Home » Afvallen & Dieet » Afvallen voor kids ‒ Hoe ziet hét dieet voor kinderen eruit?

Afvallen voor kids ‒ Hoe ziet hét dieet voor kinderen eruit?

afvallen kidsDe belangrijkste factor in het dieet van kinderen is de ouders. Ouders bepalen immers wat jonge kinderen te eten krijgen. Maarliefst 67 procent van het wereldwijde overgewicht bij kinderen is gerelateerd aan de leefomgeving en de eetgewoonten van familieleden. De kans dat kinderen obesitas (ernstig overgewicht) ontwikkelen is maarliefst 80 procent als een van beide ouders te kampen  heeft met overgewicht. Voor kinderen met dunne ouders is de kans op opbesitas slechts 14 procent.

Afvallen voor kids ‒ Te dikke kinderen in Nederland

In Nederland is 20 procent van alle kinderen te dik. 4 procent heeft te kampen met obesitas (ernstig overgewicht). De kans dat deze kinderen ook op latere leeftijd te dik zijn is 85 tot 95 procent. Het spreekt voor zich dat hier iets aan moet worden gedaan. Alvast een tip: afvallen voor kids werkt niet! Probeer het gewicht van kinderen onder controle te houden door ze gezond te laten eten en voldoende te laten bewegen… Omdat kinderen nog in de groei zijn, wordt de verhouding tussen lengte, breedte en gewicht vanzelf beter.

Afvallen voor kids ‒ Beweging aanmoedigen

Laat kinderen al op jonge leeftijd wennen aan beweging. Geef het goede voorbeeld en trek er met de kinderen opuit. Laat merken hoe leuk het is om in beweging te zijn. Wandelen, zwemmen, fietsen, ravotten, tikkertje spelen, touwtje springen… Alle beweging telt! Als kinderen al op jonge leeftijd gewend zijn aan (en enthousiast zijn over) lichaamsbeweging, zullen ze ook meer bewegen als ze volwassen zijn.

Afvallen voor kids ‒ Juiste voorbeeld geven

Kinderen volgen het voorbeeld van hun ouders. Je hebt daarom een grotere kans dat je kinderen dik worden als:

  • Jijzelf te kampen hebt met overgewicht
  • Je constant praat over lichaamsgewicht en afvallen
  • Je ongezond eet
  • Je veel televisie kijkt, op de bank hangt en computerspelletjes speelt

De kans op overgewicht bij je kinderen neemt af als:

  • Jijzelf een gezond gewicht hebt
  • Je gezond eet
  • Je regelmatig sport en beweegt

Afvallen voor kids ‒ Dieet voor kinderen

Zet je kind niet zomaar op een caloriebeperkend dieet. Kinderen zijn namelijk in de groei en bouwen daarom makkelijk tekorten op aan bepaalde voedingsstoffen. Een afslankdieet voor kinderen dient bij voorkeur door een arts of diëtist te worden samengesteld. Een ideaal dieet voor kinderen ziet er als volgt uit:

  • Veel groenten
  • Veel fruit
  • Veel hele granen (volkoren brood, volkoren ontbijtgranen, volkoren pasta, zilvervliesrijst etc.)
  • Weinig snoep, chips, gebak, zoutjes en roomijs
  • Weinig junkfood (pizza, afhaalchinees, friet, snacks e.a.)
  • Regelmatige maaltijden

Plaats een reactie