Home » Sport & Lichaamsbeweging » 4 tips voor een hogere c.q. snellere stofwisseling

4 tips voor een hogere c.q. snellere stofwisseling

Je lichaam is een calorieverbrandingsmachine; je verbruikt zelfs calorieën terwijl je dit artikel zit te lezen. Sterker nog, je lichaam verbruikt zelfs energie tijdens je slaap. De hoeveelheid calorieën die je lichaam verbruikt als je de hele dag in bed ligt, noemen we ‘ruststofwisseling’.

Iedereen heeft een andere ruststofwisseling. De hoeveelheid calorieën die je in rust verbruikt is namelijk afhankelijk van onnoemelijk veel factoren. Zo is je ruststofwisseling afhankelijk van o.a. je lengte, gewicht, geslacht, leeftijd, gespierdheid, vetpercentage, interne organen en DNA. Hoewel je je DNA en leeftijd niet kunt veranderen, zijn er toch een aantal dingen die je kunt doen om je stofwisseling te verhogen. Hierbij 4 tips…

1. Krachttraining

Krachttraining, krachttraining, krachttraining… Als je een hogere stofwisseling wilt, dan moet je aan de gewichten gaan hangen. Gewicht en weerstand zorgen er namelijk voor dat je spiermassa toeneemt, en iedere spiervezel verbruikt aan één stuk door calorieën. Spieren verhogen zodoende je stofwisseling.

2. Cardiofitness

Naast krachttraining versnelt ook cardiofitness je stofwisseling. Als je bijvoorbeeld 45 minuten traint op een spinningfiets, dan kun je je stofwisseling tot 190 kilocalorieën per uur verhogen. Dit effect wordt ook wel “afterburn” ofwel “naverbranding” genoemd en kan aanhouden tot wel 14 uur na je trainingssessie. Je hoeft overigens niet per se te spinnen. Alles wat je flink doet zweten en wat je 45 minuten kunt volhouden is bevorderlijk voor je stofwisseling! (bron)

3. Slaap

Je zou denken dat hoe meer uren je wakker bent, des te meer tijd en kansen je hebt om calorieën te verbruiken. In de praktijk is dit geenszins het geval. Sterker nog: een enkele slapeloze nacht vertraagt je ruststofwisseling tijdelijk met 5%. Bovendien zal je lichaam de volgende dag minder calorieën verbranden tijdens voedselverwerkingsprocessen. Kortom: voldoende (7 à 8 uur) slaap versnelt je stofwisseling! (bron)

4. Oestrogeen-management

Naarmate je ouder wordt, wordt je stofwisseling trager. Je stofwisseling loopt vooral een flinke, permanente deuk op tijdens de menopauze. Dat komt omdat je lichaam na de menopauze minder oestrogeen-hormonen aanmaakt. Je belangrijkste verdediging tegen menopauzale gewichtstoename is krachttraining! Tip: in dit artikel vind je aanvullende adviezen omtrent lichaamsgewicht & menopauze.

Heb jij aanvullende tips voor een hogere c.q. snellere stofwisseling? Deel ze hieronder!

1 reactie op “4 tips voor een hogere c.q. snellere stofwisseling”

  1. eric van den noort ·

    allemaal onzin ,al spin ik vijf x in de week ,ik val niet veel af dus die praatjes dat de verbranding 14 uur door gaat geloof ik niks meer van

    Beantwoorden

Plaats een reactie