Home » Voeding & Voedingsstoffen » Voedingssupplementen » Omega-3 tekort herkennen – Symptomen & klachten!

Omega-3 tekort herkennen – Symptomen & klachten!

omega-3 tekort symptomen klachten

Magazines op het gebied van gezondheid en fitness hebben het constant over omega-3 vetzuren en hoe belangrijk ze zijn voor je gezondheid. Terecht, want je lichaam heeft omega-3-vetzuren nodig om te kunnen functioneren… Maar het lichaam kan omega-3 niet zelf aanmaken of synthetiseren. Dat betekent dat je omega-3 per se uit voeding moet halen! Om die reden behoren omega-3-vetzuren tot de ‘essentiële vetzuren’. (bron)

Omega-3 hype in de media

Ook in tv-reclames hoor je de term omega-3 oftewel omega-3-vetzuren regelmatig terugkomen. Omega-3 wordt dan ook aan velerlei producten toegevoegd, met name aan margarine en bak- en braadproducten. Maar hoe bepaal je nu precies of – en hoeveel – je dit soort producten nodig hebt? Hieronder vind je een lijstje van gezondheidsklachten die te maken kunnen hebben met een omega-3 tekort…

Symptomen & klachten bij een omega-3 tekort

Je lichaam kan dus niet zonder omega-3. Bij een licht omega-3 tekort ontstaan herkenbare klachten. Bij een hevig of langdurig tekort worden de klachten erger. Als het lichaam helemaal zonder omega-3 komt te zitten, ontstaan zeer ernstige klachten die tot de dood kunnen leiden. Dit belangrijkste klachten & symptomen van een omega-3 tekort zijn als volgt:

  • Vermoeidheid
  • Slecht geheugen
  • Vaak ziek zijn (verzwakt immuunsysteem)
  • Droge huid & eczeem
  • Haarverlies (bij vrouwen & mannen)
  • Klachten m.b.t. hart
  • Problemen met vruchtbaarheid
  • Stemmingswisselingen & depressie

Een stelselmatig tekort aan omega-3 wordt bovendien in verband gebracht met allerlei lichamelijke ziekten en klachten, waaronder diabetes type 2, hart- & vaatziekten, Alzheimer, darmkanker en allerlei ontstekings- & infectieziekten (reuma, Crohn e.a.). (bron)

Tot slot

Als je last hebt van bovenstaande symptomen dan kun je dus een tekort hebben aan omega-3 vetzuren in je voeding. Je kunt een omega-3 tekort tegengaan door regelmatig vette vis te eten zoals zalm, makreel, tonijn, sardines, forel, haring, paling en bokking. Ook noten bevatten omega-3-vetzuren, maar in mindere mate. Lust je geen vis en/of noten, dan kun je altijd nog visolie capsules nemen. Het is echter beter om omega-3 vetzuren via je normale voeding binnen te krijgen! (bron)

Heb jij het idee dat je te kampen hebt met een omega-3 tekort? Of weet je het zeker en heb je er iets aan gedaan? Laat hieronder jouw verhaal achter!

Reacties & Vragen

  1. Kimberley Pex ·

    Ook lijnzaadolie en chlorella bevatten ‘n hoog omega 3-gehalte. En ik las dat mensen met een omega 3-tekort vaak ‘n trage schildklierfunctie hebben! Onvoorstelbaar hoe ‘t lichaam werkt, en wat voeding voor ‘n invloed heeft op geest en lichaam. Wonderbaarlijk allemaal.

Plaats een reactie