Home » Afvallen & Dieet » Je nieuwe gewicht behouden na een dieet

Je nieuwe gewicht behouden na een dieet

gewicht-behouden

Als je bent afgevallen door je dieet (=eetgewoonten) aan te passen, dan ben je hoogstwaarschijnlijk minder of anders gaan eten. Zo heb je mensen die hun dieet op een van de volgende manieren aanpassen om af te vallen:

  • Beperkt aantal calorieën per dag eten (bijvoorbeeld 1500 calorieën i.p.v. 2000 calorieën per dag)
  • Meer eiwitten en minder koolhydraten eten
  • Minder vet, suiker en junkfood eten (dus geen snoep, koek, chips en snacks meer)
  • Meerdere kleinere maaltijden per dag eten, in plaats van 3 grote

Op het moment dat je je gewenste gewicht hebt bereikt door het volgen van een dieet, dan is het de bedoeling dat je vervolgens een nieuwe balans vindt waardoor je je huidige gewicht kunt behouden. Onderstaand een aantal tips om dit te laten slagen. Ben je op zoek naar tips om je gewicht te behouden nadat je bent afgevallen door te sporten (in plaats van door het volgen van een dieet)? Bekijk dan dit artikel op Salusi.

1. Pas je eetgewoonten langzaam aan voor gewichtsbehoud

Tijdens het afvallen is je lichaam gewend geraakt aan je nieuwe eetpatroon. Als je eenmaal op gewicht bent, dan is het prima om weer wat meer te gaan eten, maar doe dit wel voorzichtig en rustig aan. At je tot voor kort 1500 calorieën per dag? Ga dan eerst eens naar 1650, dan naar 1900 en uiteindelijk naar ongeveer 2000 calorieën per dag. 2000 calorieën is het aantal calorieën dat de gemiddelde mens dagelijks nodig heeft voor alle lichamelijke processen. Met dat aantal kom je dus hoogstwaarschijnlijk niet aan, maar van je ook niet af.

Let op: ga je opeens veel meer calorieën eten? Dan is er een goede kans dat je binnen een mum van tijd weer aankomt door het jojo-effect. Gun je lichaam dus te kans om geleidelijk aan te wennen aan meer voeding.

2. Ga meer eten, maar niet ongezond als je op gewicht wilt blijven!

Om te voorkomen dat je opnieuw aankomt, is het heel belangrijk om je gezonde eetgewoonten zoveel mogelijk vast te houden. Je hoeft natuurlijk niet meer zo streng te diëten als eerst, maar zie je gewichtsverlies niet als excuus om dagelijks gebak op tafel te kunnen zetten. Kies dus voor meer gezonde voeding, en niet voor ongezonde voeding in plaats van gezonde voeding. Je bent nu gewend aan een gezond eetpatroon, houd dat dus vooral vast om op gewicht te blijven en niet aan te komen!

3. Houd je eetpatroon & gewicht goed in de gaten

Let niet alleen op hetgeen je eet, maar ook op wanneer en hoe je eet… En vergeet je gewicht niet regelmatig te monitoren! Door je bewust te zijn van je eetgewoonten, is het veel eenvoudiger om op gewicht te blijven. Schreef je tijdens het diëten bijvoorbeeld op wat je at? Ga hier dan gewoon mee door en blijf op je gewicht letten. Weeg jezelf bij voorkeur wekelijks. Op die manier voorkom je dat je op een dag op de weegschaal gaat staan en schrikt van het resultaat.

Jouw ervaring met gewichtsbehoud na een dieet

Vind jij het lastig om op gewicht te blijven nadat je hebt gedieet? En heb jij wellicht nog aanvullende tips? Laat hieronder van je horen!

1 reactie op “Je nieuwe gewicht behouden na een dieet”

  1. Ilse ·

    Allereerst ben ik heel blij met dit artikel. Ik ben nu 24 kg afgevallen en momenteel nog bezig met afvallen tot ik het gewenste gewicht heb behaald. Maar dan zit ik inderdaad in mijn hoofd met: en dan? Fijn te lezen dat je geleidelijk aan dus weer meer kan gaan eten. De ene week 1650, de volgende week 1700, de week erna 1750 etc. tot aan 2000? Of per dag verhogen of per maand? Ik hoop dat je daar antwoord op kunt geven. Groetjes, Ilse

    Beantwoorden

Plaats een reactie