Home » Menselijk lichaam » Benen, Voeten & Tenen » Kramp in de tenen tegengaan: 7 tips bij teenkramp

Kramp in de tenen tegengaan: 7 tips bij teenkramp

kramp-tenenBij kramp in je tenen trekken alle vezels van een specifieke spier zich plotseling, onwillekeurig en gelijktijdig samen. Hierdoor kort de spier tijdelijk in en ervaar je een stekende, krampende spierpijn. Hieronder vind je 7 tips tegen kramp in je tenen…

Tip 1: Schoeisel

Kramp in de tenen kan worden veroorzaakt door een verstoorde bloedsomloop van en naar de voetspieren. Vermijd daarom hoge hakken en strakke laarzen, wissel schoeisel regelmatig af en pas op met knellende kousen.

Tip 2: Drinken!

Kramp in de tenen is ook vaak het gevolg van een verstoorde vochthuishoudingDaarom is het erg belangrijk om voldoende (groene) thee en water te drinken, met name als je regelmatig last hebt van teenkrampen. Drink  bovendien zo min mogelijk alcohol. Eet daarnaast niet te veel zout, maar ook zeker niet zoutloos. Neem geen vocht-afdrijvende middelen en let op met overmatig zweten.

Tip 3: Spierverzuring

Voldoende lichaamsbeweging is belangrijk om kramp in de tenen tegen te gaan. Je moet jezelf echter niet uitputten en je spieren niet overbelasten. Rust regelmatig uit en probeer niet overmatig of geforceerd te bewegen; zodoende voorkom je dat je spieren verzuren.

Tip 4: Vitamines & mineralen

Kramp in de tenen wordt vaak veroorzaakt door een gebrek of overschot aan vitamines en/of mineralen… Vooral magnesium, natrium, zink, calcium, vitamine D, vitamine E en B-vitamines.

Tip 5: Kou

Kou en temperatuurschommelingen kunnen krampen in de tenen veroorzaken of verergeren. Warme (elektrische) dekens, sokken en/of een kruik kunnen helpen.

Tip 6: Bloeddruk

Laat je bloeddruk eens meten. Een verhoogde bloeddruk kan namelijk krampen in je tenen veroorzaken.

Tip 7: Houding

Verander regelmatig je houding. Langdurig staan, zitten en liggen kan namelijk krampen in je tenen uitlokken.

Tot slot: als kramp je overvalt tijdens je slaap, dan dien je het spierreflex te doorbreken door masseren, wrijven, knijpen en/of rekken. Zodoende zullen de spiervezels weer in hun normale patroon aanspannen en ontspannen.

Tot slot

In dit artikel over algemene spierkramp kun je nog veel meer lezen over krampen en krampachtige pijnen; niet alleen in je tenen, maar ook in kuiten, nek, vingers en ga zo maar door…
Wat zijn jouw bevindingen t.o.v. kramp in de tenen? Deel ze hieronder in een reactie!

6 reacties op “Kramp in de tenen tegengaan: 7 tips bij teenkramp”

  1. Yvonne ·

    Sinds enige tijd krijg ik pijn in de linker grote teen en in de vingers en handen. Er is niets te zien, alleen dat de linkse grote teen tijdens de pijn breder is dan die van de rechter voet. Contact opgenomen met de huisartsenpost en de assistente zegt zo min mogelijk lopen en neem maar paracetamol. Deze mag ik niet door allergie, dus ibuprofen. Kan halverwege volgende week bij de huisarts komen als het niet over is. Wat kan dit zijn? Zou dit kunnen samenhangen met mijn reflexdystrofie?

    Beantwoorden
  2. Jet L. ·

    Ik krijg vaak kramp in mijn tenen (vooral mijn grote teen, aan de rechterkant) als ik ren. Meestal met slippers, maar bij de voetbaltraining was het ook 3 keer raak… Heeft iemand daarvoor nog tips?

    Beantwoorden
  3. Joep ·

    Mijn verhaal: Ik krijg kramp in mijn voet(en) in sommige supermarkten, waar de temperatuur en luchtstroom dicht bij de grond koud is door de koelinstallaties. Het gevolg is dat ik niet direct met de auto naar huis kan. Als ik de kramp in voet of kuit probeer tegen te gaan, dan schiet de kramp in de spier over mijn scheenbeen. Na een korte wandeling gaat het wel weer. Vervelender zijn de nachtelijke krampen in tenen, voeten, kuit, en als meest pijnlijke vanuit de enkel naar boven. Onmiddellijk het bed uitspringen en heftig blijven bewegen is de enige manier om hier weer vanaf te komen. Ook ‘s morgens uitrekken gaat vaak over in spierkramp. Echt geschrokken ben ik tijdens het zwemmen in een verwarmd binnenbad (in koud water krijg ik geen kramp). De krampen begonnen in beide kuiten gelijktijdig toen in mij van de kant afzette, en trok naar boven naar mijn heup zodat ik mij slechts met mijn armen nog naar de kant kon begeven. Magnesium helpt wel, maar onlangs ontdekte ik dat tijdens vakantie in de tent op een hard luchtbedje nooit krampen had. Ondanks koude voeten. Nu heb ik thuis het matras vervangen door een hard matras zonder binnenvering, en heb sindsdien maar weinig last van nachtelijke krampen. Ook ontdekte ik dat ik op zachte fauteuils moet zorgen dat mijn bovenbenen niet schuin naar bovengericht moeten zijn, en mijn voeten altijd op de grond moeten blijven. Het is bij mij gewoon een slechte doorbloeding waar goed mee te leven valt mits je er rekening mee houdt.

    Beantwoorden
  4. Skollet ·

    Ik heb tijdens de zomer en winter een elektrische deken aan (laagste stand) in m’n bed. Helpt bij mij heel goed!

    Beantwoorden
  5. Yma ·

    Af en toe krijg ik ‘s nachts een pijnlijke kramp in mijn grote teen. De teen staat bijna recht omhoog. Deze week al twee nachten achter elkaar. Ik strek de tenen en masseer wat, maar wordt er niet vrolijk van. Nu is het nog steeds gevoelig.

    Beantwoorden
  6. n.varisco ·

    Samen met Parkinson heb ik altijd teenspierkramp, heel pijnlijk. Ik ben nu begonnen met botox (tot nu toe geen resultaat) en word een beetje radeloos. Samen met het beven is het een ramp!

    Beantwoorden

Plaats een reactie