Home » Menselijk lichaam » Maag » Misselijk na eten? 11 tips om misselijkheid te verhelpen!

Misselijk na eten? 11 tips om misselijkheid te verhelpen!

Misselijk-na-eten

Misselijkheid heeft in veel gevallen een duidelijke oorzaak. Zo kan een evenwichtsstoornis, voedselvergiftiging of smerige geur je flink misselijk maken. Misselijkheid kan echter ook worden veroorzaakt door eten. Zo kun je flink misselijk worden als je:

  • Te veel eet
  • Bedorven voedsel nuttigt
  • Alcohol gebruikt

Er zijn echter ook veel mensen die zonder directe, aanwijsbare reden misselijk worden van normaal voedsel. Daarom hierbij 11 oorzaken voor misselijkheid tijdens en na het eten. En manieren om dit soort misselijkheid te verhelpen…

1. Misselijkheid na het eten: vaak door spijsverteringsproblemen

Misselijkheid na het eten hang in veruit de meeste gevallen samen met je spijsvertering. Zo kan het zijn dat een voedingsmiddel niet goed wordt verdragen door je spijsverteringskanaal of dat iets om de één of andere reden niet goed kan worden verwerkt (indigestie) en zodoende verstoppingen (obstipatie) veroorzaakt.

Je kunt je spijsvertering ontzien door niet te veel te eten, langzaam te eten en goed te kauwen. Darmaandoeningen van je spijsverteringskanaal zoals de Ziekte van Crohn, een darminfectie of een darmbloeding kunnen ook misselijkheid tijdens en na het eten veroorzaken. Neem direct contact op met je huisarts als je vermoedt dat jouw misselijkheid wordt veroorzaakt door een aandoening van je maagdarmstelsel.

In dit artikel over darmklachten vind je 10 tips om je spijsvertering een handje te helpen zodat je minder snel misselijk wordt na het eten.

2. Voedselallergie kan je misselijk maken tijdens het eten

Als je steeds opnieuw misselijk wordt van hetzelfde eten, dan kan er best weleens sprake zijn van voedselovergevoeligheid, voedselintolerantie of voedselallergie. Zo kun je heel erg misselijk worden indien je voedingseiwitten eet die je eigenlijk niet kunt verdragen. De belangrijkste voedingsmiddelen waarvoor mensen overgevoelig, intolerant of allergisch kunnen zijn, zijn als volgt:

  • Zuivel (melkeiwitten)
  • Sojabonen (soja-eiwitten)
  • Gluten (graaneiwitten)
  • Noten (nooteiwitten)
  • Pinda’s (pinda-eiwitten)
  • Vis + schaal- & schelpdieren
  • Eieren (ei-eiwitten)
  • Vlees (vleeseiwitten)
  • Cacao (cacao-eiwitten)
  • Zaden (sesam, mosterd etc.)
  • Bepaalde fruitsoorten (kiwi’s, citrusvruchten etc.)
  • Bepaalde groentesoorten (selderij, tomaten etc.)
  • Kruiden & specerijen (nootmuskaat, kurkuma etc.)
  • Gisten (verwerkt vlees, brood, poedersoepen etc.)
  • Sulfieten (conserveermiddelen e.a.)

Ben jij er niet zeker van of de misselijkheid tijdens of na het eten wordt veroorzaakt door een voedselallergie of voedselintolerantie? Vraag je huisarts dan of hij je wil doorverwijzen om te worden getest op alle mogelijke voedselallergieën en voedselintoleranties. Hij zal je hiervoor doorsturen naar het huisartsenlaboratorium waar ze een bloedtest, plakproef en/of priktest zullen uitvoeren.

3. Misselijkheid na het eten door toedoen van je smaakcentrum

Je smaakbeleving is gekoppeld aan het smaakcentrum in je hersenen. De manier waarop je smaakcentrum smaken interpreteert, kan worden verstoord door dysgeusia, hypogeusia, hypergeusia, parageusia, phantogeusia of een soortgelijke smaakstoornis. Zodoende kunnen bepaalde smaken onterecht als misselijkmakend worden ervaren. Terwijl hetgeen je eet eigenlijk heel lekker is.

Misselijkheid die ontstaat doordat bepaald voedsel onterecht als misselijkmakend wordt geïnterpreteerd, is meestal mild van vorm. Bij een ernstige stoornis van je smaakcentrum kan er echter hevige misselijkheid ontstaan. Smaakwaarnemingen en smaaksensaties hebben te maken met zoet, zout, zuur en bitter, maar ook met geuren, texturen en temperaturen. Zodoende kun je ook misselijk worden van vellen op je pudding of onverwachte lauwheid van voedsel.

4. Misselijk tijdens het eten door prikkeling van je braakcentrum

Je smaakcentrum is gekoppeld aan je braakcentrum. Als eten niet goed valt, dan wil je lichaam het kwijt. Je braakcentrum kan terecht worden getriggerd (bijvoorbeeld bij voedselvergiftiging), maar ook onterecht (bijvoorbeeld bij een smaakstoornis). Onterechte braakneigingen komen niet heel vaak voor, maar toch vrij geregeld. Een braakneiging wordt vooral opgewekt door onevenwichtige & misselijkmakende smaakcombinaties.

Als jouw misselijkheid geregeld de voorbode is van braakneigingen of van daadwerkelijk braken, dan kun je het beste contact opzoeken met je huisarts. Er kan dan namelijk best een onderliggende aandoening ten grondslag liggen aan je misselijkheid. Misselijkheid na het eten die gepaard gaat met braakneigingen kan overigens ook worden uitgelokt door stress, voedselallergieën of maagklachten.

5. Smaken sorteren helpt tegen misselijkheid na het eten

Veel mensen worden misselijk van uitgesproken smaken of bepaalde smaakcombinaties. Zo kun je misselijk worden door het eten van voedsel met sterk contrasterende of botsende smaken. Een rigoureus voorbeeld is bijvoorbeeld broccoli met chocoladesaus of aardappels met slagroom. Smaken moeten elkaar juist ophalen en complimenteren, anders kun je er misselijk van worden.

Er moet sprake zijn van een zekere balans in een gerecht. Sommige smaken gaan nu eenmaal niet samen binnen een bepaald smaakprofiel. Je smaakpallet ervaart de smaakcombinatie dan als offensief, agressief en/of misselijkmakend. Als je iets eet, zorg er dan voor dat het smaakgehalte, de smaakcomplexiteit en het smaaktype in balans zijn. Naarmate je ervaring opdoet met het combineren en sorteren van smaken, zul je minder snel misselijk worden door toedoen van eten.

6. Beperkt aantal smaken kan misselijkheid door eten voorkomen

Houd gerechten bovendien eenvoudig als je vaak misselijk wordt door eten; gebruik simpelweg niet te veel verschillende ingrediënten. Ook synthetische toevoegingen (E-nummers) zoals chemische conserveermiddelen, smaakstoffen en kleurstoffen kunnen misselijkheid na eten teweegbrengen.

Gebruik bij voorkeur biologisch voedsel dat direct uit de natuur komt als je vaak misselijk wordt na het eten. Je zult immers eerder misselijk worden door een broodje frikandel met surrogaatkaas en een kruidige roomsaus dan van een stuk komkommer. Houd er bovendien rekening mee dat frisse smaken (kauwgom, muntthee, fruit e.a.) of hartige smaken (dropje, bouillon, zoutje e.a.) kunnen misselijkheid soms doorbreken.

7. Een zenuwaandoening kan misselijkheid na de maaltijd veroorzaken

Smaak wordt door de smaakpapillen op je tong via talloze zenuwen doorgegeven aan het smaakcentrum in je hersenen. Afwijkingen in of aantasting van het  centrale zenuwstelsel (hersenen & ruggenmerg) kunnen dan ook zorgen voor misselijkheid tijdens en na het eten.

Zo kan epilepsie zorgen voor een misselijkmakend gevoel in de buik (“epigastrisch aura”) en voor reuk- en smaak-hallucinaties. Ook sarcoïdose (ziekte van Besnier-Boeck-Schaumann) van het centraal zenuwstelsel kan een hevige uitbraak van misselijkheid veroorzaken. Misselijkheid door zenuwafwijkingen kan weer worden geactiveerd of verergerd door bepaalde voedingsmiddelen en smaakcombinaties.

8. Misselijkheid na het eten wordt vaak veroorzaakt door vetten

Vetten staan erom bekend dat ze misselijkheid in de hand werken. Vooral dierlijke vetten zoals vet vlees, verwerkte vleeswaren en volle zuivel kunnen misselijkheid veroorzaken.

Ook transvetten in gefrituurde snacks, chips, koekjes en kant-en-klare pizza’s veroorzaken bij veel mensen misselijkheid na het eten. Als jij vaak misselijk wordt door toedoen van voedsel, laat verzadigde vetten en transvetten dan zo veel mogelijk links liggen.

9. Misselijkheid wordt vaak veroorzaakt door suikers

Naast verzadigde vetten staan ook simpele suikers bekend als veroorzakers van misselijkheid tijdens en na het eten. Vooral geraffineerde suikers zoals tafelsuiker en suikers in koekjes, snoep, frisdranken en siropen kun je het beste vermijden als je snel misselijk wordt door eten.

Ook synthetische suikervervangers zoals aspartaam, sorbitol, xylitol, sacharine en cyclamaat kunnen zeer misselijkmakend zijn. Drink jij bijvoorbeeld veel cola light of gebruik je veel zoetjes in je koffie of thee? Dan kan jouw misselijkheid best weleens met zoetstoffen en suikervervangers te maken hebben!

10. Maagklachten kunnen misselijkheid veroorzaken

Misselijkheid kan worden veroorzaakt door allerlei maagklachten. Vaak is er dan ook sprake van oprispingen, boeren en/of brandend maagzuur. Voorbeelden van maagklachten die misselijkheid tijdens en na het eten kunnen veroorzaken zijn onder andere:

  • Afwijking van maag of maagklep
  • Maagontsteking
  • Maagzweer
  • Maagbloeding
  • Maagperforatie
  • Maagkanker

Bij ernstige maagklachten ben je doorgaans niet alleen misselijk, maar heb je ook last van een opgeblazen gevoel of zelfs hevige maagpijn en maagkrampen. Ga daarom met misselijkheid na het eten die gepaard gaat met extreme maagklachten direct naar je huisarts.11. Stress kan misselijkheid na het eten teweegbrengen

Zenuwen, stress & spanning kunnen misselijkheid tijdens of na het eten veroorzaken of verergeren. Je hebt dan geen eetlust, moet niet aan eten denken en wordt alleen al van etensgeuren misselijk. Stress werkt namelijk uit op je maag.

Eten wordt door stress moeilijk te verkroppen en verteren; zodoende wordt je al snel misselijk door voedsel. Als je misselijk wordt door spanning en zenuwen, dan is het belangrijk om een manier te vinden om te ontstressen. Hierbij valt te denken aan ontspanningsoefeningen of kalmeringsmiddelen.

In dit artikel kun je alles lezen over het verminderen van stress om misselijkheid na het eten te voorkomen.

11. Medicijnen kunnen misselijkheid na het eten veroorzaken

Als je vaak misselijk bent tijdens en/of na het eten, dan kun je eventueel een medicijn tegen misselijkheid innemen. Medicijnen die misselijkheid worden ook wel anti-emetica genoemd. Een anti-emeticum bestrijdt misselijkheid door maagzuur te remmen, het braakcentrum te beïnvloeden of prikkeloverdracht naar de hersenen te blokkeren. Enkele voorbeelden van effectieve pillen en tabletten tegen misselijkheid zijn:

  • Calciumcarbonaat + magnesiumsubcarbonaat (Rennie®)
  • Cyclizine (Ercycof® & Ergocofcyclizine®)
  • Meclozine (Suprimal®)
  • Prochloorperazine (Stemetil®)
  • Meclozine + pyridoxine (Emesafene®)
  • Metoclopramide (Primperan® & Migrafin®)
  • Ondansetron (Setofilm® & Zofran®)
  • Omeprazol  (Buscozol® & Losec®)
  • Alginezuur + calciumcarbonaat + natriumwaterstofcarbonaat (Gaviscon®)
  • Domperidon (Motilium®)
  • Haloperidol (Haldol®)
  • Scopolamine (Scopoderm®)

Tot slot kan osteopathie oftewel behandeling van de buik door een osteopaat uitkomst bieden bij misselijkheid tijdens en na het eten.

Tot slot

Als jij misselijk wordt na het eten, dan kun je het beste de volgende stappen ondernemen… Probeer zo gezond en simpel mogelijk te eten; vermijd verzadigde vetten, geraffineerde suikers en synthetische toevoegingen. Gebruik vooral voedsel dat dicht bij de natuur staat, zoals verse groenten, vers fruit, hele granen, noten, zaden, kiemen, paddenstoelen en wieren. Als dit niet helpt tegen je misselijkheid na het eten, ga dan naar je huisarts. Dit geldt ook als misselijkheid gepaard gaat met hevige darmklachten of maagklachten.

Heb jij aanvullende tips tegen misselijkheid na het eten? Laat hieronder je adviezen achter! Vragen en opmerkingen over misselijkheid zijn natuurlijk ook meer dan welkom…

Reacties & Vragen

  1. Nina ·

    Hallo, Als ik patat heb gegeten word ik ‘s nachts kotsmisselijk wakker met maagzuur en zo, maar als ik melk drink, krijg ik mega kramp en moet ik heel veel scheten laten. Ik drink en eet ook al een paar weken geen melkproducten meer. Ik heb iets van fibromyalgie en ik krijg binnenkort darmonderzoek. Maar waar komt dit vandaan? Ik eet altijd goed, drink goed en ja, ik vind het gewoon heel naar en eng worden. Wie kan mij zeggen waardoor het komt?

    • Paul ·

      Beste Nina, Het slecht kunnen verdragen van melk zou te maken kunnen hebben met melkeiwitallergie of lactose-intolerantie. Aangezien je ook maagkramp + zuurbranden en/of darmkramp + winderigheid ervaart na het eten van frietjes, zou het eveneens kunnen dat je darmen niet zo goed zijn in het verteren van vet in zijn algemeenheid; zowel (volle) zuivel als patat is immers relatief rijk aan vet. Dit wordt ook wel vetmalabsorptie oftewel lipide-malabsorptie genoemd; dit fenomeen wordt vaak onder de noemer ‘Prikkelbare Darm Syndroom’ (PDS) geschaard. Overigens kan het ook met iets totaal anders te maken hebben, bijvoorbeeld galblaassappen of alvleesklierenzymen; het is aan een arts om hier definitieve uitspraken over te doen. Hoe dan ook, heel veel sterkte & beterschap toegewenst! Groeten, Paul

      ·
  2. Anouk (14) ·

    Hallo, Ik ben een meisje van 14 jaar & had tijdens de meivakantie dit jaar (ik was in Amerika) elke avond, terwijl ik aan het eten ben, last van misselijkheid & braakneigingen. We aten daar wel gevarieerd & ik heb soms ook niks gegeten, gewoon omdat ik echt ziek werd. Het werd gelukkig weer minder en toen ik weer terug was, was het weg. Thuis heb ik er ook geen last meer van, tot vanavond. Opeens heb ik weer last van misselijkheid en braakneigingen. Ik heb alleen maar vlees en sla gegeten. Ik maak me heel erg zorgen, want ik ben bang dat het misschien iets in mijn maag is. Hebben jullie misschien tips voor mij? Ik ben nog niet naar de huisarts of zo geweest, want ik denk dat mijn klachten niet echt serieus genomen worden. Alle tips zijn welkom!

  3. Denise ·

    Ik heb sinds paar weken drastisch mn voeding aangepast. Eerst at ik alleen maar vet en suikers etc. Ben gaan sporten, dus ja, dan vraagt je lichaam toch ook om andere (goede) voedingstoffen. Ik at nooit groente en fruit, simpelweg omdat ik het gewoon niet lekker vond. Maar ik moest er toch aan gaan geloven om groente, bah, te gaan eten… Zodoende ben ik groentesapjes gaan maken en ik vind het heerlijk! Maar omdat ik dus m’n eten zo heb aangepast ‘snoep’ ik ‘s avonds ook haast niet meer. Nu na een paar weken op deze manier te hebben gegeten, merk ik dat als in ‘s avonds laat dus nog wel iets lekker neem (zoals pure chocolade of nootjes) dat ik de ochtend erna heftige buikpijn heb en misselijk ben! Ook heb ik dan weer last van m’n hyperventilatie in de ochtend. Zou dat kunnen komen omdat m’n lichaam nu al niet meer is gewend om ‘s avonds laat wat te eten?

    • Paul ·

      Kan zijn, maar ik denk eerder dat je maag moet wennen aan het beduidend vezelrijkere dieet. Als je last blijft houden, kan het ook nog zijn dat je allergisch bent voor bijvoorbeeld noten of een bepaalde fruitsoort. Oplettend blijven dus en desnoods langs de huisarts gaan als er niet snel verbetering optreedt in de situatie. In ieder geval hartstikke goed bezig!

      ·
  4. Rosalie ·

    Annabel, Super bedankt voor de tips ik ga beter op me voeding letten. Ik zit best wel goed in m’n vel. Ik ben alleen super vaak ziek. M’n moeder gelooft me al niet meer, dus ik moet vaak ziek naar school.

  5. Ton ·

    de titel van dit artikel belooft tips om misselijkheid te verhelpen, in werekelijkheid staan die echter totaal niet in. Het artikel gaat alleen over oorzaken en het voorkomen van misselijkheid. Irritant.

    • Paul ·

      Als je goed leest, staan de tips er wel degelijk in. Gaat een paragraaf over een specifiek voedingsmiddel dat misselijkheid kan veroorzaken, dan ligt de oplossing logischerwijs in het mijden van dit voedingsmiddel. Groeten, Paul

      ·
  6. Rosalie ·

    Als ik iets eet, maakt niks uit wat, heb ik daarna super erge buikpijn en ben ik super misselijk. Het is super vervelend, want ik heb aldoor honger, maar ben bang om wat te eten omdat ik dan weer misselijk word en buikpijn krijg. Ik ben 14 jaar. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Heb ook aldoor hoofdpijn.

    • Annabel ·

      Beste Rosalie, Ik schrik een beetje van je klachten. Je bent ook nog zo jong… Het lijkt me zeer verstandig om contact op te nemen met je huisarts over deze klachten en dan later misschien samen met bijvoorbeeld een diëtist een schema op te stellen wat je over de hele dag het beste kunt eten. Daarop lettende welke voeding je een naar gevoel geven (en deze dan te vermijden). Misschien heeft dit ook wel een meer gecompliceerde oorzaak? Zit je verder wel goed in je vel? leefomgeving stabiel? Zorg voor een uitgebalanceerd menu, zoek goed uit wat GEZOND voedsel is, eet regelmatig, evt. aanvullen met extra vitaminen. Die hoofdpijn kan misschien ook komen omdat je niet voldoende van de juiste voeding binnenkrijgt. Drink voldoende! Het zou fijn zijn als iemand jou kan begeleiden daarmee. Veel succes hè! Groetjes, Annabel (iemand die zelf ook op zoek is naar de juiste balans!)

      ·
  7. Kruidenbabe ·

    Wat mij en anderen in mijn omgeving helpt is een theelepeltje gemberpoeder met een klein glas water weg drinken. Natuurlijk moet je wel naar een dokter als de klachten aanblijven.

  8. Majorie ·

    Zelf ben ik heel vaak misselijk en heb veel maag- en darmproblemen. Sinds een halfjaar neem ik twee eetlepels NAR per dag of meer als dat noodzakelijk is. NAR is granaatappelsiroop en te koop bij de Turk. Het is goed voor de maag en brengt deze in balans. Hopelijk kan ik hiermee een paar mensen helpen. Succes!

  9. Jessie ·

    Beste, Ik heb nu al 4 jaar chronische hoofdpijn en vermoeidheid en neem veel medicijnen in. Maar een paar maanden geleden kreeg ik na het eten of drinken super veel steken kn mijn buik, echt abnormaal. Ik kon amper bewegen en dat komt regelmatig terug. Ook als ik nog maar iets eet ‘s avonds ben ik super misselijk! Ik drink eigenlijk wel heel weinig, misschien 2 a 3 glazen water per dag of zo. Ik krijg ook zo van die zweetaanvallen! Echt super lastig! Weet er iemand iets van raad?

  10. Nikki ·

    Hoi, Ik ben al anderhalf jaar iedere dag misselijk in combinatie met darmklachten en maagklachten. Ik ben onderzocht door de huisarts, zelfs gestopt met de pil (gezien de hormonen me misselijk kunnen maken) en ik ben onderzocht door een internist. Hiervan wacht ik nog op de uitslagen. Wat ik wel in de afgelopen anderhalf jaar heb gemerkt is dat ik me zo misselijk voel als ik denk. Wanneer ik wakker word en denk “ik ben misselijk” of “ik voel dat m’n buik aan het rommelen is”, ook al voelde ik dat op het moment van wakker worden nog niet, dan wek ik het met de gedachte ervan zelf al op. Wanneer ik mijn eigen gedachtes negeer, wat overigens heel moeilijk is (het brein is erg sterk om tegen te vechten), is mijn misselijkheid redelijk goed te verdragen!

  11. meisje van 16 ·

    Ik ben altijd een tijdje misselijk, zelfs als ik ff een slokje water neem heb ik er heel veel last van. De dokter zei ook al dat er iets aan het rommelen is met me darmen, maar kan er iets ergs gebeuren? En ik ben ook bezig met thaiboksen, maar ik zit er 6 jaar op. En de laatste tijd stress ik ook heel veel, maar ik denk dat het te maken heeft met de puberteit. En ik zit alleen maar in m’n kamer en ik ben heel lui. Heeft het daar iets mee te maken?

  12. Paul ·

    Nog even ter aanvulling:
    Ook galklachten (galblaasontsteking, galweginfectie, galstenen, vernauwde galwegen, verwijderde galblaas etc.) kunnen de aanstichter zijn van misselijkheid na het eten. Gal wordt namelijk door je lever geproduceerd, tijdelijk opgeslagen in je galblaas en via de galwegen naar de maag en vervolgens naar de darmen getransporteerd, samen met het voedsel dat je hebt gegeten.

    Als zich tijdens dit proces problemen voordoen, kan dat tot hevige misselijkheid leiden. De gal-gerelateerde problemen hoeven zich overigens niet per se bij de galblaas of galwegen voor te doen; soms ligt de oorzaak bij de lever, maag of darmen.

    Logischerwijs wordt misselijkheid lang niet altijd door eten veroorzaakt. Zo kan misselijkheid tevens worden uitgelokt door klachten die niets met voedsel te maken hebben. Denk maar eens aan alcohol, roken, drugs, problemen met het evenwichtsorgaan, snelle of onwennige bewegingen (auto, vliegtuig, kermisattractie e.a.), stress, nervositeit, zwangerschap, menstruatie, ziekte (griep e.a.) en medicijngebruik (chemotherapie e.a.).

  13. albert ·

    Ik heb de laatste tijd last van misselijkheid nadat ik gegeten heb. Het is vooral ‘s ochtends en ‘s middags. ‘s Avonds heb ik weer nergens last van en kan ik gewoon eten. Het kwam zomaar op een dag opzetten, zelfs een cracker of een beker melk maakt me al misselijk. Ik ben niet dik en ik leef ook niet ongezond. Ik ben 16 jaar en misschien heeft het met de puberteit te maken, maar ik wil gewoon weer normaal eten. Kan iemand mij helpen?

  14. Saskia ·

    Hoi ik heb ook last van misselijkheid en pijn in mijn buik, rugpijn en overgeven. Ik bleek een cyste te hebben onder mijn maag, dus in mijn alvleesklier. Dit is een soort tumor die nog niet kwaadaardig is.

Plaats een reactie