Home » Slaap & Ontspanning » Constant moe zijn: de beste tips tegen een moe gevoel

Constant moe zijn: de beste tips tegen een moe gevoel

constant moe gevoelDe hele tijd moe zijn heeft vaak een aantal duidelijke oorzaken. Als je een constant moe gevoel tegen wilt gaan, dan kun je veel zelf doen. In dit artikel vind je vier belangrijke tips tegen moeheid om je energieker te voelen en minder moe te zijn.

Tip 1: juiste slaappatroon om constant moe zijn tegen te gaan

Probeer te slapen in een veelvoud van 90 minuten om een moe gevoel te voorkomen. De menselijke slaapcyclus duurt ongeveer 90 minuten. Om je zo fris mogelijk te voelen in de ochtend zonder een constant moe gevoel, moet je in een veelvoud van 90 minuten slapen om je slaapcyclus juist af te maken.

Dit is precies de reden waarom 6 uur slaap beter is dan 6,5 uur slaap. Vaak hoor je dat je 8 uur moet slapen per nacht, maar je zult je minder moe voelen als je 7,5 uur (5 x 90 minuten) slaapt.

Tip 2: ‘s avonds eten kan moe gevoel veroorzaken

Eet niet in de uren voor je gaat slapen om een moe gevoel te voorkomen. Als je naar bed gaat met een volle maag, dan is de kwaliteit van slaap minder goed dan met een lege maag. Bovendien is het lastiger om in slaap te vallen met een volle maag, ook al ben je erg moe. Als resultaat zul je je met een volle maag de volgende ochtend veel vermoeider voelen.

Tip 3: regelmaat in bedtijd

Je krijgt de beste kwaliteit slaap als je elke avond op hetzelfde moment naar bed gaat, en elke ochtend op hetzelfde moment opstaat. Om niet de hele tijd moe te zijn in de ochtend is het ook slim om niet te veel van dit ritme af te wijken in de weekenden. Als je dit wel doet, dan ben je waarschijnlijk het hele weekend moe. (bron)

Tip 4: medicijn tegen slapeloosheid

Mocht je ‘s avonds, ondanks een goed ritme, nog steeds niet in slaap kunnen komen, dan kun je in overleg met je huisarts ook eens melatonine proberen, een middel tegen slapeloosheid. Melatonine is een lichaamseigen hormoon dat in je hersenen wordt aangemaakt. Bij sommige mensen is de productie hiervan echter te laag, waardoor ze te lang wakker blijven. Melatonine in pilvorm kan helpen om een tekort aan te vullen. Hierdoor zou je makkelijker in slaap kunnen komen en minder last hebben van een moe gevoel.

Meer tips tegen moeheid

Er zijn natuurlijk nog veel meer tips te bedenken om een moe gevoel tegen te gaan. De bovengenoemde tips zijn echter wel een goed startpunt voor een goede nachtrust en daarom een prima basis als je niet constant moe wilt zijn.

Heb jij last van constante vermoeidheid? En heb jij nog tips om een moe gevoel tegen te gaan? Deel het hieronder!

Reacties & Vragen

  1. Gino ·

    Gino 36 jaar, kamp met een serieus probleem waar ik niks aan kan doen en het stoort mijn vrouwe enorm. Ik kan slapen wanneer en waar ik ook ben, vanaf het moment dat ik stil in de zetel zit en bijvoorbeeld tv kijk, krijg ik het probleem dat ik in slaap val. Ik vecht er steeds tegen, maar de slaap is sterker. Ook als ik bijvoorbeeld een paar uurtjes geslapen heb om dan samen wakker te blijven, val ik na ettelijke tijd weer in slaap. Zodra ik stil lig, begint ‘t al, en ik ben dat zo beu! Ik drink energiedrankjes, maar dat helpt niet. Ik heb pillen genomen die de slaap tegenhouden, maar ook dat helpt niet. Niets helpt! Wat kan ik daar tegen doen?

    • Iris ·

      Gino, Ik weet precies waar je het over hebt! En het erge is, ik ben dan nog maar 23 jaar! :( Zolang ik fysiek bezig blijf is het niets, maar zodra ik stil lig in de zetel ben ik ook weg. Een film uitzien? Hhhmmm, ik dacht het niet. Soms probeer ik om echt mooi rechtop te zitten, zodat ik minder comfortabel zit, om wakker te blijven. Maar ook zo val ik op den duur in slaap… Tot ik dan weer effe wakker schiet omdat mijn hoofd naar achter valt tegen de nogal harde bovenkant van de zetel… Om dit dan nog eens 3 keer te doen. Het is soms zelfs zo erg dat ik op het werk echt superveel moeite moet doen om wakker te blijven; echt professioneel komt dat nu toch ook niet over hè? Van tijd tot tijd (beurtensysteem) zit ik aan de receptie. Soms kan het daar heel kalm zijn, maar muziek mag er niet worden opgezet. Dus dan heb ik enkel het gezoem van m’n pc en de airco. Dan mag ik nog taken aan het doen zijn op de computer hé, mijn ogen vallen gewoon dicht… Gewoon dat gezoem en dat stilzitten… Ik moet dan echt effe rondwandelen, mijzelf knijpen (ik moet wel gek klinken nu…), wat water op m’n gezicht gooien… Of anders zit ik daar dus schoon hè… Soms gebeurt het dat ik dan snel naar de wc loop. Zit ik daar dus op ‘de pot’ te knikkebollen. Schiet ik soms na 5 minuten ineens wakker, OP HET TOILET! Laatst had ik een opleiding van 2 uur. En hoe goed de man zijn best ook deed, echt interessant was het niet. Moeite dat ik daar heb moeten doen om wakker te blijven, niet normaal! En daar kon ik dus niet zomaar even een wandelingetje gaan doen hé… Die man moet ook gedacht hebben: ‘wat voor een rare zit daar?’. Mijn ogen zo aan het wegdraaien soms… Dus, sorry Gino, geen hulp, enkel een gedeelde ervaring… Kweet niet of jij die andere dingen ook meemaakt? Ik heb hier wel eens bloed voor laten trekken, en bleek idd dat ik wel wat vitaminetekorten had. Maar kan dit zo erg zijn, door vitaminetekort? Dat zou me toch ten zeerste verbazen hoor…

      ·
  2. chantal ·

    Ik ben echt de hele dag moe me spieren doen pijn en heb continu hoofdpijn voel me lusteloos en weet niet wat ik ermee aan moet? Zal hiermee naar de dokter moeten gaan? Groetjes, Chantal

  3. Anne ·

    Wat als je 9-11 uur per nacht slaapt en alleen maar meer moe wordt?

    • chantal ·

      Dan kan het zijn dat je teveel slaapt

      ·
  4. Bart ·

    Bij moe zijn moet je 2 liter water per dag drinken. Verse fruit en groeten, als dat niet bevalt dan kun je versgeperste sappen maken. Ook kun je lekker smoothies voorbereiden. Ik ben zelf altijd moet geweest tot ik een cursus heb ontdekt die mijn energiepeil enorm hoog heeft gebracht. Het zijn makkelijke tips die je dagelijks kunt uitvoeren, maar zeer effectief!

  5. E.Maas ·

    Ik ga alles proberen, goeie tips. Weet iemand iets over melkproducten in relatie tot moeheid? Groet, E.Maas

  6. Christa ·

    Beste,
    Omdat ik elke twee uur op en af naar mijn werk moet. Ik ben dus vier onderweg en sta s’morgens om vijf uur op en ben in het beste geval om 6 uur thuis, maar meestal is dit 7 uur. Als ik om 7 uur thusi kom heb ik nog een aantal werkjes te doen, huishoudelijke taken enz. Het is ook een heel stresserende job, boze klanten, enorm veel lawaai. Vroeger ging ik om 11 uur slapen maar nu neem ik een slaappil om in te slapen en ben ik iets vroeger vertrokken. Het nadeel is wel dat ik dan een paar keer per nacht wakker wordt. Ik heb niet het idee dat dit gezond is, ik voel dat mijn lichaam en geest helemaal niet meer mee kunnen. Ik heb een job waar ik heel correct en nauwkeurig moet zijn en dat lukt me niet zo goed meer. Ik heb ook mood-swings en soms gaten in mijn geheugen.. Ik ben bang aan het worden voor mijn psychische en fysieke gezondheid en hoop dat ik hier wat goede raad zou kunnen vinden.

  7. Ingrid ·

    Mag ik u erop attenderen dat er een fout in uw verhaal staat. Het gaat over de 90 minuten slaapcyclus. U geeft aan dat 6 uur slapen slechter is dan 6,5.
    Maar 6 uur is een veelvoud van 90 minuten! Dus klopt uw theorie niet zoals hij nu beschreven staat. Met vr. groet, I Waasdorp.

    • Citizen ·

      Nou zeg, het is toch duidelijk dat het andersom bedoeld is. Om direct de theorie er onderuit te halen is niet echt slim, mijns inziens.

      ·
  8. Lisa van drommekes ·

    Ik heb zeer veel last van moeheid. ik ga iedere avond om 9 uur naar bed en sta om half 7 op. Als ik opgestaan ben, ben ik de rest van de dag vermoeid! Gegroet. Lisa Van Drommekes

    • veronique ·

      stop met het eten van suiker, en alles waar suiker inzit. Dus ook geen witbrood, koekjes en dergelijke. Dat heeft mij enorm geholpen.

      ·
  9. maria van meel ·

    Ik ben een vrouw van 58 jaar ik klaag steets over moeheid ik heb te veel op stakels dus ik ga laat naar bed toe het probleem licht aan mij maar hoe kom ik hier er uit ik slaap zo-n 12 uur en als ik op sta dan ben ik nog moe en voor mijn vriend is het niet leuk. vriendlijk groetM.van Meel

    • Ad Vd. V. ·

      Beste Maria, Misschien is het handig dat u ook een typles+les Nederlands/grammatica neemt.

      ·
    • Astrid ·

      Ja, dit is echt een mooie oplossing, iets waar deze vrouw wat aan heeft. Complimenten hoor, zeer opbeurend.

      ·
    • Lola ·

      Hahahahahahahahhahahahhahaha

      ·
    • marieke ·

      Beste Ad, Vanwaar deze denigrerende reactie? Wat heeft het voor nut om iemand anders met een totaal zinloze reactie aan te vallen? Misschien is een cursus nuance iets voor jou? Of een praatgroep ‘hoe krijg ik meer zelfvertrouwen zonder een ander naar beneden te halen’? In plaats van op de typefouten van een ander te letten…

      ·

Plaats een reactie