Home » Onderzoek » Studie: kwaliteit heeft grotere invloed op gewicht dan kwantiteit

Studie: kwaliteit heeft grotere invloed op gewicht dan kwantiteit

Vrijwel iedereen weet dat een hamburger met friet en cola voor meer gewichtstoename zorgt dan vers fruit, groenten en zilvervliesrijst. Een nieuwe studie die werd uitgevoerd door onderzoekers van de Harvard universiteit verschaft echter veel gedetailleerdere informatie op het gebied van voedselkwaliteit. Zo gaat het onderzoek in op de invloed van specifieke voedingsmiddelen op je gewicht en het verband tussen de kwaliteit & kwantiteit van voeding en gewichtstoename. Lees verder voor meer details van het onderzoek!

Calorieaantal versus soort voeding

De eerste noemenswaardige conclusie van het onderzoek is dat de kwaliteit van voeding meer invloed heeft op je gewicht dan de kwantiteit (hoeveelheid calorieën) van voeding. Het is natuurlijk raadzaam om het aantal calorieën dat je dagelijks nuttigt in de gaten te houden als je wilt afvallen, maar het principe van simpelweg “minder eten en meer sporten” zou volgens de onderzoekers vrij naïef zijn. Om je gewicht op langere termijn onder controle te houden, is het volgens de studie effectiever en efficiënter om je te focussen op gezond eten in plaats van minder eten.


Veel gemaakte fout bij diëten

Hoofdauteur van het onderzoek dokter Dariush Mozaffarian vertelt: “Bij een dieet wordt veelal aangeraden om alles in beperkte hoeveelheden te eten. Moderatie staat centraal. De focus wordt daarbij veelal uitsluitend op het totaal aantal calorieën gelegd. Onze resultaten tonen echter aan dat de kwaliteit van de voeding die je eet van grotere invloed is op gewichtstoename.”

Slechtste voeding & beste voeding

Volgens het onderzoek komt chips als aller slechtste voedingsmiddel uit de bus. Een portie chips zorgt door de jaren heen voor meer gewichtstoename dan ieder ander product. Ook andere aardappelproducten (friet, gebakken aardappels etc.) en (verwerkt) rood vlees bleken op langere termijn erg slecht te zijn voor je gewicht. Yoghurt kwam daarentegen verrassend genoeg als beste voedingsmiddel uit de bus. Ook fruit, groenten, noten en volkoren granen bleken gelinkt te worden aan minder gewichtstoename.

Wat denk jij van dit onderzoek? Herken je de conclusies terug in de praktijk? Of werkt het bij jou wel om enkel calorieën te tellen? Laat het hieronder weten!

Reacties & Vragen

  1. Xantia ·

    INGRID: Poeeeeehhh, niet meer naar feestjes gaan, vanwege het niet kunnen afblijven van lekkere hapjes??? In plaats daarvan wel cava drinken en nootjes? Hier snap ik niets van.
    Het lijkt mij erg om in een sociale eenzaamheid te raken vanwege chips en bier, terwijl je wel wijn en nootjes gebruikt?
    Hoe vreemd kan een mens in elkaar zitten?!
    Ik zou mezelf maar eens door elkaar schudden en ophouden met die aanstellerij!

    HANNEKE; Is mijn ervaring ook, zo gevarieerd mogelijk eten, om je lichaam te verrassen. Doe ik ook, maar wel met gezond eten allemaal. Ik dwing mezelf te eten tot 1500 calorieen en niet minder, hoewel ik soms wel die neiging heb er onder te gaan zitten.
    Bij eerdere lijnpogingen at is vaak te weinig en viel dan wel af, maar kon ik het niet volhouden en viel het me zwaar.
    Nu, met die eis aan mezelf van 1500 calorieen, val ik goed af: 27 kilo in 6 maanden.

  2. Ingrid ·

    ik ga bijna niet meer naar feestjes, kan echt niet van de chips en bier afblijven, zijn zo’n dikmakers. Zonder dat en een gezond eetpatroon met iedere dag een uur lopen blijf ik echter wel afvallen. Inplaats daarvan drink ik Spaanse cava en rode wijn met tapas en Japanse mix nootjes of van die hete Wasabi nootjes.

  3. Hanneke ·

    Heel belangrijk 6 keer eten en tot 1500 kcal.
    Ik eet elke dag verschillend, dus belangrijk variatie in voeding.
    Wel tot 1500 kcal en tissendoor tot 100 kcal en s avonds mager yoghurt.
    In 1 jaar tijd 9 kilo eraf. van 84 naar 75 kilo ik ga door tt 70 kilo.
    Ik ben nu 59 en 1.53 meter.

  4. Hippie ·

    Eindelijk eens een echt goed bericht wat betreft voeding en gewicht. Het is altijd beter goed en gezond te eten dat werpt op den lange duur zijn vruchten af en het afvallen en/of op gewicht blijven zal dan een logisch gevolg kunnen zijn.

  5. Xantia ·

    Famke, die meiging had ik ook en dan was mijn gewichtsverlies toch minder dan verwacht.
    Nu eet ik dus gezond en ik heb er sinds eind januari 28 kilo af.
    Toch een verschil met eerst toen ik 1000 calorieen telde en dan iets lekkers (lees; slecht) ook invoegde.
    Ik geloof dus het artikel wel.

  6. Xantia ·

    Ik heb al vaak en veel gelijnd, altijd rond de 1000 calorieen. NU weet ik hoe dom dat is!
    Ik tel mijn calorieen en eet zo gezond mogelijk. Voor het checken van mijn broodnodige vitaminen en mineralen controleer ik dagelijks mijn eetpatroon op de eetmeter van het voedingsbureau.
    Ik hou 1500 calorieen aan en val goed en in een prima tempo af. Ik voel me vol energie en lekker in mijn vel en heb geen honger.
    Ik vind mezelf heel dom dat ik zo lang te weinig heb gegeten bij eerdere afvalpogingen, want dit is gewoon heel veel beter vol te houden en ook ik zal het mijn hele leven in de gaten moeten houden. Geen crash-dieet voor mij.

  7. Maribel ·

    Ik denk dat je uiteindelijk het beste resultaat kunt bereiken door gedragsverandering. Dit doe je niet op een dag. Je denken over eten en het geen je drinkt moet een omslag maken. Waarom eten we en wat voor keuzes maken wij hierin. Eten we om ons goed te voelen op termijn of eten we zonder bewust een keuze te maken.
    De knop moet om, en dit duurt jaren.
    Ik weet waar ik het over heb ik ben zelf een vrouw van 53 jaar, en heb nu pas het idee dat ik de knop om hem en er voor de 100 procent achter sta, je moet anders leren denken over je zelf (zelfbeeld) en je moet ook niet te streng voor jezelf zijn.
    Ik las hier boven dat crashdieten funest zijn daar ben ik het volledig mee eens, je krijgt hierdoor te korten en daardoor kun je je ook niet goed voelen en zo gaat de spiraal weer naar onder. Dus denk eerst goed na waarom je wilt afvallen en op wat voor manier je dit zou kunnen doen. Laat je adviseren door een deskundige, bv dietiste.
    Veel mensen zijn verslaafd aan eten en zijn de hele dag bezig wat kan ik eten, wat zal ik eten, wat mag ik niet, wat mag ik niet eten enz enz vul het maar zelf in. Ze gebruiken eten voor alle emoties die voorbij komen. Emoties en eten moet je los koppelen.

    Ik ben nu sinds januari 21-1 begonnen met anders omgaan met eten vooral alles van de schijf van vijf. Ik ga naar een dietiste voor ondersteuning en ben nu al 10 kg zonder veel pijn echt waar.

    Sterkte allemaal met het maken van de goede keuze`s Maribel

    • Ingrid ·

      Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb zelf een toegepast ‘dieet’ bedacht voor mezelf. Ik eet genoeg maar veel gezonder waarbij ik me beter voel en minder of gewoon geen trek meer heb in junk food en andere troep. Af en toe mag je wel er even van afstappen maar in kleine mate zodat je je niet super schuldig hoeft te voelen en gelijk weer aangekomen bent. Ik zorg ook dat ik altijd een flesje water en een stuk fruit in mijn tas heb voor erge trek.

      ·
  8. Famke ·

    Ik eet tussen de 1200 en 1500 kcal per dag en ben in een half jaar 17 kg afgevallen.
    Maar ik moet toegeven: wat in dit artikel beweerd wordt, wat je niet moet doen, is inderdaad wel aantrekkelijk. Soms ben ik wel geneigd om niet te kiezen voor de gezonde dingen, maar de lekkere dingen, en dan toch te zorgen dat ik onder de 1500 blijf. Ach, volgens mij moet dat met mate wel kunnen.
    Voorlopig ga ik zo nog even door, ik wil er nog 12,5 kg af hebben… Ik geef mezelf er nog maximaal een jaar voor, dus als t even langzaam gaat, geen probleem!

  9. elizabeth ann ·

    Ook ik eet genoeg, geen hongergevoel, en dat is het beste manier om vol te houden en zowel lichamelijk en geestelijk te kunnen blijven presteren.

    • BBC ·

      Beste Paul,
      Waarom val je Happy Weight zo brutaal aan?
      Ieder zijn mening, en… 200 kcal kunnen inderdaad een groot verschil maken. op 1000 kcal is dit 20 % hé!
      Ik ben geen deskundige, maar hier blijkt weer eens, en vooral uit het onderzoek, dat de deskundigen het niet altijd met elkaar eens zijn en het nodig is de onderzoeksresultaten te blijven volgen.
      .
      Groetjes
      BBC

      Ik hoop dat ik geen tikfouten heb gemaakt :)

      ·
  10. Anne ·

    1000 is natuurlijk kcal bedoeld

    gr,
    anne

    • Happy weight happy life marlies Forster ·

      1000 kcal is te weinig ( crechen ) Je hebt min. 1200 nodig voor alle voedingsstoffen en vitamines binnen te krijgen. Geen jojo effect.
      In mijn praktijk begeleid ik reeds jaren mensen op deze manier. Juist door genoeg te eten val je af en blijft op gewicht.

      ·
    • Paul ·

      @ Happy Weight Happy Life:
      Ik wil niet bevooroordeeld overkomen… MAAR hoe kun je nou een praktijk runnen als je beweert dat een verschil van 200 kilocalorieën bepaalt of je wel of niet alle (essentiële) voedingsstoffen binnenkrijgt!? Ik zie namelijk geen enkel verband tussen die beide gegevens (calorieën / voedingsstoffen). Sterker nog: de hele essentie van bovenstaand artikel is dat je het ontbreken van een wezenlijk verband tussen calorie-aantal en voedingsstofdichtheid moet uitbuiten. En crechen is overigens geen woord; waarschijnlijk bedoel je crashen (zou je wat mij betreft als voedingsdeskundige zijnde moeten weten). En 1200 kilocalorieën is naar mijn mening overigens nog steeds crashen!

      ·
    • Anne ·

      Beste Happy Weight
      en Happy life.

      Ik doe dit onder officiele begeleiding van een dietiste.
      Ik mag er vanuit gaan dat zij weet wat goed en slecht
      is voor haar clienten.
      Ik val in mijn ogen met 750 gr per week nog te langzaam
      af. Zij vindt het echter een prima snelheid en wil graag
      dat ik dit, zo blijf volhouden. Wat mij betreft veranderd
      mijn manier van eten niet meer. Wanneer ik weer in mijn oude
      patroon van snoepen en lekker frieten en chips terugval,
      heb ik snel weer maatje boot.
      Ik mag gerust zeggen, dat ik een
      calorieen allergie heb.
      Ik ga me hooguit tijdens een
      feestje aan iets bezondigen
      wanneer ik mijn streefgewicht heb.
      Lijnen is helaas niet voor even,
      maar…voor heel je leven.

      Liefs,
      Anne.

      ·
  11. Anne ·

    Als je de gezonde dingen kiest en dan nog met
    mate eet. zoals ik 1000 per dag
    bestaande uit de laatst opgenoemde
    artikelen uit de gezonde voedingen.
    Dan komt het idd helemaal goed.
    Ik loop daarbij nog 1 uur per dag
    (wandelen) en voila bijna 30 kilo
    minder op de schaal.
    Dit moet ik dan wel voortdurend
    blijven doen, anders vliegt het er weer aan.

    succes en
    veel liefs,
    Anne

    • wizzie ·

      Hi Anne,

      Top zeg!!!! Complimenten!

      Ik wil ook weer die puntjes op de i hebben… maar tis wel moeilijk hoor. Ik ga in ieder geval weer meer en regelmatig eten. Heb gemerkt dat ik slecht voor mezelf zorg, je kent dat wel even de snelle makkelijke hap (de ping-maaltijden bijvoorbeeld) maar ook gerust niets eten. En áls je dan een keer wat eet… dan wordt dat gelijk op de verkeerde manier opgeslagen.Bewegen doe ik al behoorlijk goed. Zit ‘m nu in de finetuning van de kwaliteit van het eten zoals het onderzoek ook al aangeeft…

      Bedankt voor je verhaal/tip!

      Groet,
      Wen

      ·

Plaats een reactie