Home » Afvallen & Dieet » Langzaam afvallen: Waarom het normaal is dat afvallen steeds langzamer gaat

Langzaam afvallen: Waarom het normaal is dat afvallen steeds langzamer gaat

Afvallen langzaam & nog langzamer... zucht

Een frustrerend onderdeel van afvallen is dat het steeds langzamer gaat. Of je bent afvallen door een dieet of door keihard te sporten: Hoe dichter je bij je ideale gewicht komt, hoe moeilijker het is om die laatste vetrolletjes kwijt te raken.

Waarom afvallen langzaam gaat, of liever gezegd steeds langzamer heeft de volgende redenen:

Je lichaam heeft steeds minder calorieën nodig om te functioneren
Als je veel te zwaar bent dan heeft je lichaam ook veel calorieën per dag nodig voor de basisfuncties zoals het rondpompen van bloed en laten functioneren van je organen. Hoe meer je afvalt, hoe minder energie je lichaam nodig heeft. Blijf je evenveel eten, dan is het tekort aan calorieën steeds minder, en gaat afvallen dus ook langzamer.

In het begin verlies relatief meer vocht en spieren dan na een paar weken
In de eerste weken gaat afvallen doorgaans snel omdat je veel vocht kwijtraakt. Door het calorieëntekort gebruikt je lichaam opgeslagen koolhydraten en eiwitten. Hierbij komt ook opgeslagen vocht vrij, waardoor je snel kilo’s kwijtraakt. Zodra de voorraad opgeslagen koolhydraten en eiwitten op is, stopt ook het vrijkomen van vocht, waardoor het afvallen extra langzaam gaat.


Als je te streng aan het diëten bent, dan is je metabolisme langzamer gaan werken
Je lichaam komt in een spaarstand als je meer dan 500 calorieën per dag minder eet en drink dan je nodig hebt. Dit is de natuurlijke manier van je lichaam om te overleven: er is voedselschaarste dus gaat je lichaam extra zuinig om met alle energie die binnenkomt. Je lichaam gebruikt minder calorieën voor de basisfuncties, en afvallen gaat dus langzamer.

Je bouwt spiermassa op als je begonnen bent met sporten
Als je serieus begonnen bent met sporten en het afvallen gaat steeds langzamer, dan is de kans groot dat een gedeelte van je vetmassa wordt vervangen door spiermassa. Bij mannen is dit effect groter dan bij vrouwen, maar het kan vele kilo’s schelen omdat spiermassa zwaarder is dan vet. Let daarom vooral op je vetpercentage en op de spiegel, en minder op het getal dat je weegschaal aangeeft.

Wat je kunt doen om langzaam afvallen te voorkomen kun je in dit artikel lezen op Salusi.

Vergeet ook niet dat langzaam afvallen doorgaans de beste manier is om blijvend af te vallen. Het voorkomt het jojo-effect waar niemand op zit te wachten. Stel daarom je doelen bij, en leer leven met het feit dat het overgewicht dat je in de loop der jaren hebt opgebouwd niet in een paar maanden ongedaan gemaakt kan worden.

Er zijn 5 reacties op dit artikel · Reageren

Reacties & Vragen

  1. Vincent ·

    Bij diabetes is de reden grootte kans dat je daarom niet kunt afslanken. Of in ieder geval enorm veel moeite mee hebt. Je maakt weinig tot geen eigen insuline aan. En de spuit die je zelf zet geeft een enorme piek waardoor opslag in vetcellen vergroot word. De piek neemt geleidelijk af tot je weer een spuit moet zetten voor de volgende piek.

    Enige moment dat zulke pieken interessant zijn is bij ontbijt en na eventueel intens sporten. Dan gebruikt het lichaam de voeding eerder voor bouwstoffen van het lichaam ipv eerder opslaan als vet.

  2. heanne ·

    Kan je uitleggen hoe het dan komt dat mensen met diabetes type 1! haast niet kunnen afvallen? ikzelf bepaal de hoeveelheid insuline, eet gering khd en sport 6 dg per week, cardio en kracht maar evengoed lukt het me niet om gewicht kwijt te raken.

    • Ann-Sopjie ·

      Heanne, ik heb ook diabetes en zit exact met hetzelfde probleem. Ik sport veel en eet minder. Zie dat je reactie al van een tijdje geleden is, wel… Zou je ondertussen al manieren gevonden hebben waardoor het afvallen beter gaat?

      ·
  3. Vincent ·

    @Annemiek
    Je metabolisme past zich na 4 dagen aan. In het begin is dit niet zo’n probleem, maar als je langer dan 2-3 maanden op een te lage kcal inname zit dan zet je lichaam zich inderdaad op een lagere kcal verbranding. Verbranding is niet hetzelfde als benodigdheid.

    Dit is waarom er in de sportwereld "Re-feed" dagen zijn. 1 dag in de week wordt er op onderhoud gegeten. Het doel is niet om op die dag opeens te snoepen e.d. Het doel is om qua kcal op onderhoud te eten zodat je metabolisme gemotiveerd blijft om een hoge verbranding te behouden.

    Ondanks die re-feed is het niet verstandig langer dan 2 maanden te "dieten". Na die 2 maanden is het verstandig om weer een week of 2 op onderhoud te eten en het metabolisme weer aan te zwengelen als het ware. Als je langer aan 1 stuk door "dieet" zal je te maken krijgen met de wet van verminderde meer opbrengst. Of te wel je zal steeds trager vet verliezen.

    Het verhaal dat het lastiger wordt om vet te verliezen naar mate je dichter bij je ideaal gewicht komt is incorrect. Ik ken mensen die tot 4-5% dieten en pas trager vet verloren zodra ze onder de 8% kwamen.

    Als je het goed doet zal je permanente kcal onderhoud niet lager liggen als je eindigd met afslanken. In feite je insuline produktie werkt efficienter en kun je meer koolhydraten verwerken dan voorheen en alsnog afslanken. Mits je het aantal kcal op een dag rustig verhoogd en niet in 1x er 1000kcal op gooit.

    Daarnaast is er Carb Cycle. Dit stelt mensen in staat om op niet sportdagen 1000kcal onder onderhoud te gaan zitten terwijl ze op intensieve sportdagen iets boven hun onderhoud eten. Ideale manier om gebruik van insuline in je voordeel te motiveren en zo spiermassa te behouden en vet te verliezen.

    Je rust metabolisme is bijna constant gelijk voor en na een dieet. De enige manier dat dit niet op gaat is voor mensen die aan crashdieten doen. Zij zullen relatief weinig vet verliezen en meer spiermassa en vocht. Hierdoor zien ze er na een dieet er uit als een mollige mini versie van hun eerste zelf. En omdat ze veel spiermassa hebben verloren zal de huid niet strak komen te staan en heeft het lichaam inderdaad een lager kcal onderhoud.

    De reden dat men vocht verliest komt overigens omdat er minder produkten met koolhydraten gegeten worden. Hierin zit 9 van de 10x zout in verwerkt. Hoe minder zout, hoe minder vocht je vasthoudt. Stop je met dieten krijg je weer meer zout en kom je automatisch in 1 week weer 3-4 kilo aan. Niks ernstigs, maar voor mensen die puur op de weegschaal afgaan is het een hel.

  4. Annemiek ·

    Is er in wetenschappelijk onderzoek ooit onderzocht wat de specifieke mate is van de verlaging van de stofwisseling bij een energiebeperkt dieet?
    Als je bijvoorbeeld 500 kcal minder binnenkrijgt dan je behoefte, dat je lichaam bijvoorbeeld je energiebehoefte op 1700 kcal zet ipv 2000 kcal?
    Dit zal ook wel individueel bepaald zijn waarschijnlijk, door de hoeveelheid aan spiermassa en training?
    Bedankt!

Plaats een reactie