Home » Geest & Psychologie » Diëten met een positief uitgangspunt maakt afvallen makkelijker

Diëten met een positief uitgangspunt maakt afvallen makkelijker

Waarschijnlijk ken je het principe: Je bent ergens mee bezig, het lukt niet precies zoals jij het wil, en je gaat je steeds meer concentreren op wat er fout ging. Zo kun je tijdens een partijtje tennis denken:

  • Had ik maar anders geserveerd…
  • Ik trok mijn racket niet op tijd terug…
  • Ik raakte de bal te laat… te hoog… te zacht… te schuin…
  • Mijn voeten stonden in de verkeerde positie…
  • Etc.

Als je de nadruk legt op wat er fout gaat en op wat je niet had moeten doen, dan ben je niet constructief bezig…

Positief uitgangspunt

Het is daarom veel beter om je te focussen op hoe je het dan wel moet doen. Kortom: vul je gedachten met “do’s” in plaats van met “don’ts”. In geval van tennis zou je kunnen denken:

  • Ik ga harder tegen de bal slaan…
  • Ik zet mijn voeten verder uit elkaar…
  • Ik ga de bal opvangen met het middelpunt van mijn racket…
  • Ik ga de bal hoger opgooien…
  • Etc.

Als je dit volhoudt, zul je positiever in het leven gaan staan.

‘Niet doen’ versus ‘wel doen’

De kracht van ‘niet doen’ is groot. De uitdrukking wordt onbewust geassocieerd met negatieve gevoelens en gevolgen zoals beperking, verbod, tekortkoming, opgeven en falen. Dit gaat ook op bij afvallen en diëten. Denk maar eens aan:

  • Eet geen koolhydraten…
  • Eet geen vetten…
  • Eet geen koekjes…
  • Eet niet voor het slapengaan…
  • Etc.

Word jij gemotiveerd door dit soort restricties? Ik in ieder geval niet!

Doel uit het oog verliezen

Als je de nadruk legt op de beperkende gevolgen van je dieet (wat niet mag), verlies je al snel je daadwerkelijke POSITIEVE doel uit het oog, namelijk een mooier lichaam. Positieve, productieve en constructieve uitgangspunten werken daarom veel beter bij diëten, afslanken en gewichtsverlies. Denk maar eens aan:

  • Drink veel water en eet veel fruit…
  • Ga elke dag een stuk wandelen…
  • Eet eiwitten bij elke maaltijd…
  • Maak dagelijks een salade…
  • Etc.

Conclusie

Uitgaan van “do’s” geeft een prettige psychologische feeling. Als je de hele dag rondloopt met de gedachte ‘Ik mag geen roomijs; ik mag geen roomijs; ik mag geen roomijs’, zul je er bovendien juist behoefte aan krijgen. Richt je daarom op de voedingsmiddelen die wel goed zijn voor je dieet. Je zult merken dat je diëten en afvallen veel makkelijker volhoudt als je denkt vanuit mogelijkheden i.p.v. restricties!

Vind jij het makkelijk om positief te blijven tijdens afslanken en gewichtsverlies? Of ben jij een typische pessimist?

Plaats een reactie