Naam: You on a Diet
Dieetsoort: Lifestyle dieet
Aantal calorieën per dag: N.v.t.
Caloriewaarde:

  • N.v.t. (geen sprake van caloriebeperking)
  • Calorisch stabiel (2000 – 2500 kcal. per dag)
  • Caloriebeperkend (1500 – 2000 kcal. per dag)
  • Caloriearm (1200 – 1500 kcal. per dag)
  • Crashdieet (<1200 kcal. per dag)

You on a Diet – In het kort

You on a Diet’ betekent letterlijk ‘Jij op Dieet’. You on a Diet is een dieetmethode van de bekende hartchirurg en televisiepersoonlijkheid Dr. Oz. Dr. Oz werd voornamelijk bekend dankzij zijn herhaaldelijke optreden in de show van Oprah Winfrey. Momenteel is Dr. Oz vooral populair dankzij zijn eigen dieet, dat hij samen met Dr. Roizen heeft ontwikkeld. You on a Diet zou het eerste dieet zijn zonder flauwekul. Volgens Dr. Oz is het een weldoordacht dieet dat echt werkt. Dr. Oz en Dr. Roizen schreven eerder al een aantal “You” boeken, waarvan ‘You – De gebruiksaanwijzing voor je eigen lichaam’ de bekendste is. ‘You on a Diet’ is helaas nog niet in het Nederlands verkrijgbaar, maar zal wellicht binnenkort in het Nederlands verschijnen.

You on a Diet Voedingsschema en richtlijnen

You on a Diet van Dr. Oz en Dr. Roizen schrijft geen vast voedingsschema voor. Er zijn ook geen vastliggende regels. Wel bevat het boek ‘You on a Diet’ een groot aantal richtlijnen en tips. Enkele voorbeelden van tips van Dr. Oz zijn:

  • Koffie pept je niet alleen op, maar stimuleert tevens de hersenen en brengt de spijsvertering op gang.
  • Gekleurd voedsel is beter dan kleurloos voedsel. Met name rood voedsel heeft gezonde eigenschappen.
  • Soja bevat bestanddelen die kanker bestrijden.
  • Eet meergranen brood, walnoten, amandelen, wortels en druiven om jong en gezond te blijven.
  • Eet 3 keer per week vis (vooral vette vis, zoals zalm en tonijn).

You on a Diet – Belangrijkste voedingsmiddelen


Volgens Dr. Oz zijn er voedingsmiddelen die je gezonder en jonger kunnen maken en voedingsmiddelen die je kunnen helpen bij afvallen, zonder dat je honger hoeft te lijden.
Enkele voedingsmiddelen die regelmatig de revue passeren binnen You on a Diet van Dr. Oz zijn:

  • Vis
  • Soja producten
  • Tomaten
  • Volkoren producten
  • Groenten
  • Fruit

You on a Diet – Tot slot

Dr. Oz stelt dat er 5 dingen zijn die je niet moet eten, namelijk (deels) geharde ofwel (deels) gehydrogeneerde olie, suiker, maïsstroop, verrijkte bloem en wit voedsel (o.a. witte bloem). De enige witte producten in je koelkast zouden moeten zijn: eiwit (witte delen van eieren), bloemkool en vis. Op DrOz.com vind je meer informatie over You on a Diet.