Home » Afvallen & Dieet » Je BMR bepaalt hoeveel je mag eten en moet bewegen

Je BMR bepaalt hoeveel je mag eten en moet bewegen

Als puntje bij paaltje komt, draait afvallen om calorieën. Het heeft echter niet zoveel zin om uitsluitend de calorieën van je voeding te tellen. Je kunt namelijk heel weinig calorieën binnenkrijgen en desalniettemin geen grammetje afvallen. Waar je op moet letten zijn de volgende 3 punten…

1. Je BMR

BMR staat voor ‘Basal Metabolic Rate’. In het Nederlands wordt de BMR ook wel ‘ruststofwisseling’ genoemd. Met de BMR oftewel ruststofwisseling bedoelen we het calorieverbruik van het lichaam in rusttoestand. De BMR geeft dus aan hoeveel calorieën jouw lichaam gedurende één dag verbruikt, zonder dat je iets doet.

Je lichaam verbruikt dagelijks namelijk talloze calorieën voor passieve doeleinden. Zo is er energie nodig voor alle cellen en processen binnen je lichaam. Onder andere je hart, hersenen en spieren verbruiken continu calorieën! Hier kun je jouw BMR berekenen.

2. Actief calorieverbruik

Je ‘actieve calorieverbruik’ is het calorie-aantal dat je verbruikt middels lichamelijke activiteit. Niet alleen met sporten, maar met alle bewegingen die je op een dag maakt. Wandelen, fietsen, werken, huishoudelijke taken en zelfs typen op je toetsenbord. Hoe meer je op een dag beweegt, des te hoger je actieve calorieverbruik.

3. Calorie-intake

‘Calorie-intake’ is de energie die je binnenkrijgt via je voeding. Calorieën worden geleverd door koolhydraten, eiwitten, vetten en alcohol. Een gram koolhydraten levert 4 kilocalorieën; eiwit 4; alcohol 7; vet 9.

Je moet overigens niet enkel letten op de caloriedichtheid van een voedingsmiddel… Ook de overige eigenschappen zijn belangrijk. Houdt een voedingsmiddel je lang voldaan? Verbruikt je lichaam veel calorieën bij de verwerking ervan? Veroorzaakt het bloedsuikerschommelingen? Kan je lichaam er iets van bouwen? Of zijn het “lege” calorieën?

Tot slot

In het gunstigste geval is je BMR hoog en beweeg je veel. In dat geval kun je namelijk veel eten en toch afvallen. Verbruik je daarentegen weinig calorieën, dan kun je weinig eten en toch aankomen. Al met al gaat het erom dat je dagelijkse calorieverbruik (BMR + lichaamsbeweging) hoger uitvalt dan de calorieën die je op een dag eet.

Weet jij hoeveel calorieën je eet, hoeveel calorieën je BMR beslaat en hoeveel calorieën je ongeveer verbrandt middels lichaamsbeweging? Deel jouw ervaring hieronder…

Reacties & Vragen

  1. isa ·

    Giant is een handige website om een en ander te berekenen.
    Succès!

Plaats een reactie