Home » Afvallen & Dieet » Het allerbeste (No.1) dieethulpmiddel ter wereld…

Het allerbeste (No.1) dieethulpmiddel ter wereld…

Niet de stappenteller… Niet het meetlint… En zeker niet de weegschaal… Het allerbeste hulpmiddel bij afvallen, afslanken, diëten en gewichtsverlies is het DIEETDAGBOEK! Diëters die opschrijven wat ze eten, hebben de grootste kans om blijvend gewicht te verliezen. Dit ontdekte een groepje wetenschappers in de Verenigde Staten. De reden hiervan is simpel: een dieetdagboek onthult alle aspecten die jouw dieet verzieken; zwart op wit welteverstaan.

No.1 dieethulpmiddel: dieetdagboek

Pak een pen en ontdek welke hindernissen jou in de weg staan voor gewichtsverlies. Noteer 4 dagen lang alles wat je in je mond stopt. Bekijk aan het eind van iedere dag welke voedingsmiddelen je hebt verorberd, en reken het totaal aantal calorieën uit. Vergeet ook de drankjes niet. Het aanschouwen van je totale dagelijks calorie-aantal is een heuse “eye-opener”.

Praktische tips

Analyseer je aantekeningen. Zet een ‘X’ als je meer dan 4 uur achtereen niet hebt gegeten. Omcirkel maaltijden met hoge caloriewaarden. Onderstreep groenten en fruit. En zet een hokje om alle eetmomenten waar je je achteraf schuldig over voelde. Je hoeft overigens niet per se een groot dagboek met je mee te zeulen. Als je op kantoor werkt, kun je bijvoorbeeld een excel-document bijhouden. En als je veel onderweg bent, kan een laptop, Ipad of mobiele telefoon uitkomst bieden.

Dieetaanpassingen doorvoeren

Pas vanaf dag 5 je eetgedrag aan, gebaseerd op je aantekeningen. Vervang X’en door snacks met 150 kilocalorieën. Hierdoor zal het aantal omcirkelde maaltijden uiteindelijk afnemen. Voeg groenten en fruit toe op streeploze pagina’s. En sta nog eens stil bij de ‘schuldhokjes’. Het belangrijkste van het bijhouden van een dieetdagboek is overigens niet het opschrijven, maar het teruglezen.

Tot slot

Stop niet na enkele weken met je dieetdagboek; ga er gewoon mee door. Door je eetgedrag letterlijk in kaart te brengen, zul je er precies achter komen welke aspecten van je dieet je belemmeren om af te vallen en af te slanken. Bovendien zorgt een dieetdagboek ervoor dat je geen smoesjes meer voor jezelf kan verzinnen. Je kunt simpelweg niet meer om de feiten heen, en dat werkt extreem motiverend!

Houd jij een dieetdagboek bij en wat zijn jouw ervaringen? Laat het hieronder weten.

Reacties & Vragen

  1. Juweeltje ·

    Ik ben ook een grote fan van de Eetmeter van het Voedingscentrum.

    Hier kan je perfect bijhouden hoeveel en wat je eet. Ik ben hierdoor ook 12kg afgevallen in 4 maanden tijd en van een maatje 42 weer naar maatje 38 gegaan. Ik wist niet veel van voeding af en op deze website staat exact wat er allemaal in producten zit en is enorm leervol.

    Je kan zelfs je meetmomenten bijhouden en ziet hoe je BMI steeds beter wordt in een grafiek.

    Groetjes

  2. klaudje ·

    Ik drink me suf en eet voor me gevoel bijna de helft van wat ik eerst at… maar ben nu een week verder en ben nog nix afgevallen.
    Waarom lees ik van iedereen zulke positieve verhalen? Wat zou ik dan verkeerd doen?
    7 uur weight care maaltijdvervanger
    10 uur ontbijtkoek
    12 uur weight care maaltijdvervanger, cup a soup, 2 boterhammen met plakje kalkoenfilet
    2 uur banaan en appel
    half 4 2 granenkoekjes met chocola
    6 uur avondeten ( beetje aardappel of rijst of past en meer groente en eet altijd kipfilet als vlees)
    Ik drink over de hele dag 6 koppen groene thee en 1 liter water.

    Ik hoor graag tips. Ik heb de meeste moeite met de lunch, weet dat die maaltijdvervanger weg moet maar dan heb ik al snel weer een knorrende buik.
    Beweeg genoeg op een dag, niet perse met sport maar wel door me werk.

  3. Marisol Perry ·

    Sinds 162 dagen hou ik mijn calorieën bij en ik probeer in minimaal 80% van de dagen minder dan 2500 calorieën te eten. Ik zit nu op ruim 85%. In die tijd ben ik afgevallen van 102,7 naar 87,1 kg. Het helpt zeker omdat het niet leuk is om een foute dag bij te boeken en wel leuk om een goede dag bij te boeken. Het geeft ook inzicht in je eetgedrag en je houdt er steeds rekening mee hoeveel calorieën er in welk product zit. Ik vind het een gouden methode. Peter

  4. samira ·

    ook ik ben begonnen met het opschrijven van wat ik eet..sinds vorige week donderdag.
    dinsdag gewogen en toen was er 1.8 kilo af! superblij natuurlijk.
    ik drink heel veel water,met een scheutje citroensap. hoop dat het zo lang mag doorgaan.
    ik heb heel veel overgewicht,ben zelf maar 1.61..dus het gaat de goede kant op.

  5. Sann ·

    Op Voedingscentrum.nl kun je een dagboek bij houden. De eetmeter, deze berekend meteen voor de hoeveel callorien je binnen hebt gekregen. Ook kun je zien of je genoeg vitamine en dergelijke binnen hebt gekregen. Heel handig, ik gebruik m nu al vanaf maart en ben mede door de eetmeter 10 kilo afgevallen.

  6. nursen ·

    Dieetdagboek heeft mij echt geholpen om af te vallen, ik deed het op mijn manier, als ik af en toe iets ging eten, iets van junkfood, ik ging dat onderstrepen, mijn doel was, 5 dagen in de week gezond eten, dus zo min mogelijk onderstreepte voedsel, in het weekend 1 tot 2 snacks en hiernaast schreef ik op hoe lang ik aan beweging heb gedaan, als ik het weet, hoeveel calorieen ik heb verbrand en 1 keer bijv. op zaterdags wegen op hetzelfde tijdstip met ondergoed aan, voordat ik iets heb gegeten of gedronken, na het plassen in de ochtend, mijn gewicht noteerde ik in mijn dagboek, ik schreef bovenaan wat ik at en de andere helft hoe ik me die dag voelde, de emoties, waarom ik de behoefte had om die bepaalde zoete dingen te eten. Het is echt een eyeopener, ik kwam er achter dat ik ging eten, op momenten dat ik niet kon praten over die dingen die ik kwijt wilde. Ik heb geleerd om anders mee om te gaan, het gaat met vallen en opstaan. Wat ik ook merk is, het gaat veel beter als ik een dieet dagboek bij houd, als ik het niet doe, dan na een tijdje laat ik me weer beetje gaan. Als het koud is, met dit weer bijvoorbeeld, hebben we ook vaak de neiging om meer te gaan eten, in de zomer maanden val ik veel af en het gaat makkelijk, maar de winter maanden, valt het niet mee, i.p.v. eten doe ik wii fit plus, een leuke verslaving, ik doe het bijna elke dag, door het bewegen, maak ik mijn hoofd leeg, en het is leuk, dan eet ik ook minder, ik krijg dorst, als ik zit, dan heb ik te veel gedachten in mijn hoofd, ik ga me vervelen, eten doen we tegenwoordig niet meer door honger, maar omdat we vaak trek hebben, sommige van ons proberen elke behoefte te vullen door te eten, i.p.v. uitrusten wanneer je moe bent of door stress, verveling, iedereen kan emoties bedenken. Door het dieetdagboek ben ik bewuster gaan leven. Probeer het maar uit, je hebt niets te verliezen, toch, enige nadeel is, we worden bewust van al die dingen die ons dwars zitten, het kan pijn doen van binnen, om dat niet te voelen eten we meer en vaak junkfood, om al die gevoelens niet te voelen, het beste is, voel het gewoon, praat erover, gaat het niet, schrijf op hoe je je voelt, het lucht echt op, en behoefte om te eten zakt weg, nadat je je gevoelens op schrijft, dat is mijn ervaring. Het leven is niet altijd leuk, sommige dagen maak ik niet veel mee, soms voel ik me rot na woorden met iemand of wat dan ook, op dat soort dagen, had ik meer behoefte om te schrijven, soms twee pagina’ s vol, door het uiten van mijn gevoelens, had ik geen behoefte om te eten. Succes allemaal.

  7. Sabrina ·

    @ Marlies Je kunt hier meer lezen over het onderzoek.

  8. P. Schelling ·

    Sinds 162 dagen hou ik mijn calorieën bij en ik probeer in minimaal 80% van de dagen minder dan 2500 calorieën te eten. Ik zit nu op ruim 85%. In die tijd ben ik afgevallen van 102,7 naar 87,1 kg. Het helpt zeker omdat het niet leuk is om een foute dag bij te boeken en wel leuk om een goede dag bij te boeken.
    Het geeft ook inzicht in je eetgedrag en je houdt er steeds rekening mee hoeveel calorieën er in welk product zit.
    Ik vind het een gouden methode.

    Peter

  9. Marlies ·

    Er staat helemaal niets over de bron van dit onderzoek!
    Is het recentelijk uitgevoerd? Door wie, waar en wat kwam er precies uit?

Plaats een reactie