Home » Voeding & Voedingsstoffen » Vruchtensap maakt dik; dus is fruitsap ongezond!?

Vruchtensap maakt dik; dus is fruitsap ongezond!?

gezond-vruchtensap-ongezond

Kinderen die 2 glazen vruchtensap per dag drinken, zijn sneller te dik dan kinderen die géén fruitsap drinken. Dit blijkt uit een Australisch onderzoek. Hoe meer vruchtensap een kind drinkt, des te groter de kans op overgewicht bij kinderen. Bij kinderen die 4 glazen per dag drinken is de kans op overgewicht 2 keer zo groot als bij kinderen die fruitsap links laten liggen. (bron)

Vruchtensap heeft onterecht een gezond imago

Waarschijnlijk is dit een grote tegenvaller voor ouders die hun kinderen bewust niet te veel frisdrank (cola, sinas, 7-Up, icetea e.a.) geven. Veel ouders geven hun kinderen namelijk vruchtensap omdat zij in de veronderstelling zijn dat fruitsap gezond is. Dat is niet zo gek, want op pakken vruchtensap staan vaak slogans en claims zoals:

  • Zonder toegevoegde suikers
  • 100% puur sap
  • Rijk aan vitamine C
  • Toegevoegde vitamines & vezels

Om die reden denken veel ouders dat ze hun kinderen een gezond glas drinken inschenken wanneer zij hun favoriete vruchtensapje uit de koelkast pakken. Maar niets is minder waar…

Waarom is vruchtensap ongezond?

Helaas zijn veruit de meeste vruchtensappen gebaseerd op geëxtraheerd en geconcentreerd sap (sapconcentraat, fruitextract, vruchtenconcentraat etc.). Dat houdt in dat vruchtensap helemaal geen écht sap is. Het is gedroogd vruchtenpoeder dat op een later tijdstip weer wordt aangelengd met water om het vloeibaar en dus drinkbaar te maken.

Het is nog maar de vraag welke gezonde stoffen die van nature in hele vruchten zitten, uiteindelijk in het “vruchtensap” terechtkomen. Misschien nog een kleine hoeveelheid mineralen en hier en daar een vitamientje, maar de meeste gezonde vitamines, fytonutriënten, enzymen en vezels zijn spoorloos verdwenen en nergens meer te bekennen.

Fruitsuiker c.q. vruchtensuiker

Het belangrijkste onderdeel van de concentraten en extracten die voor vruchtensappen c.q. fruitsappen worden gebruikt, zijn fruitsuikers oftewel vruchtensuikers. De bekendste hiervan zijn maltose, glucose, dextrose en bovendien fructose. Eigenlijk is dit niets anders dan ordinaire suiker. Helaas is 100 gram fructose zonder toegevoegde suikers nog steeds 100 gram suiker. :(

Dus…

Vruchtensap is zeer rijk aan fructose. Vooral lang houdbare sappen (meestal in pak) zijn gemaakt op basis van concentraten en extracten en dus niet op basis van écht, vers fruit. Fruitsappen en fruitsmoothies van de versafdeling zijn daarentegen al een heel stuk gezonder omdat hier veel meer vezels, vitamines, mineralen en enzymen in zitten.

Fabrikanten proberen je nog weleens om de tuin te leiden door fructosestroop toe te voegen aan sappen en te beweren dat dit goedje bestaat uit complexe koolhydraten en niet uit simpele suikers, maar dat is pertinente onzin. Zodra je het opdrinkt wordt fructosestroop of glucosestroop in een mum van tijd omgezet tot gewone suiker. Dus kijk niet alleen naar het kopje ‘suikers’ in de ingrediëntenlijst en voedingswaardetabel, maar vooral ook naar het totale aantal ‘koolhydraten’.

Ook van toegevoegde (nep)vezels en toegevoegde vitamines moet je niet te veel verwachten. Dit zijn doorgaan goedkope vulstoffen en halfslachtige alternatieven voor échte fruitvezels en fruitvitamines. En voor de geïnteresseerden: de meeste voorverpakte vruchtensappen zitten bomvol synthetische hulpstoffen c.q. E-nummers (zoetstoffen, smaakversterkers, kleurstoffen etc.).

Tot slot

Uiteindelijk komt het er op neer dat vruchtensap voornamelijk een slimme marketingtruc is. Waar iedereen wéét dat frisdranken zoals cola ongezond zijn en vol met suiker zitten, zo denken veel mensen dat vruchtensap juist wél goed voor je is. Voor vruchtensappen zoals sinaasappelsap en appelsap wordt namelijk veel reclame gemaakt. Bovendien wordt sterk de indruk gewekt dat fruitsap gezond zou zijn. Dit gebeurt met opzet en de voedingswaarden op de verpakking lijken dit zelfs te ondersteunen. Maar in werkelijkheid zijn alle calorierijke drankjes potentiële dikmakers

Want pas als je naar het totaal aantal koolhydraten in voorverpakte fruitsappen en vruchtensappen kijkt, valt het op hoeveel suiker er eigenlijk in fruitsap zit. Daarnaast valt het op dat niet-vers vruchtensap voor de rest nauwelijks iets nuttigs bevat. Al met al valt het calorie-aantal per glas nog relatief mee (+/- 300 kcal), maar de calorieën die je via vruchtensap binnenkrijgt, komen vrijwel uitsluitend uit nutteloze suiker. Bovendien drink je een glas fruitsap doorgaans in 1 of 2 slokken leeg, zonder dat je het door hebt. Een tweede of derde glas is al snel ingeschonken en voordat je het weet ben je 600 of 900 calorieën verder!

De conclusie is eigenlijk dat fruitsap gezond kán zijn, als je maar vers vruchtensap drinkt. Dit is namelijk rijk aan vitamines, mineralen, spoorelementen fytonutriënten, enzymen, antioxidanten en vezels. Wat nog véél gezonder is, is vers fruit; hiermee krijg je alle gezonde voedingsstoffen binnen die in fruit zitten, inclusief het sap.

Drink jij veel fruitsappen? Of geef jij je kinderen met regelmaat sapjes? En wist jij dat vruchtensap eigenlijk niet gezond, maar veeleer ongezond is? Laat hieronder jouw opvattingen over vruchtensap achter in een reactie!

17 reacties op “Vruchtensap maakt dik; dus is fruitsap ongezond!?”

  1. Joop ·

    Het is heel simpel, dring het uit de bast. Puur uit de natuur, die heeft er verstand van. Heeft al miljoenen jaren ervaring. De allerbeste wensen, Joop

    Beantwoorden
  2. Judith ·

    Het is dan misschien niet goed om je kind vruchtensap te geven om het te laten afvallen, maar als je kind een gewoon gezond gewicht heeft kan het echt geen kwaad. Het maakt niet uit of je het zelf maakt, of in de winkel koopt, zolang het maar puur sap is, zonder toegevoegd spul. Het is in ieder geval een stuk beter voor het kind omdat er in puur vruchtensap veel vitamines zitten en ook een beetje voedingsvezels. Dit zit niet in frisdrank en dergelijken. Dus als ouder maak je wel een betere keuze door vruchtensap te geven i.p.v. limonade of frisdrank, maar er zitten nog steeds wel calorieën in. Dus voel je niet slecht omdat je vruchtensap geeft aan je kinderen. xoxo

    Beantwoorden
  3. Erik ·

    Wat een waardeloos en ongenuanceerd advies. Natuurlijk helpt het drinken van heel veel vruchtensappen niet voor lijn. Het artikel wijst terecht op het feit dat hier nogal wat nadelen in zitten. Als je echter één of twee glazen per dag drinkt helpt dit om de natuurlijke fruit behoefte in te vullen. En was fruit niet heel gezond? Liefst natuurlijk versgeperst of anders mét vruchtvlees. Dus vruchtensap, gezond? Absoluut maar wel met mate er zitten nog steeds calorieën in.

    Beantwoorden
  4. troch sigrid ·

    Beste mensen, Mijn vraag is nu… Hoe zit het met fruit dat je ‘s morgens zelf perst of waarvan je een smoothie maakt? Wanneer je bv. alleen ‘s morgens een verse smoothie drinkt en voor de rest van de dag alleen maar bruin brood – en heel veel rauwe groeten, noten, bonen etc. en water drinkt… En als vetten olijfolie & kokos-olie? Neem je dan ook te veel natuurlijke suikers naar binnen? Wachtend op een antwoord, alvast heel erg bedankt en veel liefde.

    Beantwoorden
    • Sabrina ·

      Beste Sigrid, Dat klinkt als een prima eetpatroon!

  5. josevanleeuwen ·

    Elke morgen maak ik van 2 appels, 1 banaan, 1 kiwi, 1 handjevol aardbeien en jus een fruitdrank met de blender. Daar heb ik voor 4 personen een glas voor. Is dat wel goed?

    Beantwoorden
    • Sabrina ·

      Beste Jose, Jazeker, dan krijg je alle goede voedingsstoffen uit het fruit binnen!

  6. Elmas Yildiz ·

    Mijn zoontje zit op een school met een continu rooster, van 8.30 tot 14.15. Hij blijft er eten tussen de middag, hij krijgt twee pakjes vruchtensap mee, zoals appelsap, Taksi, Sisi etc. Ik had niet gedacht dat dit erg dik zou maken. Ze hebben wel schoolmelk, dat is nou ook weer niet gezond. Ik heb ook gewichtsproblemen met hem. Hij is 120 cm lang en weegt nu al 24 kilo. En ik vind dat behoorlijk veel. Wat kan ik doen?

    Beantwoorden
    • Sabrina ·

      Beste Elmas, Populaire drankjes zoals Taksi en Sisi zijn doorgaans nog suikerrijker dan voorverpakt vruchtensap. Daarmee zou je alvast eens kunnen stoppen. Hierbij een artikel met tips (en veel links) waarin wordt uitgelegd hoe je overgewicht bij kinderen aanpakt. Groeten, Sabrina

  7. Manon ·

    Tip: Crystal clear of Cola Zero.

    Beantwoorden
    • Kees Onman ·

      Leuk al die mensen die dikmakend en ongezond verwarren. Coca Cola Zero is een van de slechtste troep die je maar kan vinden. Vruchtensappen zijn gezond wat betreft vitamines en ingrediënten. Oké, je zal misschien wat suiker binnenkrijgen en mogelijk dikker worden. Maar beter gezond dik dan ongezond dun. De eerstvolgende die dikmakend en ongezond op een hoop gooit en er een artikel over schrijft verdient een schadeclaim. We zitten hier met idioten die Becel gebruiken, kankerverwekkende boter, allerlei kankerverwekkende suikervervangers. Mensen die frituren en braden in plantaardige olie als zonnebloemolie (boven de 150% word dat dus ook kankerverwekkend). Margarine, een product die van oudsher transvet bevat (gehard plantaardig vet wat bijna niet afgebroken wordt wat dikmakend en kankerverwekkend is). Lamenielache met je vruchtensap is ongezond.

    • Peter ·

      Helaas, Coca Cola Zero is (op zuiver water na) het beste voor je lichaam. Veel sappen bevatten te veel zuur, wat slecht is voor andere delen van je lichaam.

    • Sabrina ·

      Beste Manon, Kees en Peter, Ik ben het voor het overgrote merendeel met Kees eens. Beter vruchtensap drinken dan Cola Zero en andersoortige synthetische rotzooi. En ook wat betreft (verhitting van) (trans)vetten kan ik me vinden in Kees’ optiek. Maar dat maakt vruchtensap (in ieder geval het voorverpakte sap wat de meeste mensen drinken) nog niet gezond. Natuurlijk is het prima om af en toe een glaasje te drinken, maar de manier waarop wij ermee omgaan is pertinent ongezond. We drinken er te vaak en te veel van en voelen ons er nog onterecht goed bij ook omdat we het idee hebben dat we ons lichaam er een plezier mee doen… Wil je dat bereiken, dan moet je fruit in zijn geheel eten.

  8. WonderWoman ·

    Ja, je hebt gelijk. En uiteindelijk is 100% vruchtensap ook gezonder dan de meeste andere soorten drankjes die fabrieksmatig worden gemaakt. Je moet er alleen niet te veel van drinken.

    Beantwoorden
  9. Jacobientje ·

    Ik schrik hier dus van, dacht ik goed bezig te zijn met vruchtensap te geven aan de kids… Blijk dit helemaal niet goed te zijn, al verdun ik het al regelmatig met water. In de tussentijd krijg ze toch veel zoet binnen… Wat kun je ze nu het beste nog te drinken geven? Te veel melk is ook niet goed en tja, water,daar zijn ze ook niet fel op. Is Roosvicee ook slecht?

    Beantwoorden
    • Sabrina ·

      Beste Jacobientje, Aanmaaklimonade is eigenlijk nog slechter dan voorverpakt vruchtensap. Siroop is namelijk pure suiker en er is niet of nauwelijks vruchtvlees, vruchtensap of fruitvezels bij in de buurt geweest (alleen geconcentreerde fruitsuiker). Ik drink zo af en toe Roosvicee 50/50 uit pak. Ook dat heeft niks te maken met vers sap, maar het voordeel is dat er geen rotzooi aan toe is gevoegd en het bestaat voor 50% uit water. Dus minder suikerrijk en minder calorierijk. Ook versgeperste jus ‘d orange en verse sappen en smoothies uit de koeling van de supermarkt (versafdeling) zijn veel gezonder. Tot slot kun je zelf icetea maken of je kinderen laten wennen aan warme thee en afgekoelde thee (niet te veel vanwege de theïne) of toch proberen te wennen aan water. Als je kinderen kunt laten wennen aan water, dan is dat fantastisch! Lees ook dit artikel over slim drinkgedrag eens. Groeten, Sabrina

    • Linda ·

      Ik drink zelf nog weleens, als ik gewoon water zat ben, ‘water met een smaakje’. Maar dan wel zelfgemaakt. Bijvoorbeeld: een appel in parten snijden en met een kaneelstokje in water doen. Kan ook met andere soorten fruit en specerijen en kruiden (Google maar eens op ‘falvoured water recipes’).

Plaats een reactie