Naam: 10 Dagen Dieet
Dieetsoort: N.v.t.
Aantal calorieën per dag: +/- 1000 tot 1100 kcal.
Caloriewaarde:

  • N.v.t. (geen sprake van caloriebeperking)
  • Calorisch stabiel (2000 – 2500 kcal. per dag)
  • Caloriebeperkend (1500 – 2000 kcal. per dag)
  • Caloriearm (1000 – 1500 kcal. per dag)
  • Crashdieet (<1000 kcal. per dag)

10 Dagen Dieet – In het kort

Het 10 Dagen Dieet stelt een 10 x 10 regel: Binnen 10 dagen zou je 10 pond afvallen. Het Tien Dagen Dieet stelt zeer strikte eisen aan deelnemers. Voor elke dag is er een exact voedingsschema opgesteld, waar deelnemers absoluut niet van af mogen wijken. De voor het 10 Dagen Dieet geselecteerde voedingsmiddelen zouden een perfecte balans garanderen tussen calorie-inname en eiwitinname. De relatief hoge eiwitintake hongergevoel voorkomen die je zou verwachten door de beperkte calorie-intake. Het Tien Dagen Dieet mag na 10 dagen gewoon weer worden herstart, zo vaak als men zelf wil. Aanvullende regels zijn:

  • Onbeperkt koffie en thee gebruiken zonder toevoegingen.
  • Veel water drinken.
  • Zoveel mogelijk vetvrij braden.
  • Geen varkensvlees gebruiken.
  • Geen sausjes, ook geen mayonaise.

10 Dagen Dieet – Voedingsschema en richtlijnen

Het Tien Dagen Dieet hanteert zeer strenge richtlijnen. Het voedingsschema van het 10 Dagen Dieet ziet er als volgt uit:

Dag 1

  • Ontbijt: ’s Ochtends nuttig je 1 volkoren boterham, 1 gekookt ei en 1 appel.
  • Lunch: ’s Middags nuttig je 2 volkoren boterhammen, 100 gram magere ham, 1 augurk en 1 glas jus d’orange.
  • Diner: ’s Avonds nuttig je 1 sinaasappel, 120 gram mager vlees, 2 soeplepels groenten, 2 kleine aardappelen en 1 glas karnemelk of magere kwark.

Dag 2

  • Ontbijt: ’s Ochtends nuttig je 2 volkoren boterhammen en 1 eetlepel jam.
  • Lunch: ’s Middags nuttig je 1 banaan, 2 volkoren boterhammen, 250 gram magere kwark en 1 glas vruchtensap naar keuze.
  • Diner: ’s Avonds nuttig je 1 appel, 1 magere schnitzel, 2 eetlepels aardappelsalade, 1 grote portie sla en 1 glas vruchtensap naar keuze.

Dag 3

  • Ontbijt: ’s Ochtends nuttig je 1 volkoren boterham, 50 gram magere worst en 1 sinaasappel.
  • Lunch: ’s Middags nuttig je 2 volkoren boterhammen, 100 gram mager vlees, 1 grote portie sla en 1 glas vruchtensap naar keuze.
  • Diner: ’s Avonds nuttig je soeplepels groentemacedoine.

Dag 4

  • Ontbijt: ’s Ochtends nuttig 1 volkoren boterham, 1 plak magere kaas en 1 gekookt ei.
  • Lunch: ’s Middags nuttig je 2 volkoren boterhammen, 100 gram magere worst en 1 knäckebröd.
  • Diner: ’s Avonds nuttig je 1 sinaasappel, 100 gram mager vlees, 1 soeplepel rijst en 1 grote portie sla.

Dag 5

  • Ontbijt: ’s Ochtends nuttig je 2 volkoren boterhammen en 100 gram magere kaas.
  • Lunch: ’s Middags nuttig je 1 banaan, 1 stuk appeltaart, 1 broodje van gistdeeg.
  • Diner: ’s Avonds nuttig je 100 gram magere vis of vlees naar keuze, 3 eetlepels aardappelsalade, 1 portie sla en 1 klein glas bier of cola.

Dag 6

  • Ontbijt: ’s Ochtends nuttig je 1 volkoren boterham en 2 gekookte eieren.
  • Lunch: ’s Middags nuttig je 2 volkoren broodjes en 100 gram magere worst.
  • Diner: ’s Avonds nuttig je 1 soeplepel mager goulashvlees, 2 gekookte aardappels, 1 grote portie sla en 1 glas vruchtensap naar keuze.

Dag 7

  • Ontbijt: ’s Ochtends nuttig je 2 volkoren boterhammen en 1 eetlepel jam.
  • Lunch: ’s Middags nuttig je 2 volkoren boterhammen, 50 gram magere kaas, 1 augurk en 1 stuk appeltaart of kwarktaart.
  • Diner: ’s Avonds nuttig je 1 half haantje, 2 eetlepels aardappelsalade,
    een kleine portie sla, 5 halve perziken en 1 glas vruchtensap naar keuze.

Dag 8

  • Ontbijt: ’s Ochtends nuttig je 2 volkoren broodjes, 20 gram margarine en 1 eetlepel honing.
  • Lunch: ’s Middags nuttig je 1 sinaasappel, 2 volkoren boterhammen en 250 gram magere kwark.
  • Diner: ’s Avonds nuttig je 1 rundvleestartaartje, 2 soeplepels groenten, 2 kleine aardappels en 1 glas vruchtensap naar keuze.

Dag 9

  • Ontbijt: ’s Ochtends nuttig je 1 volkoren boterham, 50 gram magere worst en 1 gekookt ei.
  • Lunch: ’s Middags nuttig je 2 volkoren boterhammen, 100 gram magere ham, 1 augurk en 1 glas vruchtensap naar keuze.
  • Diner: ’s Avonds nuttig je 3 knakworstjes, 1 plak bloedworst, 2 aardappels met zuurkool en 1 sinaasappel.

Dag 10

  • Ontbijt: ’s Ochtends nuttig je 1 volkoren boterham, 50 gram magere kaas en 1 appel.
  • Lunch: ’s Middags nuttig je 2 volkoren boterhammen, 100 gram magere worst en 1 ei.
  • Diner: ’s Avonds nuttig je 100 gram mager vlees, 1 soeplepel spaghetti, 1 grote portie sla en 1 glas karnemelk.

10 Dagen Dieet  – Belangrijkste voedingsmiddelen

Het Tien Dagen Dieet heeft voor iedere dag een lijst met specifieke voedingsmiddelen samengesteld die je mag gebruiken. Hier zit echter geen duidelijke logica achter. Er zijn dus geen “belangrijkste levensmiddelen” die thuishoren in het 10 Dagen Dieet zijn. Het is van alles wat.

10 Dagen Dieet  – Tot slot

Een aanrader is om enkele weken voorafgaan aan het Tien Dagen Dieet je calorie-inname alvast in te perken. Zodoende raakt je lichaam al enigszins gewend aan de schaarse periode die komen gaat. Na het dieet dien je niet direct weer normaal te gaan eten, maar langzaamaan weer op te bouwen.

Ervaring met / vraag over het 10 Dagen Dieet

Heb jij ervaring met het 10 dagen dieet of heb je een vraag en/of opmerking over dit dieet? Laat het dan weten in een reactie hieronder!