Home » Klachten » Pijn » Gewrichtspijn: 5 tips bij terugkerende pijn in de gewrichten

Gewrichtspijn: 5 tips bij terugkerende pijn in de gewrichten

Pijn-gewrichtenOveral in je lichaam zitten gewrichten… Handen, voeten, armen, benen, rug, nek, schouders, heupen en ga zo maar door. De oorzaken en symptomen van gewrichtspijn lopen dan ook sterk uiteen. Voorbeelden van ziektebeelden die gerelateerd zijn aan pijn in de gewrichten zijn artrose, osteoartrose, fibromyalgie, heupslijtage, knieslijtage, allergieën en zwaarlijvigheid. Hieronder vind je 5 algemene tips om pijn in de gewrichten te voorkomen en te verhelpen…

1. Blijf in beweging, zelfs bij gewrichtspijn

Als lopen pijn doet, stop je met lopen. Dit is een logische actie, maar als je lijdt aan gewrichtspijn, moet je juist blijven bewegen. Door het aangetaste gewricht te bewegen, versterk je namelijk de spieren eromheen; en sterke spieren zorgen voor extra steun. Vooral sporten in het water –zoals zwemmen, snorkelen, (diepzee)duiken en aquarobics– zijn erg geschikt voor mensen met pijn in de gewrichten. Natuurlijk wel beheerst en voorzichtig en dus niet overenthousiast en onbesuisd.

2. Let op je voeding i.v.m. gewrichtspijn

Gezond en gevarieerd eten houdt je gewrichten soepel en gezond. Groenten, fruit, peulvruchten, hele granen, vis en mager vlees zorgen voor de nodige voedingsstoffen. Een dosis vitamine C, multivitamine-supplementen, visoliecapsules (omega 3) en glucosamine kunnen een extra opkikker geven.

3. Let op je lichaamsgewicht bij gewrichtsklachten

Hoe zwaarder je bent, hoe meer je gewrichten worden belast. Overbelasting van de gewrichten zorgt voor vroegtijdige slijtage. Zorg dus dat je een gezond gewicht heb. Dit kun je doen door gezond en uitgebalanceerd te eten en regelmatig aan krachttraining en conditietraining (cardio) te doen.

4. Zware belasting kan pijn in de gewrichten veroorzaken

Krachtsport kan gewrichtsklachten helpen voorkomen. Als je echter eenmaal last hebt van gewrichtsklachten en er dus ontvankelijk voor bent, dan dien je je gewrichten juist niet meer overdreven zwaar te belasten. Dit betekent: niet te zwaar tillen, niet tillen vanuit de rug, niet te veel trappen lopen, en zo min mogelijk hurken of knielen.

5. Testen op allergieën als je lijdt aan gewrichtspijnen

Als je te kampen hebt met pijnlijke gewrichten, maar niet weet waar de klachten vandaan komen, laat je dan eens testen op voedselallergieën. Zo kan coeliakie (glutenallergie), koemelkallergie, lactose-intolerantie, notenallergie, sesamallergie, pinda-allergie of kippeneiwit-allergie klachten veroorzaken die sterk lijken op een reumatische aandoening.

Heb jij aanvullende tips, adviezen of bevindingen met betrekking tot gewrichtsklachten? Laat hieronder een reactie achter!

Plaats een reactie