek wees uit dat mensen die minder dan 4 uur per nacht slapen, 73 procent meer kans hebben op overgewicht dan mensen die 9 uur per nacht slapen.

Tot slot

Het verband tussen slapen en eten zit hem in de “eetlusthormonen” leptine en ghreline. Voldoende slaap houdt de hormonen leptine en ghreline in balans. Als je onvoldoende slaapt, stijgt je leptine-niveau en daalt je ghreline-niveau. Hierdoor ontstaat het typische hongergevoel. Door hongerpieken ga je logischerwijs meer eten.

Bovendien zorgen deze hormoonschommelingen ervoor dat je stofwisseling vertraagt, waardoor je lichaam minder snel en efficiënt calorieën verbrandt en meer calorieën opslaat als lichaamsvet. Tot slot kan een chronisch slaaptekort ervoor zorgen dat je suf, futloos en lamlendig wordt, waardoor je niet in staat bent om weloverwogen voedselkeuzes te maken en geen zin en/of energie hebt om gezond te koken en voldoende te bewegen.

Hoeveel uur slaap jij per nacht? En hoeveel moeite heb jij met afvallen, afslanken, gewichtsverlies, diëten en hongeraanvallen? Laat a.u.b. hieronder je reactie achter!

Reacties & Vragen

  1. Sharron Clemons ·

    Ik ben al jaren op het zelfde gewicht. Ook na twee zwangerschappen heb ik hetzelfde normale postuur. Zelf zorg ik voor voldoende regelmaat in mijn leven en probeer op een vaste tijd te slapen en op te staan.

  2. BBC ·

    Laat die 8 kg er gewoon aan. Laat je daardoor niet ongelukkig maken. Zorg dat er niet teveel bijkomt door een juiste combinatie van voeding en beweging. Wanneer je geen zware eetovertredingen pleegt en voldoende beweegt komt uw lichaam automatisch in een eigen persoonlijke balans. Die kan hoger zijn dan de geldende BMI index maar behoort tot uw persoonlijke wellness index. Het blijkt dat mollige mensen meer overlevingskansen hebben bij een ernstige ziekte (bijv. kanker) dan magere mensen. Bij magere mensen zie je ook meer rimpels. :) BB-club.be

  3. Marieke ·

    Ik ben 6 maanden geleden bevallen en deze is helaas geen slaper. Als ik zo 3 uur per nacht slaap is dat veel en zo gaat het dus nu al 6 maaden. Bij mijn eerste kind heeft dit zowat 2,5 jaar geduurd en nu beginnen we gewoon weer overnieuw. Ik herken zeker dat lijnen en natuurlijk ook sporten niet haal baar zijn. Ik heb het geprobeerd, maar sta te tollen op mijn benen en ook grijp ik nu veel sneller naar zoetigheid omdat mijn lichaam suikers nodig heeft om te functioneren. Heel erg. Ik wil gewoon weer mijn oude gewicht terug, maar het lukt maar niet. Er moet nog steeds 8 kilo af! Dus als iemand de gouden tip heeft…heel graag.

    • Maria ·

      Probeer je kind als laatste voeding een fles pap te geven. Vaak als hun buik goed vol is, slapen ze beter.

      ·
  4. Henny ·

    Ik ben al jaren op het zelfde gewicht. Ook na twee zwangerschappen heb ik hetzelfde normale postuur. Zelf zorg ik voor voldoende regelmaat in mijn leven en probeer op een vaste tijd te slapen en op te staan.

  5. Trudy ·

    Tot 2003 sliep volgens mij heel goed. Kon zelfs de klok rond slapen.
    Had ook een gezond gewicht.
    Toen werd er een ernstige vorm van slaapapneu geconstateerd.
    Nu slaap ik al 7 jaar met een CPAP.
    Vanaf het begin van het gebruik van de CPAP werd ik zwaarder.
    De longspecialist en de leverancier van de CPAP verklaarden dir als volgt.
    Doordat ik zoveel apneu’s had kwam ik niet in de goede slaap maar werd te vaak wakker en “werkte” dus zo’n 8 uren per nacht. Hierdoor verbruikte ik meer calorien waardoor ik niet in gewicht toenam.
    Nu slaap ik zo’n 6 tot 8 uren per nacht, waardoor ik dus minder verbrand en daarom zwwarder zou worden.
    Dit zou zich na verloop van tijd stabilizeren.
    Nu, 7 jaar later ben ik 16 kilo zwaarder en kan niet afvallen, ook niet met een dieet.
    De dieetiste vertelde mij dat zij niets voor mij kon betekenen.
    Dat je door een goede slaap kunt afvallen geloof ik dus niet.
    Net zo min als aan meer bewegen en minder eten.
    Toen ik steeds maar aankwam gebruikte ik ongeveer 1.000 calorien per dag.
    Eigenlijk veel te weinig dus.
    Nu ben ik heel langzaam meer aan het eten en hoop dat mijn stofwisseling weer beter wordt en dat het mij uiteindelijk toch zal lukken om die 16 kilo’s weer kwijt te raken.

  6. marije ·

    Oh ja die arts behandelt me dus middels accupunctuur en chinese kruiden.

  7. marije ·

    Sinds ik zwanger werd bijna 2 jaar geleden begon ik last te krijgen van slaapproblemen. Ik was om de 2 uur wakker en leek niet diep te kunnen slapen. Dat stopte helaas niet na de bevalling. Ik ben een actieve sporter en dat werd steeds zwaarder door het gebrek aan slaap. Ik kreeg ook last van allergieen en bleef maar 6 kilo te zwaar ondanks alle beweging en normaal eten en zelfs dieet. Geen arts die me kon helpen. Een maand geleden kwam ik bij een Chinese arts terecht. Die gaf aan dat ik een sterk verzwakt imuumsysteem had. dat mijn bijnieren niet goed genoeg werken door slaaptekort. Een dieet had dus volgens hem geen effect. Ik moest eerst goed gaan slapen weer, mijn imuumsysteem herstellen. Dan pas zou ik mijn 6 kilo weer kunnen verliezen. Nu 1 maand verder slaap ik weer en inderdaad heel langzaam aan gaat mijn gewicht omlaag zonder dieet. Hopen dat dit zich doorzet.

  8. Bernadette Janmaat ·

    Hallo!
    5 Maande geleden ben ik bevallen en tijdens mijn zwangerschap kon ik al niet goed slapen en vanaf dat ik bevallen ben heb ik nog minder slaap!Moet vaak eruit s nachts en s avonds loop ik ook tot 24.00 uur op!
    Dus ik dacht normalgesproken moet ik avfallen maar nee hoor ik blijf op mijn gewicht en wil toch graag nog 5 Kilo kwijt!
    Heeft er iemand ook ervaring mee??Tips misschien?
    Groetjes Bernadette

    • Maria ·

      Probeer 3 weken lang geen koolhydraten te eten. Dus geen suiker, geen brood, pasta, rijst, aardappelen, koekjes of snoep.
      Je zal heel snel afvallen. Na de 3 weken, alleen 1x per dag koolhydraten eten. Het liefs met je warm eten en minder dan vroeger.
      Succes

      ·
    • Maria ·

      PS. ‘s avonds kun je een glas melk nemen voordat je naar bed ga.
      Altijd op dezelfde tijd naar bed en op de zelfde tijd opstaan. Overdag geen dutjes doen

      ·

Plaats een reactie