Home » Afvallen & Dieet » Beste vleessoorten – Welk vlees is gezond?

Beste vleessoorten – Welk vlees is gezond?

Beste-vleessoorten

Vegetarische en veganistische diëten zijn helemaal hot. Men beweert zelfs steeds vaker dat vlees ongezond zou zijn en nauwelijks positieve voedingskundige eigenschappen zou hebben. Dit is echter volkomen onjuist. Vlees bevat namelijk grote hoeveelheden essentiële eiwitten, vitamines, mineralen, spoorelementen en enzymen.

Helaas is het zo dat veel vleesproducten en vleeswaren uit verwerkt vlees bestaan waaraan talloze chemische additieven zijn toegevoegd. Hierbij valt te denken aan allerlei soorten worst, hamburgers en frituursnacks. Deze fabrieksmatig verwerkte soorten vlees zitten in veel gevallen boordevol verzadigd vet, simpele koolhydraten, smaakversterkers en transvetten. Kortom: waardeloos vlees! Hieronder bespreken we welke soorten kip, rundvlees en varkensvlees gezond zijn, en welke ongezond…

Tip: Je hoeft dagelijks vlees te eten om te profiteren van de gezonde voedingsstoffen in vlees. Er bestaan namelijk goede vleesvervangers zoals soja, paddenstoelen, eieren, noten, zaden en magere kaas.

Wat zijn gezonde soorten vlees?

Er zijn allerlei gezonde soorten vlees op de markt. Denk maar eens aan kip, rundvlees, kalkoen, paardenvlees, lamsvlees en wild (konijn, fazant, hert, zwijn e.a.). In sommige culturen staat er zelfs geit, kangoeroe of krokodil op het menu. In principe levert elk dier magere en voedingsstofrijke stukken vlees.

Het gaat er vooral om welk deel van het dier wordt gebruikt (rug, buik, bil etc.). Daarnaast is het belangrijk wat de voedingskundige samenstelling is van het stuk vlees (vet, eiwit e.a.) en wat er met het vlees gebeurt voordat het in de supermarkt terechtkomt. Dit zijn de eigenschappen waar jouw stukje vlees aan zou moeten voldoen:

  • Puur (géén toevoegingen)
  • Bij voorkeur biologisch (geen hormonen)
  • Mager (zo min mogelijk vet)
  • Héél & onverwerkt (niet gemalen of gepureerd)

Hieronder bespreken we de 3 beste, gezondste en meest gangbare soorten vlees…

1. Kip

Kip staat niet voor niets bekend als het meest veelzijdige stukje vlees. Kip is namelijk erg neutraal qua smaak en kan zodoende in nagenoeg ieder gerecht worden gebruikt. Bovendien kun je stukjes kip bakken, wokken, braden, grillen, barbecueën, koken, stomen, stoven en roken. Kippenvlees bevat relatief weinig calorieën en is dan ook ideaal voor als je op dieet bent. Hetzelfde geldt overigens voor kalkoenfilet.

Daarnaast is kippenvlees erg mager, vooral als je voor de welbekendekipfilet kiest en er de zichtbare witte vetkwabbetjes afsnijdt. Kippenpoten en drumsticks bevatten beduidend meer verzadigd vet dan kipfilet en zijn dan ook een minder gezonde keuze. Als je ook nog eens het vel van de kippenpoot opeet, dan krijg je ruim 2 keer zoveel calorieën binnen per 100 gram t.o.v. kipfilet. Restafval zoals kipnuggets en gefrituurde chickenwings hebben al helemaal niks meer met kip te maken en zijn ronduit ongezond.

Kipfilet bevat onder andere essentiële aminozuren (eiwitbouwstenen), de B-vitamines 1, 6 en 12, ijzer en zink.

2. Rundvlees

Rundvlees en kalfsvlees behoren tot de gezondste vleessoorten die er zijn. Men spreekt doorgaans van kalfsvlees als een rund rond de leeftijd van 6 of 7 maanden wordt geslacht. Als een rund ouder is dan 1 jaar, dan spreekt men sowieso van rundvlees.

Rundvlees behoort tot het rode vlees, en je moet er dan ook niet te veel van eten. Eén of twee keer per week kalfsvlees op het menu is echter ontzettend bevorderlijk voor de algehele lichamelijke gezondheid. Het is wel raadzaam om voor de meest magere stukken rundvlees te gaan. De beste keuzes op het gebied van rundvlees zijn als volgt:

  • Ossenhaas (biefstuk van de haas)
  • Kogelbiefstuk & lendebiefstuk
  • Tournedos & chateaubriand
  • Filet Mignon

Rundvlees is een uitstekende bron van eiwitten, B-vitamines, ijzer, zink, selenium en omega-vetzuren.

3. Varkensvlees

Varkensvlees wordt om sommige culturen als onrein beschouwd. Varkens zijn namelijk omnivoren, en ze eten –net als de mens– dan ook alles. Bovendien zijn varkens van nature echte rotzooiruimers; ze eten zelfs kadavers. Binnen de voedingsindustrie krijgen varkens echter uitsluitend plantaardige producten voorgeschoteld. Hoewel dit eigenlijk tegennatuurlijk is, vinden veel mensen het een prettig idee. Varkensvlees wordt door veel afslankers en diëters gezien als vet en ongezond vlees. Dat komt enerzijds doordat een varken verhoudingsgewijs een hoog lichaamsvetpercentage heeft.

Toch word varkensvlees hoofdzakelijk als ongezond beschouwd omdat men het vette restafval van een varken tot allerlei ongezonde vleesproducten verwerkt. Denk maar eens aan spek, worsten en frituursnacks. Dit zijn allemaal extreem vette en ongezonde varkensvleesproducten. Toch hoeft varkensvlees niet minder profijtelijk te zijn voor je gezondheid dan kip of rundvlees. Dat wil echter niet zeggen dat een varken geen gezondvlees levert. De magerste en gezondste stukken vlees van het varken zijn varkenshaas, fricandeau en varkensfilet.

In varkensvlees zitten allerlei belangrijke voedingsstoffen, waaronder essentiële vetzuren en aminozuren; vitamines A, B1, B6, B12 & D; ijzer en zink.

Tot slot

Vlees is uitstekende eiwitrijke & gezonde voeding. Zolang je maar voor hele, onbewerkte, magere en bij voorkeur biologische stukken vlees kiest. Hoe minder vleesvet, des te meer spierweefsel; en hoe meer spieren, des te meer eiwitten. Ga daarom voor kipfilet, biefstuk en varkenshaas.

Het zijn overigens niet alleen kippen, runderen en varkens die gezond vlees leveren. Ook (de magere delen van) kalkoenen, schapen, hazen, konijnen, eenden, fazanten, paarden, herten, geiten en wilde zwijnen (etc. etc.) kun je met gerust hart eten. De kans is echter niet groot dat je ze in je dagelijkse voedingspatroon zult verwerken.

> Meer over kippenvlees
> Meer over varkensvlees
> Meer over rundvlees

Wat vind jij van vlees; gezond of ongezond? Lekker of niet lekker? Wel of niet in een afslankdieet? Laat hieronder jouw mening over vlees achter!

Reacties & Vragen

  1. SchotseHooglanders (@JelwinKuipers) ·

    Hallo, Mag ik zo vrij zijn dit interessante stuk en de reacties aan te vullen. Ik mis de informatie over grasgevoerd vlees. Dit vlees is van runderen die gras eten, en dus geen graan. Veel vlees in de supermarkt en ook biologisch vlees is ‘graangevoerd’ en daarmee van een veel ongezondere samenstelling dan grasgevoerd vlees. Daarnaast nog even over antibiotica. Biologisch zegt niets over antibioticagebruik. Vooral bij kip, ook biologisch, kan men nauwelijks zonder antibiotica. Helaas, want er komt steeds meer resistentie voor. Na lang zoeken hebben we een pluimveehouder gevonden die gegarandeerd antibioticavrij werkt. Zijn kippen zijn vrij van ESBL en salmonella, uniek. We verkopen dit vlees via onze site, samen met ons grasgevoerde natuurvlees, wat natuurlijk ook antibioticavrij is. Als je echt goed vlees wilt eten moet je verder kijken dan alleen het keurmerk.

    • Paul ·

      Beste Jelwin, Natuurlijk mag je zo vrij zijn, graag zelfs! Heel interessant om te lezen, ook je website trouwens! Aan zulke informatie hebben we iets. Als je daartoe bereid bent, zou ik overigens ook heel graag vernemen wat het verschil is qua vleessamenstelling (micronutriënten en macronutriënten) tussen grasgevoerd en graangevoerd vlees. Ben eigenlijk wel heel benieuwd. Beetje hypocriet van mij (als gematigd vleeseter zijnde), maar ik vind het wel knap van je dat je afstand kunt doen van zulke mooie beesten. :D Groeten, Paul

      ·
    • SchotseHooglanders (@JelwinKuipers) ·

      Beste Paul, Hier kun je meer lezen over de verschillen: schotsehooglanders.nl/hetverhaalachter/gezondheidsvoordelen/. Het verschil zit vooral in meer omega-3 vetzuren, een hoger CLA gehalte en een hoger vitamine A en E, dan gangbaar geproduceerd vlees. Beantwoord dat je vraag? En over het naar de slacht brengen, dit is natuurlijk niet het mooiste gedeelte, maar hoort er wel bij. We vinden het belangrijk dat de dieren een goed leven hebben gehad en dat weten we bij deze dieren in elk geval heel zeker. Groet, Jelwin

      ·
  2. Michael ·

    Eiwitten zijn belangrijk in een gevarieerd voedingspatroon. Ik denk dat de basis van onze eiwitten hieruit moeten bestaan: gezonde eiwitten (basisvoedsel): vette vis, gevogelte, (mager varken, rund, schaap), quorn, soja, kaas, eieren. Ongezonde eiwitten (minder consumeren): fastfood, gefrituurd voedsel, vet vlees (varken, schapen).

    • Paul ·

      Beste Michael, Bedankt voor je reactie. Ik kan me tot op zekere hoogte vinden in je bericht. Toch zijn er nog een heleboel gezonde of zelfs essentiële eiwitbouwstenen/aminozuren die in je lijstje ontbreken. Voor een ietwat uitgebreidere lijst met eiwitrijke voedingsmiddelen kun je desgewenst een kijkje nemen in dit artikel over eiwitrijk voedsel. Wellicht steek je er iets van op. Groeten, Paul

      ·
    • Michael ·

      In mijn vorige bericht heb ik me vooral gericht op de hoofdmaaltijd. Ik heb het artikel met belangstelling gelezen. Ik zie ook dat hier peulvruchten als eiwitten worden gerekend. Terwijl ik denk dat Bruine bonen, witte bonen en kapucijners eerder koolhydraten zijn omdat ze meer koolhydraten bevatten dan eiwitten. Tuinbonen en sojaproducten zie ik eerder als eiwit om te consumeren. Paddenstoelen bevatten naar mijn inziens ook weinig eiwitten. Ik zeg dit vooral omdat ik zie dat mensen producten willen vervangen en dat ze niet altijd juiste producten kiezen.

      ·
    • Paul ·

      Beste Michael, Bedankt voor de opheldering. Waar je rekening mee dient te houden is dat er niet of nauwelijks voedingsmiddelen zijn die overwegend uit eiwitten bestaan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals magere kwark, maar over het algemeen levert ieder voedingsmiddel eiwitten, vetten en koolhydraten. Je moet een voedingsmiddel dan ook niet als eiwit of koolhydraat of vet zien, maar veeleer als een samenstelling van micro- en macronutriënten. Bovendien is het helemaal niet gezond om extreem veel of geconcentreerd eiwitten te eten. Het punt van eiwitten is juist variatie zodat je alle verschillende en bovendien alle essentiële aminozuren binnenkrijgt. Het punt van eiwitrijk eten is dan ook niet om zo veel mogelijk eiwitten te eten, maar veeleer om heel veel verschillende eiwitten binnen te krijgen, dus uit zo veel mogelijk verschillende bronnen. Ga dus liever niet altijd voor dezelfde extreem geconcentreerde, eiwitrijke bronnen, maar wissel af. Dat bepaalde peulvruchten of paddenstoelen ook complexe koolhydraten (polysachariden) en vezels leveren is alleen maar mooi meegenomen. De koolhydraten die je beter kunt mijden (i.v.m. bloedsuiker, insuline en vetopslag) zijn immers de monosachariden en in ietwat mindere mate de disachariden. Bovendien heb je niks aan eiwitten als je niet de nodige micronutriënten (vitamines, co-vitamines, mineralen, spoorelementen, fytochemicaliën, enzymen, co-enzymen etc.) binnenkrijgt, en met het oog daarop is variatie nog véél belangrijker dan concentratie. Kortom: staar je niet blind op de hoeveelheid eiwit in een product; dat is helemaal niet zo interessant. Let liever op de kwaliteit en samenstelling van de specifieke proteïnen/aminozuren. Wat interessant zou kunnen zijn voor wat extra diepgang, is dit artikel waarin alle essentiële voedingsstoffen staan opgesomd. Groeten, Paul

      ·
  3. anoniem ·

    Ik mag geen varkensvlees en wil het ook niet.

  4. Ethlinn ·

    Zo gezond zijn vleesvervangers en soja nou ook weer niet. Ook met sojabonen wordt gerotzooid om een hogere productie te krijgen. En ook vleesvervangers worden in een fabriek gemaakt. Daar waar fabricage nodig is, gaat de kwaliteit van het product zeker niet vooruit. Vlees is de belangrijkste bron van ijzer voor ons lichaam. Zonder voldoende ijzer en vitamine C wordt er onvoldoende zuurstof door ons lichaam vervoerd met alle gevolgen van dien. Tip: eet je weinig vlees? Dan moet je het voor ijzeropname vooral hebben van brood en andere graanproducten. Drink bij een broodmaaltijd of ander ijzerrijk maal altijd vruchtensap i.p.v. melk. De vitamine C in vruchtensap zorgt voor een betere opname van ijzer. De calcium in melk houdt de opname van ijzer juist tegen.

    • Paul ·

      Beste Ethlinn, Bedankt voor de nuttige aanvulling!

      ·
  5. Johanna ·

    Nog steeds een wijdverbreid misverstand dat dierlijke vetten ongezond zijn. Welke idioot stopt er in worst sojabonen? Goed dat ik dát weet en zal het dus daarom niet meer eten. Geef mij de verse worst dus maar omdat orgaanvlees en dierlijke vetten gezond zijn en de hersens echt voeden. Cholesterol moet, cholesterol doet goed. Mager vlees doet NIETS voor een gezond lichaam. Proteïne in beperkte hoeveelheden per dag zijn nodig voor lichaamsopbouw en herstelreparaties, dierlijk VET dient tot energie en werkt anti Alzheimer en andere hersenaandoeningen. Zelf eet ik circa 40 eieren per week, vet vlees en échte boter.

  6. Nikky ·

    Ik vind het allemaal larie wat ze ‘ne mens wijsmaken. KIP IS GEZOND. Larie, mijn vader is kippenboer en ik kan u vertellen dat de kippen evenveel behandeld worden met antibiotica, net als de varkens. Hoe zouden anders duizenden kuikens overleven in een stal? Halloooooooooooooooooooo, denk eens na… Niks is gezond, alleen als je voor jezelf kweekt, wat inhoudt dat je weet wat je de dieren te eten geeft en er geen haast bij is om ze vet te mesten. Snappie?

    • Paul (Redactie) ·

      Alles heeft z’n voor- en nadelen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat alles wat je niet zelf plant/kweekt/teelt/oogst/fokt/slacht ongezond is. Wat mij betreft is je beredenering ietwat kort door de bocht. Zo kun je voor vlees van biologische fokkerij kiezen als je antibiotica uit de weg wilt gaan. Maar ik snap je standpunt helemaal hoor, ik ben ook geen voorstander van de bio-industrie en het in rap tempo vetmesten (met “voeding” en groeihormonen) van dieren.

      ·
  7. Jan ·

    Ik eet tegenwoordig ook geen vlees meer maar nog wel regelmatig vis. Zitten er in vis niet dezelfde gezonde stoffen als in vlees?

    • Paul (Redactie) ·

      Beste Jan, Vis is in principe “vissenvlees”. De soorten en onderlinge verhoudingen van vitamines, mineralen, spoorelementen, vetzuren en aminozuren verschillen per vleessoort, maar in principe maakt het elkaar niet zo heel veel uit. Waar je bij vlees vooral op moet letten is de vetzuursamenstelling (verzadigd / enkelvoudig onverzadigd / meervoudig onverzadigd). Vis is bij uitstek gezond vlees omdat het rijk is aan onverzadigde omega 3-vetzuren. Vooral vette vis (zalm, haring, makreel, sardines e.a.) bevat veel van de supergezonde lange-keten omega 3-vetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Deze vetzuren zitten overigens ook in vlees van grazende schapen en koeien. Daarnaast is de algehele vetheid van vlees van belang. Mager vlees is meestal heilzamer dan vet vlees, omdat lichaamsvet van zoogdieren naar verhouding veel verzadigde vetzuren bevat. Voor vis geldt dat niet. Vette vis is minstens zo gezond als magere vis omdat er juist veel gezonde vetzuren in het lichaamsvet van vissen zitten. Het blijft hoe dan ook raadzaam om mager vlees, vette vis en magere vis af te wisselen. Al met al is vis minstens zo gezond als vlees. Groeten, Paul

      ·
  8. Fanny Maas ·

    Ongeveer 3/4 van al mijn maaltijden zijn vegetarisch. Als vleesvervanger gebruik ik dan noten, zaden, bonen, peulvruchten, padenstoelen, granen en tofoe. Ik mis vlees totaal niet als ik het niet eet. Toch vind ik op zijn tijd een half biefstukje of kipfiletje erg lekker. Bovendien merk ik dat mijn weerstand slechter wordt als ik heel lang geen vlees eet. Ik raak sneller vermoeid, mijn uithoudingsvermogen neemt af, ik krijg last van mondzweertjes (aften) en voel me gewoon minder fit, energiek en vitaal. Wat mij betreft is er niks mis met een vegetarisch of veganistisch dieet, maar ik ben van mening dat vlees absoluut kan bijdragen aan een gezond en evenwichtig dieet. Groetjes, Fanny

  9. Disian ·

    Ik eet graag een stukje vlees op de boterham en bij het avondeten. Maar zijn boterhamworst en verse worst en gehakt dan ook ongezond? Lijkt me eigenlijk niet zoveel mis mee.

    • Paul (Redactie) ·

      Beste Disian, Verse worst is varkensdarm gevuld met “afsnijsel” van slachtdieren. Het vlees dat wordt gebruikt verschilt per worst, maar vaak gaat het om buikvet, hersenen, tong en vette restjes die na het slachten op het karkas achterblijven. Deze delen worden tot gehakt gedraaid en in de darm gestopt. Gehakt hoeft niet zo vet te zijn. Neem bijvoorbeeld 100% mager rundergehakt. Desalniettemin kan gehakt ook orgaanvlees, vetresten, bloed en bindweefselresten bevatten. Gehakt bestaat in ieder geval altijd uit “restjes” die overblijven van het slachten en fileren. Boterhamworst bestaat vooral uit vetresten, orgaanresten en gemalen sojabonen. Al met al zijn deze soorten vlees geenszins mager of gezond te noemen. Groeten, Paul

      ·
  10. Driek Bosch ·

    Ik ben heel fanatiek en intensief bezig met krachttraining. Naar mijn mening is vlees erg gezond. Er zitten ontzettend veel essentiële eiwitbouwstenen in, die ervoor zorgen dat je sneller spieren opbouwt. Bovendien herstellen je spieren sneller na een work-out, waardoor je vaker kunt trainen zonder je spieren uit te putten en blessures op te lopen. Eiwitshakes (o.a. whey) zijn ook prima, maar je kunt beter veel verschillende eiwitrijke producten combineren. Dus ook kwark, vis, eieren etc. Al met al is vlees hartstikke goed voor je.

  11. Dion Hopman ·

    Fijn om te horen dat de soorten vlees die ik het lekkerst vind ook het gezondst zijn. Ik eet namelijk bijna geen vlees, maar ossenhaaspuntjes bij de Japanner en gerechten met stukjes kipfilet vind ik toch wel heel erg goed smaken. :) Gr. Dion

    • unknown ·

      Haha, je eet je helemaal vol met vlees Dion.

      ·
  12. Anne-Marrie Driessen ·

    Vlees is nergens goed voor. Er zijn namelijk volop gezonde, plantaardige vleesvervangers die ook eiwitten, vitamines (A, B, D e.a.) en mineralen (ijzer e.a.) leveren. Als we allemaal stoppen met vlees eten, dan doen we de wereld een enorm plezier. Geen bio-industrie meer, en dus veel minder dierenleed. Hartelijke groeten van Anne-Marie

Plaats een reactie