Home » Voeding & Voedingsstoffen » Wat is beter: Pasta of rijst?

Wat is beter: Pasta of rijst?

pasta_rijst_klein.jpg

Naar aanleiding van een vraag van een lezer (MDC): Wat is beter voor je als je op dieet bent? Pasta of rijst?

Het antwoord op deze vraag is erg eenvoudig: het maakt niet zo veel uit of je pasta of rijst eet. Kijk vooral niet naar de verschillen in de hoeveelheid calorieën en vet.

Het is veel belangrijker om de volkoren varianten te eten in plaats van de witte. In het geval van rijst gaat het dan om zilvervliesrijst.

Waarom volkoren pasta en zilvervliesrijst?

De volkoren varianten bestaan namelijk voor een veel groter gedeelte uit complexe koolhydraten en bevatten veel vezels in vergelijking tot witte pasta en witte rijst.

Complexe koolhydraten en vezels zijn moeilijk af te breken door je lichaam. De energie uit complexe koolhydraten komt daardoor gelijkmatig vrij, met als gevolg dat je minder snel weer honger krijgt. Uitgebreide informatie over de werking van koolhydraten vind je hier.

Onderzoek naar volkoren producten

Daarnaast zijn er ook wetenschappelijke onderzoeken die laten zien dat volkoren producten er voor zorgen dat je meer vet kwijtraakt. Bij de witte varianten is eventueel gewichtsverlies vooral toe te schrijven aan de afbraak van spieren en het verliezen van vocht, en dat is niet wat je wilt.

Volkoren producten bevatten bovendien veel meer gezonde voedingsstoffen zoals anti-oxydanten en vitamines. Dit in tegenstelling tot de ietwat lege calorieën van witte pasta en witte rijst.

Eet daarom altijd volkoren pasta en zilvervliesrijst als je op dieet bent, want dát maakt het verschil!

Pas op voor anti-koolhydraat goeroes zoals Atkins

Laat je ook niet inpakken door de anti-koolhydraat dieetgoeroes, want deze vergeten vaak te melden dat ze simpele koolhydraten bedoelen, met als gevolg dat ook complexe koolhydraten niet meer worden gegeten, terwijl complexe koolhydraten (vaak vergezeld door vezels) erg gezond voor je zijn en absoluut geen dikmakers zijn.

Heb jij ook een specifieke vraag? Stuur dan een mail naar info (at) salusi.nl of laat een reactie achter.

Gerelateerde artikelen:
Volkoren brood & pasta zorgen voor een platte buik
Gezondheidsvoordelen volkoren producten bevestigd
Koolhydraten en afvallen: Wel of niet goed in een dieet?

Er zijn 9 reacties op dit artikel · Reageren

Reacties & Vragen

  1. Ya ·

    Hallo, Ik ben een aantal KG afgevallen en heb geruime tijd geen aardappels en rijst en pasta gegeten. Nu wil ik nog iets afvallen (0.5 KG) en daarna op gewicht blijven. Kan ik dan nu al volkorenpasta, rijst en aardappelen eten of kan dat beter als ik op gewicht wil blijven? Of behoren deze producten nou eenmaal tot een gezonde levensstijl? Ook tijdens het afvallen? Groet

  2. Sarah ·

    Hallo,

    Ik kan me in Wonderwoman vinden alsmede Laura.

    Zelf sport ik 5x in de week en sta onder begeleiding van voedingsdeskundige en sportarts.
    Dieet wordt al jaren elke 2 weken aangepast of maandelijks, afhankelijk van hoeveel % vet eraf is..Studeer ook voedingsleer, PT etc…Heel mijn leven draait om trainen en eten om het zomaar even kort door de bocht te zeggen.

    Ik had een hoog vetpercentage voordat ik bij een arts en sportdeskundige onder begeleiding ging. Zij vonden mijn eetschema’s prima, maar vreemd dat ik niet afviel. Daarnaast sportte ik 5x per week dus iedereen stond ervan te kijken.

    Toen zijn we begonnen met precieze hoeveelheden Kh, eiwitten en vetten in te nemen. En jahoor, na 2 jaar 9% vet eraf..

    Wat blijkt? Uit reacties van mijn lichaam en bloedprofiel ( mijn bloed controleren ze en alle waarden een aantal x per jaar), blijkt dat koolhydraten (complexe) niet hoog mogen zijn.

    Als ik de normale hoeveelheden neem die men zou moeten nemen gaat mijn vetpercentage en gewicht omhoog! Ik mag dus minder dan de helft dan normaal hiervan eten.

    Wat Laura zegt klopt dus ook. Mijn sportarts meent dat sommigen in hun genen hebben dat bepaalde producten je vetpercentage omhoog laten gaan. Ik gaf als tegenargument dat complexe koolhydraten geen dikmaker kunnen zijn, zoals Wonderwoman meent.
    Mijn arts en voedingsdeskundige zijn het hier niet per definitie mee eens, hij geeft mij alleen al als voorbeeld.

    Dus my point is….Wonderwoman heeft gelijk dat koolhydraten mits de goede niet slecht zijn en juist gezond. je kan er wel degelijk dik van worden, en dan heb ik het niet eens over grote hoeveelheden..Helaas geldt het wel voor mij.

    Maar…Ik heb enorme discipline en ga nu 6 dagen in de week sporten en dieet 6 dagen en 1 cheatday. Ik train dan ook met bodybuilding mensen en fitness atletes die in Amerika wedstrijden doen.

    Ik ga ervan uit dat ook deze mensen weten wat waarheid is, daar zij arts, atleet, diëtist, sportvoedingsadviseur zijn.

  3. Lena ·

    Hallo Allemaal,

    Hier even wat vraagjes …

    Ik wil graag afvallen ..
    Ben 26, weeg 95kg, 1.76 en een conditie van -100..
    Ik heb het idee dat ik dan alleen sla en vis ofzo mag eten..
    Ben bijna bang aan het worden voor eten, en dat is niet best.

    Ik wil wel uurtje, of half uurtje fietsen per dag, maar ben bang dat dat niet veel verschil maakt.. vanwege mijn huidige voedings-patroon
    Daarom wilde ik wat info vragen over dieet of bepaald voedsel wat je veel kan eten, maar toch gezond is. En waardoor je natuurlijk kunt afvallen.

    Ik ook het idee dat ik geen gezonde dingen in de winkel kan kopen.
    Deze zijn namelijk altijd duurder..
    Zit in een lastige financiele situatie, en daardoor kan ik ook niet naar een fitness centrum.

    Heeft iemand tips ?
    Alvast hartelijk bedankt ;)

    Vriendelijke Groeten,
    Lena.

  4. WonderWoman ·

    @Laura: Lieve schat, mijn blog probeer ik breed te houden, zodat het voor vrijwel iedereen klopt.

    Tuurlijk mag jij je frustraties uiten als jij één van de weinige uitzonderingen bent, maar val mij daar niet persoonlijk op aan.

  5. Paul ·

    Laura, Persoonlijk vind ik het niet misstaan dat mensen kunnen schrijven wanneer ze er een ander van betichten niet te kunnen lezen. WonderWoman slaat naar mijn mening de spijker op zijn kop wanneer ze beweert dat het gros van de eenvoudige koolhydraten minder goed is dan de meeste complexe koolhydraten. Dat complexe koolhydraten -ook voor de endomorf- beter zijn dan veruit de meeste eenvoudige koolhydraten is tevens correct. Complexe koolhydraten zoals (volkoren)pasta, (zilvervlies)rijst en havermout worden relatief langzaam door het lichaam verteerd, hebben daardoor een kleinere kans om door het lichaam omgezet en opgeslagen te worden als vet en bevatten meer voedingsvezels dan de meeste eenvoudige koolhydraten zoals honing, mais en geraffineerde suikers en meelsoorten. Fruit behoort ook tot de eenvoudigere koolhydraten, maar bevat dermate veel belangrijke voedingsstoffen dat we de vele fruitsuikers voor lief nemen. Ik zeg: way to go WonderWoman (je hebt overigens een erg goed weblog!)

  6. Laura ·

    Ik had ook geen andere simpele en beledigende reactie van je verwacht. Het op religie gooien is… Typisch. Er is er hier een die NIET rationeel bent en dat ben JIJ. Zelf geen onderzoek doen en klakkeloos alles aannemen wat de men zegt, DAT is dus een typisch geval van religieuze brainwash. Je moet wel voor jezelf kunnen denken he. Daarnaast heb ik nergens beweert dat ik GELOOF dat complexe koolhydraten ongezond zijn, dat maak jij ervan. Ik heb ook nergens gezegd dat ik ze niet at, maar dat ik ze MINDER gebruik omdat mijn lichaam er niet goed tegenkan. En daarnaast vind ik dat als je er dikker van word het niet gezond is. En IK wordt er dikker van. Ik ga een poging wagen om beleefd te blijven, zie ik helaas niet bij jou terug in je reactie. Ik vind je nogal onbeschoft overkomen, maar goed zou ik ook hebben als niemand je ooit in twijfel trekt, heet dat niet… :wink:

    Ik denk (woohoo) dat ik mijn eigen lichaam beter ken dan jij en weet dus ook precies wat ik wel en niet nodig heb. Ik heb namelijk ONDERZOEK gedaan naar de OORZAAK van mijn probleem, namelijk via een arts (er was lichamelijk niets mis, top conditie etc etc uitgesloten dus) en via voeding. En nee, dat waren geen simpele koolhydraten zoals jij dat beweert. Die at ik namelijk vorig jaar niet. Ik ben namelijk het vorige jaar alleen volkoren produkten gaan eten, fruit, groente en afgewogen hoeveelheden volkorenpasta en vorkorenrijst, op aanraden van een dietist. Ik heb me een slag in de rondte gesport. Geen grammetje afgevallen en nee, er ging ook geen centimeter af, voor je dat als argument gaat gebruiken. Ik ben meteen vanaf het begin gaan meten en geen grammetje kwijt en geen centimeter in omvang. Kun jij dat RATIONEEL verklaren dan? Zelfs al sport je intensief en kweek je spieren zou je resultaat moeten zien. Ik zag het niet en de dietist ook niet. Ik gebruikte geen suiker in thee, dronk 2,5 liter water, alleen magere producten en geen resultaat.En na een jaar mag je toch wel verwachten dat er iets af is niet? Ik minder in Complexe koolhydraten en… tadaa 10 kilo eraf een loop van 6 tot 7 maanden. Het vloog er niet af, maar het ging af.

    LET WEL: minder. Jij beweert dat mensen die Low Carb helemaal geen complexe koolhydraten gebruiken, terwijl we dat dus wel doen, alleen niet in dezelfde mate als een mens met een volgens de "maatschappelijke norm" normale stofwisseling. Alleen de eerste twee weken niet, om af te kicken, zoal velen al duizenden keren gezegd hebben. Daarna dus wel, met mate.

    Oh ja, hoe weet jij wat voor fruit ik eet? Knap hoor.. ik eet namelijk alleen rood fruit zoals bessen en aardbeien en de groene appels. geen zoet fruit dus. En ik kan niet tegen witte rijst en witte pasta. kom ik van aan, net als bij volkoren rijst en pasta. Zo reageert mijn lijf namelijk. Zoal ik al eerder liet weten, niet ieder lichaam is hetzelfde.

  7. WonderWoman ·

    @MDC: Graag gedaan :)

    @Laura: Religieuze mensen zijn niet te overtuigen met rationele argumenten. Maar een feit blijft dat complexe koolhydraten voor iedereen gezond zijn, wat jij ook gelooft ;)

    Je kunt als endomorph beter iets minder zoet fruit (simpele koolhydraten met vezels) eten en meer volkoren producten (complexe koolhydraten met vezels).

    Simpele koolhydraten zijn de vijand van de endomorph, niet de complexe koolhydraten. Het enige verschil met de ectomorph is dat dit lichaamstype wel goed tegen witte rijst en witte pasta kan zonder dat de glucosespiegel omhoog knalt.

  8. MDC ·

    Dankje wel Wonder Woman!!

  9. Laura ·

    Lieverd, als je leert lezen of uberhaupt een boek over laag- Koolhydraten (niet anti, je lult weer eens uit je nek) had je geweten dat ze dus wel de simpele koolhydraten bedoelen. Complexe Koolhydraten mogen wel degelijk gegeten worden, behalve in de eerste twee weken waarin je JUIST MOET AFKICKEN van die simpele Kh’s in je voeding. Daarna mag je weer voorzichtig gaan toevoegen.

    Misschien is het ook verstandig om eens onderzoek te doen naar Lichaamstype ipv te oordelen. Niet iedereen kan zich namelijk veroorloven om normaal complexe koolhydraten te nuttigen. Ik heb het over Ectomorph, Mesomorph en Endomorph lichaamstypen. Ik zelf val onder de laatste. Dit betekent dus dat ik niet veel koolhydraten KAN eten, van pasta’s en rijst een aardappels kom ik aan omdat mijn lichaam het opslaat en het gewoonweg niet verbrand. Ik kan hooguit 4 keer per maand zoiets eten, de rest van de maand haal ik het uit de vele groeten en fruit dat ik eet. Complexe koolhydraten zijn dus niet voor iedereen even gezond, vooral niet in het behouden van een gezond gewicht. Jammer dat je dat niet wil inzien en blijft vasthouden aan jou mening. Dat mag natuurlijk, maar ik vind hem niet objectief. Ik ga zelf dan denken dat je een van de zoveelste graatmagere dames bent met geen grammetje vet die de vrouwen met overgewicht gaat vertellen hoe het moet. Ieder lichaam is anders en de "standaard" methode die ze op de Dieetschool aan leren werkt nu eenmaal niet bij iedereen.. Zonde, want er zitten goede stukken op deze site.

Plaats een reactie