Home » Sport & Lichaamsbeweging » Fitness » 7x fitnessbal: yogabal, medicine ball, kettlebell e.a.

7x fitnessbal: yogabal, medicine ball, kettlebell e.a.

fitnessbal

Voor fitness worden verrassend veel ballen gebruikt. Zo kan een bal als gewicht, ondersteuning of verhoging dienen bij bepaalde fitnessoefeningen. We onderscheiden de volgende 7 soorten fitnessballen…

1. Opblaasbare gymbal

Een gymbal is een soort van skippybal, maar dan zonder handvaten. De opblaasbare gymbal wordt voor allerlei vormen van krachttraining gebruikt. Zo kun je alternatieve versies van crunches, squats, en push-ups uitvoeren met behulp van een gymbal. Een gymbal heeft doorgaans een diameter van 55, 65, 75 of 85 centimeter.

Om de bal op zijn plek te houden, kun je een stabilisatorschaal oftewel balschaal aanschaffen – al dan niet met handvaten eraan bevestigd voor aanvullende stabiliteit. Als je beschikt over een gebrekkige balans, dan is het wellicht raadzaam om een (extreem stabiele) “halfronde gymbal” te nemen. De halfronde fitnessbal is een soort opblaasbare iglo zonder opening.

2. Swiss Ball

In veel fitnesscentra worden hoogwaardige, opblaasbare oefenballen van kunststof (geschuimd PVC) gebruikt. Deze oefenballen worden ook wel “Swiss Ball” oftewel “Zwitserse bal” genoemd. De Swiss Ball (afgekort SB) is internationaal onder allerlei benamingen bekend, waaronder:

  • Stability Ball c.q. balance bal
  • Therapy Ball (“Thera Ball”)
  • Exercise Ball
  • Gym Ball / Fit Ball
  • Redondo bal

De term ‘Swiss Ball’ wordt het vaakst gebruikt, omdat de oorspronkelijke, opvallend stevige variant van de gymbal uit Zwitserland afkomstig is. Een degelijke Swiss Ball heeft een draagcapaciteit tussen de 300 en 1.500 kilogram. Swiss Balls worden overigens niet alleen voor fitness gebruikt, maar ook voor medische doeleinden. Zo worden Swiss Balls al tientallen jaren gebruikt bij fysiotherapie en oefentherapie.

3. Yoga-bal

Een yogabal is in beginsel hetzelfde als een gymbal, namelijk een opblaasbare rubberen bal. Een yogabal wordt echter specifiek voor yoga-oefeningen gebruikt en doorgaans niet voor algemene fitnessoefeningen. Met de term ‘yogabal’ wordt meestal een grote fitnessbal van 55 tot 85 cm bedoeld. Deze wordt voornamelijk gebruikt om meer balans en stabiliteit te bewerkstelligen. De yogabal wordt vooral gebruikt om met het volledige lichaam op te rusten (hurken, zitten, liggen etc.) of om beet te houden tijdens statische yogaposes en dynamische yogabewegingen.

4. Pilates bal

Een populaire trainingsvorm is pilates; hierbij worden vooral de kernspieren aangesproken en ontwikkeld. Bij pilates gebruik je veelal een opblaasbaar pilatesballetje. Een klassieke pilates-bal is beduidend kleiner dan een yogabal, namelijk rond de 25 centimeter in doorsnee (18 tot 30 cm). De pilatesbal dient doorgaans als ondersteuning voor een enkel lichaamsdeel: voeten, knie, been, elleboog etc. Daarnaast kun je de kleine pilates-bal tussen de knieën, ellebogen, armen, benen, handen of voeten klemmen.

5. Toning-bal

Een toning-bal is een kleine – met zand gevulde – gewichtskogel aan een lusje. Dit zware balletje is vooral bedoeld om het vasthouden van statische (niet-bewegende) houdingen te verzwaren. Je hangt de bal aan je arm of been en probeert je ledemaat (inclusief de toning-bal) op zijn plaats te houden. De lus aan de toning-bal zorgt voor aanvullende trainingsmogelijkheden t.o.v. een normaal handgewicht (dumbbell). De toning-bal wordt voornamelijk gebruikt om strakke, slanke, vrouwelijke contouren te bewerkstelligen (= tonen c.q. toning). Er zijn overigens ook toning-balletjes op de markt zonder lussen. Deze worden voornamelijk gebruikt voor dynamische (bewegende) pilates-oefeningen.

6. Medicine ball

Een medicine ball is een zware gewichtskogel. Hij ziet eruit als een massieve bowlingbal zonder gaten. De medicine ball is bedoeld om bepaalde krachtoefeningen en cardio-oefeningen te verzwaren; zo kun je kun je tijdens crunches een medicine bal omarmen voor aanvullende weerstand. Dus: een hoger trainingsniveau en meer uitdaging. Medicine balls zijn zwaar en glad, en ze kunnen dan ook gevaarlijke omstandigheden creëren als ze in de weg liggen. Er zijn dan daarom speciale standaards en rekken verkrijgbaar waar je tot 20 medicine ballen in kunt opbergen.

7. Kettlebell

Een kettlebell is een enorme, massieve, gietijzeren gewichtskogel die over een handvat beschikt dat je met één of beide handen vast kunt grijpen. De kettlebell is een lomp, groot, massief attribuut, maar desalniettemin enorm effectief om je spiermassa te vergroten. Kettlebells worden dan ook veelvuldig gebruikt door semiprofessionele en professionele bodybuilders. Kettlebells zijn er in verschillende groottes en gewichten. Je kunt allerlei krachtoefeningen uitvoeren met behulp van een kettlebell. Het gaat hierbij nagenoeg altijd om een vorm van gewichtheffen of “kettlebell swning”.

Tot slot

Fitnessballen worden dus gebruikt voor krachttraining, yoga, pilates en medische therapiesessies. Ze kunnen zelfs dienstdoen bij bepaalde specialistische vormen van (High Intensity) cardiotraining. Dat is niet gek, want een trainingsbal kan een fantastisch fitness-hulpmiddel vormen.

Je moet het gebruik van fitnessballen echter niet overdrijven. Gebruik alleen een bal als deze de efficiëntie en intensiteit van je training vergroot. En dus niet omdat je een bal een leuk of speels element van je training ziet. Ga voor betere resultaten! Balspelletjes kun je voor na je work-out bewaren! ;)

Doe jij oefeningen met een fitnessbal? Yoga, pilates, krachttraining, cardiofitness? Laat hieronder weten wat jij van gymballen en stability balls vindt?

Plaats een reactie