Home » Voeding & Voedingsstoffen » Dr. Oz: Gewichtsverlies door make-over van koelkast & keuken

Dr. Oz: Gewichtsverlies door make-over van koelkast & keuken

keuken-koelkast-reorganiseren

Ik ben geen fan van make-overs. Mensen wiens uiterlijke verschijning op nationale televisie wordt geruïneerd vind ik simpelweg sneu. En tv-programma’s waarbij 2 koppels elkaars huis volledig renoveren (c.q. ruïneren) vind ik ronduit meelijwekkend… Wat ik ook vervelend vind zijn (zelfbenoemde) goeroes. De term ‘goeroe’ veronderstelt namelijk een buitengewone bekwaamheid binnen een specifiek vakgebied, maar helaas gaat goeroeschap maar al te vaak gepaard met grootheidswaan en (zelf)overschatting. Ondanks mijn afkeer voor make-overs en goeroes vond ik de keuken en koelkast make-over van afslankgoeroe Dr. Oz verrassend behulpzaam…

Dr. Oz

Dr. Mehmet Cengiz Oz is een arts en thoraxchirurg die bekend werd dankzij zijn optredens in de talkshows van Oprah Winfrey en Larry King en inmiddels al jaren zijn eigen programma ‘The Dr. Oz Show’ presenteert. Hij stelt dat een make-over van je keuken – en dan met name een make-over van je koelkast – enorm kan bijdragen aan afvallen. Hij geeft de volgende tips:

Tip 1: Grote schoonmaak!

De ongezonde troep in je koelkast en vriesvak zal op den duur worden opgegeten of worden weggegooid. Als je het opeet, zul je er dik van worden… Als je het uiteindelijk toch weggooit, dan kun je dat net zo goed nu doen. Neem een grote vuilniszak en pleur alles weg waar je lichaam niet mooier of gezonder van wordt.

Tip 2: Vlees, vis & gevogelte

Weggooien: vet varkensvlees, vet rundvlees, gefrituurde kip- & vissnacks (incl. vissticks)
Behouden: magere kip en kalkoen, mager rundvlees, verse vis (zowel mager als vet)

Tip 3: Zuivel

Weggooien: boter en margarine, volle melk, volle yoghurt, volvette kazen.

Zuivel is sowieso niet erg gezond, maar als je dol bent op melkproducten, neem dan yoghurt en/of kwark (en hoofdzakelijk de magere varianten). Gebruik om te bakken liever olijfolie of pinda-olie dan boter of margarine.

Tip 4: Groenten & fruit

Weggooien: groenten met vet-, kaas- en roomrijke sausjes
Behouden: alle verse en diepgevroren groenten en fruitsoorten

Tip 5: Ontbijtgranen, brood, pasta & rijst

Weggooien: witte rijst, brood & pasta gemaakt van witte bloem en ontbijtgranen met toegevoegde suikers
Behouden: bruine rijst, brood & pasta van 100% hele granen en havermout

Tip 6: Snacks

Weggooien: chips, zoutjes, crackers, koekjes, gebakjes, cake, roomijs, suikerrijke ijsjes etc.
Behouden: Zelfgemaakte fruitijsjes of fruitsmoothies met magere yoghurt, pure chocolade en rauwe, ongezouten noten

Tip 7: Drankjes

Weggooien: frisdranken (inclusief light-drankjes) en fruitsappen met toegevoegde suikers
Behouden: 100% natuurlijke fruitsappen & groentesappen, thee en koffie

Wat vind jij van deze tips van Dr. Oz? Laat je opmerkingen en aanvullingen a.u.b. hieronder achter!

Reacties & Vragen

  1. tessa ·

    Zuivel niet goed? pardon, het wordt toch aangeraden! Natuurlijk geen liters. Maar 1 glaasje, of 1 bakje zuivel per dag heb je juist nodig. Voor de vitaminen, mineralen en alle andere bouwstoffen. Zeker niet bannen! Ik drink graag elke dag een glaasje Optimel; en nu met een koude weer, Optimel chocolademelk. Heerlijk om op te warmen!

    • Paul ·

      Als je denkt dat Optimel Chocolademelk heilzaam is, behoor je naar mijn mening tot de perfecte doelgroep c.q. doelwit der zuivelindustrie. Weleens nagedacht over wat een 0% vet zuivelproduct lekker maakt?

      ·
  2. Marleen ·

    Nog even dit: Het advies van de therapeute is persoonlijk, ze test via kinesiologie wat goed en slecht voor je is. Daar kunnen dus dingen bij zijn die voor een ander geen kwaad kunnen. Ik denk dat in grote lijnen geldt: zoveel mogelijk onbewerkt, dus zonder allerlei toevoegingen en vegetarisch is het beste.

  3. Marleen ·

    Ik ben bij een voedingstherapeute geweest en die gaf soortgelijke adviezen. Alleen is koffie bij haar ook taboe en daar kan ik na 3 maanden nog niet zonder. Wat de zuivel betreft: Biogarde yoghurt kan wel. Dat schijnt anders te werken in ons lichaam. En natuurlijk soja- haver- of rijstemelk (nog nooit van gehoord van tevoren). Ik vind dit alleen qua smaak totaal geen vervanging voor melk, waar ik zo dol op ben. Het blijft uitproberen. Ik wilde met name weten wat goed en slecht was voor mijn lichaam, omdat ik nogal veel buikklachten had en vaak moe was. Ik moet zeggen: de buikklachten zijn verminderd. Wanneer ik weer ‘zondig’, merk ik dat heel snel.

  4. Gea ·

    Hoe gezond /ongezond is SOJA melk banaan want daar drink ik wel een halve liter per dag van.

    • Marleen ·

      Gea: soja is volgens die regels altijd beter, alleen zit er in soja-banaan natuurlijk veel toegevoegde suiker. Dit is niet aan te bevelen als je aan het lijnen bent en het verzuurt het lichaam.

      ·
    • Paul ·

      Aan ieder voedingsmiddel kleven voordelen en nadelen. Het lijkt me niet dat je je lijf een plezier doet met het dagelijks nuttigen van een halve liter sojamelk. Matiging en afwisseling zijn de pilaren van een gezond dieet.

      ·
  5. truus ·

    Daar zullen ze hier niet zo blij mee zijn als ik dit allemaal uit de koelkast zal verbannen.

  6. Corrina ·

    Vind het onzin dat zuivel ongezond is. Nog nooit van gehoord en van me diëtist moet ik gewoon zuivel eten hoor.

    • Paul ·

      Maar weet je ook waarom jij en je diëtiste zuivel als gezond bestempelen?

      ·
    • Sascha ·

      Je MOET zuivel eten van je dietist? Lekker voor 90% van de wereldbevolking dan. Zit je mooi met de gebakken peren als je er net als deze overgrote meerderheid een allergie voor hebt. Ik denk dat ofwel die dietist het niet heel goed begrepen heeft of dat dit een miscommunicatie is geweest. Zuivel hoeft niet per se ongezond te zijn evenals het ontbreken van zuivel ook niet ongezond hoeft te zijn. Zuivel is niet zoals andere voedselgroepen zoals groenten. Als je geen groenten eet is het hoogstwaarschijnlijk dat je gezondheid er niet bepaald op vooruit gaat ;) Terwijl de meeste mensen best wat minder zuivel zouden kunnen eten. Er zit niet echt veel nuttigs in wat je niet uit andere voedingsmiddelen op een veel gezonde manier kunt halen. Calcium, eiwitten, bepaalde vitamines zijn bijvoorbeeld voor veel minder calorieën, vetten, en hormonen gemakkelijk te verkrijgen uit plantaardige voeding met nog veel meer extra vitamines, mineralen, anti-oxidanten, phytonutrienten, vezels en duizenden voedingsmiddelen die nog niet eens (geheel) ontdekt zijn). Je moet wel letten op vit B12 want dat komt niet echt in een geschikte vorm voor in planten. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit meer zuivel mag eten, en dat et voor veel mensen niet een lekkere aanvulling is op een gezond eetpatroon. Maar dat is toch heel wat anders dan moeten.

      ·
    • Sascha ·

      Ik bedoel in plaats van voedingsmiddelen in plantaardige voeding uiteraard voedingsstoffen. Ik ben zelf een groot fan van het principe dat een groot deel van je voedselinname uit ‘nutrient dense’ voedsel moet bestaan. Oftewel voeding die per calorie veel voedingsstoffen bevat (en dan zowel de bekende dus die ik hierboven heb opgenoemt plus ongetwijfeld meer maar er zullen er waarschijnlijk nog veel meer zijn en we weten nog lang niet het ‘geheim’ van voedsel) Planten hebben een hogere ‘nutrient density’ dan vlees of zuivel. Dat wil niet zeggen dat je het nooit mag eten.

      ·
    • Corrina ·

      Ik heb geen allergie voor zuivel Sascha, dus wat jij zegt is niet voor mij van toepassing. Gebruik overal de magere varianten voor dus.

      ·
    • Sascha ·

      Corrina: ik zeg ook niet dat jij allergisch bent, maar heel veel mensen zijn dat wel. Als je dus zuivel MOET eten dan betekent dat dat je niet gezond kunt zijn zonder het te eten. Terwijl 90% van de bevolking niet tegen zuivel kan. Dus is het geen noodzakelijk voedsel. Je kan alle vitamines, mineralen, eiwitten e.d. uit ander voedsel halen en dat is vaak een gezonder product omdat je er extra’s bij krijgt zoals vezels, anti-oxidanten en fytochemicaliën. Als je het zo bekijkt zijn er gezondere alternatieven dan zuivel. Dat wil niet zeggen dat je automatisch ongezond bent als je het wel eet, maar zuivel is niet de enige en ook niet de beste manier naar een gezond lichaam.

      ·
  7. Son ·

    Wat een open deur! Misschien interessant voor mensen die nog nooit eerder op hun gewicht hoefden te letten, maar als je al langer bezig bent met afvallen, lijnen etc. dan weet je dit allemaal toch allang?! Niks nieuws onder de zon dus…

    • Paul ·

      Mooi Zo; dan bespaar je in ieder geval een heleboel tijd en moeite! :D

      ·
  8. trees jacobs-tjang ·

    Geweldig advies, vooral ook met de komende feestdagen. Ik zal direct aan de slag gaan!

  9. manon ·

    Hoi, Ik wist wel dat zuivel niet zo gezond was, maar geldt dit ook voor smeerboter (voor de boterham)? Ik bedoel dan geen échte boter… En helaas vind ik Griekse yoghurt errug lekker. Maar veder heb ik al de ongezonde spullen niet in huis, ben vegetarisch… Maar de tips zijn absoluut goed, heb jullie gedeeld via Facebook! Groetjes, M.

    • Paul ·

      Beste Manon, Ikzelf vind met een klein beetje zuivel niet zoveel mis. Stelselmatig melk drinken vind ik een ongezonde gewoonte, maar een beetje melkschuim in een sporadische cappuccino, af en toe een glas karnemelk of een schaaltje kwark of yoghurt vind ik prima. Ik vind juist de magere zuiveldrankjes en yoghurtjes vreselijk! Die worden verkocht als 0% vet en ondertussen volgepropt met synthetische surrogaatvetten, suikers, zoetstoffen en ‘hulpstoffen’ (chemische E-nummers). Ik ben ervan overtuigd dat het juist dit soort producten zijn die je dik maken. En smeerboter (margarine/halvarine) is in mijn optiek veeeel ongezonder dan echte roomboter. Je moet gewoon niet te veel of te vaak zuivel nuttigen. Groeten, Paul

      ·
  10. Karin Kuypers ·

    Ik denk dat zuivel ongezond gevonden wordt omdat melk voor kalfjes is bedoeld en niet voor mensen. Verder zijn de meningen over wat gezond is uiteraard verdeeld. Ik eet liever pure roomboter op mijn brood dan bewerkte margarines of halvarines met hun chemische toegevoegde rotzooi.

  11. chanthal ·

    Ik lees in bovenstaande dat “zuivel sowieso ongezond” is. Weet iemand ook waarom? Want dat wist ik namelijk helemaal niet. Verder goeie tips, meeste heb ik niet in huis. Dus ik zit al op de goeie weg. :-D

  12. Isa ·

    Zuivel is ongezond vanwege het enorme verzadigd vetgehalte.

Plaats een reactie