Home » Voeding & Voedingsstoffen » Voedingssupplementen » Vitamine B6 – Waarvoor dient B6 en wat zijn goede bronnen?

Vitamine B6 – Waarvoor dient B6 en wat zijn goede bronnen?

Vitamine-B6Vitamine B6 is een term die wordt gebruikt voor 3 pyridine-derivaten en hun fosfaat-esters. Dit zijn:

  • Pyridoxine (PN) & Pyridoxine 5-fosfaat (PNP)
  • Pyridoxamine (PM) & Pyridoxamine 5-fosfaat (PMP)
  • Pyridoxal/Pyridoxol (PL) & Pyridoxal 5-fosfaat (PLP)

De rol van vitamine B6 in het lichaam

Bovengenoemde stoffen zijn essentieel voor de werking van het menselijk lichaam. Vitamine B6 speelt namelijk een belangrijke rol in/als/bij:

  • Co-factor van meer dan 100 verschillende enzymen (co-enzym)
  • Aminozuur-stofwisseling (verwerking van eiwitten uit voedsel)
  • Lipide-stofwisseling (verwerking van vetten uit voedsel)
  • Cholesterol-stofwisseling
  • Spierfunctie
  • Celstofwisseling (energiehuishouding binnen lichaamscellen)
  • Productie en activiteit van hormonen & neurotransmitters
  • Synthese (samenvoeging) van aminozuren, amines, hormonen, neurotransmitters en heemverbindingen
    Vorming van vitamine B3
  • Ontgifting van het lichaam
  • Aanmaak van bloed (rode bloedlichaampjes)
  • Immuunsysteem = weerstand
  • Vorming van DNA & RNA
  • Zuurstofcirculatie via het bloed
  • Bescherming van het zenuwstelsel
  • Bescherming tegen hart- & vaatziekten
  • Gezonde huid

Voedingsmiddelen met vitamine B6

Vitamine B6 komt voornamelijk voor in eiwitrijke voeding. Enkele voorbeelden van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B6 zijn:

  • Kip & kalkoen
  • Lever (kippenlevertjes, runderlever, varkenslever e.a.)
  • Vis (zalm, tonijn, forel, haring e.a.)
  • Eieren
  • Hele granen (volkorenpasta, volkorenbrood, ontbijtgranen e.a.)
  • Zilvervliesrijst / bruine rijst
  • Bonen & peulvruchten
  • Walnoten
  • Bananen
  • Soja-producten

Vitamine B6-tekort & vitamine B6-overschot

Omdat er veel voedingsmiddelen zijn die vitamine B6 bevatten, komt een B6-tekort zelden voor. Toch kan een vitamine B6-tekort ontstaan, onder meer bij:

  • Langdurig pilgebruik (anticonceptiepil)
  • Een verhoogde B6-behoefte (zwangerschap e.a.)
  • Nierproblemen & alcoholisme
  • Gebruik van Isoniazide (antibacterieel middel, o.a. tegen tuberculose)

Van een kortstondig en subtiel vitamine B6-tekort merk je overigens niets. Bij een langdurig tekort aan vitamine B6 kunnen echter verregaande lichamelijke problemen ontstaan, waaronder:

  • Hoofdpijn
  • Verminderde weerstand
  • Zenuwaandoeningen
  • Gebrek aan eetlust
  • Roos (schilferige hoofdhuid)
  • Diarree & aambeien
  • Nierstenen
  • Pijnlijke mond, lippen en/of tong
  • Huidafwijkingen (jeuk, uitslag e.a.)
  • Bloedarmoede (anemie)
  • Stuipen

Een overschot aan vitamine B6 is echter ook niet goed. Als je met grote regelmaat vitamine-supplementen slikt (multivitaminen, vitamine B-complex e.a.), dan is het mogelijk dat een vitamine B6-overschot optreedt, waardoor je overmatig gaat dromen en tintelingen in armen, handen, vingers, benen, voeten en tenen optreden. Uiteindelijk kan zelfs een vitamine B6-vergiftiging optreden, waardoor (blijvende) zenuwafwijkingen ontstaan, waardoor je tijdelijk of permanent je armen en benen niet meer voelt.

Deel hieronder jouw opvattingen, ervaringen en bevindingen ten aanzien van vitamine B6, een vitamine B6-tekort, een vitamine B6-overschot en/of een vitamine B6-vergiftiging…

5 reacties op “Vitamine B6 – Waarvoor dient B6 en wat zijn goede bronnen?”

  1. Jiddo ·

    In Davitamon Weerstand Compleet zit 0,7 – 2,1 milligram vitamine B6. Dat wil zeggen: 0,7 mg per dragee. Dat is dus netjes gedoseerd Paul. 😉

    Beantwoorden
    • Paul ·

      Goed om te weten! 😀

  2. Jiddo ·

    Ook mijn vitamine B6 was te hoog na het slikken van nieuwe multivitaminesupplementen. Ik had rare heftige pijnklachten. Na bloedonderzoek bleek het dus een verhoogd vitamine B6-gehalte te zijn. Het is absurd als je ziet hoeveel B6 ze in veel multivitamines doen. Ik hou het wel gewoon op Davitamon weerstand compleet.

    Beantwoorden
    • Paul ·

      Davitamon Compleet Weerstand bevat ook vitamine B6. De exacte hoeveelheid/concentratie staat niet vermeld op de Davitaon-website, maar houd hier eventueel rekening mee.

  3. Ruth Bakker ·

    Met klem wil ik waarschuwen voor het gebruik van (multi)vitamines. Ik heb een tijd een vitamine B-complex geslikt i.v.m. vermoeidheidsklachten en omdat ik dacht dat het geen kwaad kon. Nu ben ik 2 weken geleden wezen bloedprikken en de resultaten zijn ronduit schokkend! De waarde zou tussen de 40 en 163 moeten en bij mij is het meer dan 1000. Ik ben 30 jaar ouder geworden van deze informatie, helemaal nadat ik had gelezen dat het m’n zenuwstelsel aan kan tasten en dat je allerlei ongewenst gedoe in je hersenen kan krijgen. Lekker gaaf! Er staat geen waarschuwing op de verpakking of de schappen en het is afwachten of m’n lichaam het enorme overschot gaat lozen. Ik moet nu elke 6 weken geprikt worden om te kijken of de waarde zakt. Dus: laat eerst je bloed onderzoeken als je klachten hebt voordat je vitamines gaat slikken!! Bij mij was er Heel wat anders aan de hand dat een vitamine tekort!

    Beantwoorden

Plaats een reactie