Home » Voeding & Voedingsstoffen » Haring; zilverkleurig, rauw en heel erg gezond

Haring; zilverkleurig, rauw en heel erg gezond

haring

Deze maand is het Nederlands haringseizoen 2008 officieel van start gegaan met de verkoop van het eerste vaatje Nederlands nieuwe haring op de visafslag in Scheveningen. Nieuwe haring wordt doorgaans gevangen van half mei tot half juli.

Daarna vangt de periode aan waarin de vis zich voortplant. De haring die tijdens deze periode wordt gevangen wordt meestal verwerkt in overige haringproducten zoals zure haring en haring in roomsaus.

Gezond

Mij persoonlijk maak je niet blij met een Hollandse nieuwe. Nieuw oud, zuur, zoet, met of zonder uitjes en/of saus, ik vind ze ranzig en van mij mogen ze dan ook lekker in het water blijven waar ze thuishoren. Dit doet natuurlijk niet af aan het feit dat haring wordt gezien als een delicatesse die bovenal heel erg gezond is en rijk aan goede voedingsstoffen.

Goede voedingswaarden

Hoewel haring ook rijk is aan calorieën (zo’n 130 kilocalorieën per haring), zit er 1 gram aan belangrijke omega-3 visvetzuren in. Deze omega-3 visvetzuren, eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA), zorgen voor een gezond cholesterolgehalte van het bloed en verkleinen daardoor de kans op hart- en vaatziekten. Omdat er van lege calorieën in dit geval geen sprake is, mag je je best eens laten verleiden door zo’n zilveren zwiepstaart.

2 keer per week vis

Het Voedingscentrum, raadt zelfs aan om twee keer per week vis te eten waarvan één keer per week vis die van nature vet is. Haring is hier een uitstekend voorbeeld van. Als je je deze zomer dan toch een keer tegoed wil doen aan een vette hap, neem dan dus een Hollandse nieuwe in plaats van een vettige puntzak patat.

Gerelateerde artikelen

Voordelen van Omega-3 en Omega-6 vetzuren (meervoudig onverzadigde vetzuren)
Gezonde barbecue tips als je op dieet bent
Japanse eetgewoontes: langer en gezonder leven

Plaats een reactie