Home » Klachten » Artrose – Hoe kun je artrose voorkomen en genezen?

Artrose – Hoe kun je artrose voorkomen en genezen?

atroseArtrose is een aandoening van de gewrichten. De gewrichten zorgen voor de flexibiliteit van het lichaam. De gewrichten zijn de punten waarop twee beenderen (botten) samenkomen. Dankzij je gewrichten kun je o.a. je armen en benen buigen en strekken. Om de botuiteinden zit gewrichtskraakbeen. Als dit kraakbeen beschadigd raakt, dan ontstaan er tevens problemen met het onderliggende bot. Het bot wordt niet meer naar behoren beschermd en kan gaan vergroeien. Hierdoor ontstaat pijn en door de pijn ga je je gewrichten ontzien. Het ontzien van je gewrichten veroorzaakt op zijn beurt stijfheid en zwakte van de spieren.

Artrose – Symptomen

Artrose wordt gekenmerkt door o.a.:

• Pijn (met name startpijn)
• Stijfheid (vooral na een periode van rust)
• Bewegingsbeperkingen
• Crepitatie (krakend geluid bij het bewegen)
• Gewrichtsontstekingen (o.a. in knieën en vingers)

Artrose – Hoe ontstaat artrose?

De gladde bekleding van de botuiteinden heet gewrichtskraakbeen. Gewrichtskraakbeen beschermt de gewrichtsuiteinden en vangt schokken op. De beschadiging hiervan heet artrose. Beschadiging van het gewrichtskraakbeen ontstaat onder meer door natuurlijke ouderdomsslijtage. Overbelasting (sport, werk e.a.) kan echter ook een belangrijke rol spelen bij artrose. Zo krijgen veel voetballers op den duur last van artrose in de knieën en balletdansers van artrose in de voeten.

De belangrijkste oorzaken van artrose zijn onder meer:

• Overgewicht
• Belasting
• Lichaamshouding
• Werkhouding
• Aanleg
• Erfelijkheid
• Bepaalde afbraakenzymen

Artrose – Slijtagereuma of niet?

Artrose wordt vaak slijtagereuma genoemd. Dit is geen correcte naamgeving, want bij artrose komen geen veranderingen voor in het bloed. Ook is men het er niet over eens dat artrose slijtage betreft. Artrose zou namelijk alleen de structuur van het gewrichtskraakbeen veranderen, maar er zou niets verdwijnen (afslijten of wegslijten). Dit is van groot belang omdat versleten structuren dienen te worden ontzien. Bij artrose dient er juist te worden bewogen, omdat de klachten anders alleen maar erger worden.

Artrose – Conclusie

Artrose komt erg veel voor. Bijna iedereen krijgt er op latere leeftijd last van. Af en toe last hebben van pijnlijke stijve gewrichten is geen ramp. Als de verschijnselen echter erger worden, kun je maar beter een afspraak maken met de huisarts. Nog enkele tips:

• Fysiotherapie
• Blijf bewegen (wandelen, fietsen, zwemmen, tai-chi, fitness e.a.)
• Vermijd overgewicht
• Vermijd zware belasting (traplopen, hurken, kniebuigen etc.)
• Draag kwalitatief hoogstaand schoeisel
• Vooral niet langdurig stilzitten!

Kortom: blijven bewegen binnen de grenzen van de belastbaarheid. Neem eventueel pijnstillers om belasting draaglijker te maken.

Artrose dient niet te worden verward met osteoporose (botontkalking).

3 reacties op “Artrose – Hoe kun je artrose voorkomen en genezen?”

  1. Ingrid Kohlmorgen ·

    Hallo Anja, Ik heb de lijst met “slechte” voedingsmiddelen opgeslagen; ik gebruik ze namelijk allemaal. Ik ben dol op cappuccino in de ochtend – en nu met de zomer heel wat glaasjes rosé. Maar ondertussen heb ik pijn in mijn enkels – hardlopen gaat niet, en ik voel mij echt niet goed. Pijn in mijn ellebogen, aan mijn voet, het middenvoetsbeentje en nog veel meer van dat soort pijntjes. Ik heb het gevoel van “te zuur” en het bepaalt mijn emoties. Veel last van depressies (om niets) en -opvallend- ALTIJD naar de lekkere cappuccino. Die cappuccino wordt duur betaald dus. Ik ga de drie maanden proeftijd nu in, en ik geloof ook dat het helpt omdat eerdere pogingen te stoppen met koffie altijd vermindering van pijn met zich meebrachten. Alleen: nooit meer cappuccino of nooit meer pijn lijden. Moeilijk… Hartelijke groeten, Ingrid

    Beantwoorden
    • Paul ·

      Ik ken het gevoel. Ik heb hetzelfde met koffie, rode wijn en drop. Ik weet dat ik veel beter kan stoppen, maar ik gebruik voor mezelf het (ietwat zwakke) excuus dat ik verder gezond eet en leef, en dat een paar “zondes” moeten kunnen. Toch weet ik dat ik me veel beter zou voelen als ik helemaal zou stoppen met deze 3 producten. Als ik het zo schrijf en lees, lijkt het zo simpel, maar in het dagelijks leven is het inderdaad erg lastig. :P

  2. Anja van Biene ·

    Het aller belangrijkste is het verminderen van zuren in je lichaam. Dus minder zo veel mogelijk het gebruik van koffie, alcohol, melkproducten, vlees en vleeswaren, suiker, roken en blijf iedere dag minimaal 20 minuten in beweging. Er bestaan geen medicijnen met een beter resultaat als wanneer u voor drie maanden stopt met met het gebruiken van bovenstaande lijst! probeer het eerst uit en dan pas reageren! Ik wens u een pijnloos bestaan. Vriendelijke groeten, Anja

    Beantwoorden

Plaats een reactie