Home » Afvallen & Dieet » Pindakaas = gezond – 5 voordelen van pindakaas

Pindakaas = gezond – 5 voordelen van pindakaas

Pindakaas staat bij veel mensen nog steeds bekend als vetrijk en dus slecht voor afvallen, dieet en gezondheid. Pindakaas bevat echter een uitstekende vetsamenstelling en een heleboel gezonde voedingsstoffen. Hierbij de 5 belangrijkste eigenschappen en voordelen van pindakaas…

1. Pindakaas heeft een uitstekende vetsamenstelling

Pindakaas bevat normaal gesproken 40 tot 45 procent vet. Het vet in standaard pindakaas kent de volgende verhouding:

  • Enkelvoudig onverzadigde vetzuren (56%)
  • Meervoudig onverzadigde vetzuren (23%)
  • Verzadigde vetzuren (21%)


De enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren zijn erg gezond. Ook met de verzadigde vetzuren is niks mis, zolang je niet dagelijks meerdere potten pindakaas leeg eet. De vetten in pindakaas helpen je lichamelijk gezond te blijven!

2. Pindakaas onderdrukt je hongergevoel

Pindakaas bevat 640 tot 650 calorieën per 100 gram, en dat is best wel veel. Op een boterham smeer je gemiddeld ongeveer 100 calorieën. Toch heeft onderzoek uitgewezen dat de eiwitrijke pinda’s in pindakaas ervoor zorgen dat je dagelijks MINDER calorieën eet. Proefpersonen die pinda’s en pindakaas aten, pasten namelijk spontaan hun calorie-inname aan. Hierdoor nam hun totale dagelijkse calorie-inname niet toe, maar juist af!

3. Pindakaas helpt bij afslanken & gewichtsverlies

Veel mensen die lijnen, schrappen pindakaas uit hun dieet omdat ze denken dat ze daardoor sneller afvallen. Niks is minder waar… De onverzadigde vetten in pindakaas zorgen er niet voor dat je meer lichaamsvet opbouwt. Ze zorgen er juist voor dat je lichaam meer (gemakkelijker/efficiënter) vet verbrandt.

4. Pindakaas helpt je om spieren te kweken

Het kan niet vaak genoeg worden herhaald: als je wilt afvallen, moet je spieren kweken. Spierweefsel zorgt er namelijk voor dat je (zelfs in rust) calorieën en vetten verbrandt. Pindakaas zit boordevol eiwitten en zorgt ervoor dat de bloedtoevoer naar je spieren efficiënter verloopt.

5. Pindakaas bevat heel veel vitamine E

Een boterham met pindakaas bevat al snel 30% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine E. Vitamine E is belangrijk voor je:

  • Opbouw & bescherming van spieren
  • Stofwisseling (spijsvertering, vetverbranding e.a.)
  • Immuunsysteem (bescherming van cellen tegen indringers)

Ook om deze redenen is pindakaas uitstekend broodbeleg!

Tot slot

Pas wel op met pindakaas. Er wordt steeds meer suiker (fructose(stroop), dextrose, glucose(stroop) e.a.) en zoetstof (aspartaam, acesulfaam K, sucralose e.a.) aan pindakaas toegevoegd. Enkele jaren geleden bestond reguliere pindakaas voor hooguit enkele procenten uit suiker; tegenwoordig loopt dat op tot maar liefst 20%, wat totaal onnodig en bovendien ongezond is. Om die reden zou je ook kunnen kiezen voor een suikervrije en zoetstofvrije variant van pindakaas of voor biologische tahin (sesampasta), cashewnotenpasta of 7-notenpasta.

Eet jij pindakaas of laat je het juist liever staan? Laat hieronder jouw ervaring achter!

Reacties & Vragen

  1. John ·

    Ik eet iedere dag 5 tot 6 boterhammen met dik de pindakaas erop, en ben reeds 23 kilo afgevallen.

  2. ruud arends ·

    Ik loop en fiets heel veel. Ik heb sinds november 2012 `n trombosebeen opgelopen, vanwege onzorgvuldig gedrag in het ziekenhuis. Ik lag al sinds begin oktober in het ziekenhuis om andere redenen, maar door stoppen met de trombosespuit voor een paar dagen heb ik een trombosebeen opgelopen. In ieder geval ben ik veel gaan lopen. Fietsen deed ik al. Ook neem ik biologische middelen. De dokter zegt dat het vrijwel zeker is dat het zeer tijdelijk is. In ieder geval ook een boterham of 6 per dag pindakaas… Ik voel me er zeer prettig bij.

  3. liefje ·

    Ik ben op dit moment in 4 weken 6 kg afgevallen.
    Nog 14 te gaan!

    Ik eet naast mijn eten iedere dag 1 cracker met pindakaas.
    Ik vind het ontzettend lekker!
    Wandel 2 uur stevig door per dag. Drink 2 liter water per dag.

    Dus ik kom er wel, ook MET pindakaas haha.

  4. Greetje ·

    Verslaafd aan pindakaas… Ik eet minstens 1 grote pot van Calve leeg per week… Al ruim een half jaar, gewoon lekker lepelen. Voel me er niet ziek van, eerder gezond en energiek!

  5. Sylvia ·

    Ben heel blij met dit artikel!
    Ik ben gek op pindakaas en neem er elke dag een boterham mee. Altijd Calvé want die vind ik toch het lekkerst.

  6. klaasvaak ·

    pindakaas kun je ook gwoon gemakkelijk zelf maken kijk maar eens op google onder zelf pindakaas maken.
    het enige wat je extra nodigbent is een staafmixer met atributen.
    en ik vind het zelfs ook nog lekkerder.

    succes er mee

  7. Lisette ·

    Er zou wel wat meer met bronnen gewerkt mogen worden op deze site… Wel interessant!

  8. Ineke de jong - Woudstra ·

    is er pindakaas zonder suiker aspataam of zoetstof?

    • anneli ·

      Die van de aldi en de lidl bevatten alleen pinda’s en olie. Calvé meen ik ook.

      ·
    • Floor ·

      Nee, daar zit dextrose in… Dat is suiker.

      ·
  9. Ineke de jong - Woudstra ·

    Is er pindakaas zonder suiker of aspartaan

    • Lara ·

      Jazeker, je moet dan biologische pindakaas kopen! Ik haal het zelf bij zo’n gezondheidswinkel (er is er eentje met een krekel erop, die is super lekker).

      ·
  10. jonny ·

    Pindakaas met sambal eet ik elke dag!! heerlijk hartig voor in de middag of savonds laat! ik doe al jaren aan krachttraining en merk gewoon dat ik er berensterk van word! soms eet ik wl 6 boterhammen per dag!

  11. Anna ·

    Ik ben verslaafd aan pindakaas <3 maar ik maak me zelfs zorgen om de calorieen als ik 2 sneetjes brood met pindakaasin in een dag eet

  12. Caroline ·

    gelukkig ik hou van pinda’s en pinda kaas die gaan weer op het lijstje

Plaats een reactie