Home » Afvallen & Dieet » Wat is een calorie? – Alles over calorieën

Wat is een calorie? – Alles over calorieën

wat-is-calorie

Het woord “calorie” is onlosmakelijk met afvallen verbonden. Vrijwel iedereen weet immers dat je niet te veel calorieën moet eten als je wilt afvallen. Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je meer calorieën verbrandt dan dat je tot je neemt. Dat is dan ook de reden dat calorieën tellen zo populair is onder afvallers, evenals een vast aantal calorieën per dag aanhouden. Allemaal heel leuk en aardig, maar wat is een calorie nou eigenlijk!? En is iedere calorie hetzelfde? Of zijn er ook verschillende soorten calorieën? Je leest het hieronder!

Wat zijn calorieën?

Het aantal calorieën van een voedingsmiddel geeft aan hoeveel energie dit product je lichaam bezorgt.  Het woord ‘calorie’ wordt simpelweg gebruikt om een eenheid aan te duiden. Net zoals we bijvoorbeeld de eenheden centimeter, minuut en (graden) Celsius kennen. Een calorie is om precies te zijn een energie-eenheid. Een calorie staat gelijk aan de energie die het kost om de temperatuur van 1 kubieke centimeter water met 1 graad Celsius te verhogen.

Calorieën & voedingswaarden

De eenheid “calorie” zegt op zich dus niets over de soort of kwaliteit voeding die je nuttigt. Om dit duidelijk te maken is het handig om de calorie te vergelijken met een eenheid die we allemaal heel goed kennen; de centimeter. Een centimeter is een eenheid die een bepaalde afstand aanduidt, net zoals een calorie een bepaalde energiehoeveelheid aanduidt. Een centimeter kan op allerlei dingen van toepassing zijn. Zo kan een hoeveelheid centimeters bijvoorbeeld aangeven hoe dik een houten plank is, maar ook welk gedeelte van een glas gevuld wordt met water, en welk gedeelte van het glas juist uit lucht bestaat.

Ditzelfde geldt voor de calorie. Ook een calorie kan op allerlei manieren worden ingevuld. Zo kan een calorie worden geleverd door vet, maar ook door koolhydraten of eiwitten. Het is hierbij belangrijk om je te realiseren dat calorieën dus geen vetten (of koolhydraten of eiwitten) zijn, maar dat vetten kunnen worden uitgedrukt in een hoeveelheid calorieën. Net zoals een centimeter nooit hout is, maar een eigenschap van hout (de lengte) wel uitgedrukt kan worden in een aantal centimeters.

Is iedere calorie hetzelfde?

Ja, iedere calorie is hetzelfde. Er bestaan geen verschillende soorten calorieën, net zoals er geen verschillende soorten centimeters bestaan. Let echter wel op dat een calorie wordt gebruikt om de energie van verschillende voedingsstoffen aan te duiden. Een calorie kan dus energie zijn die wordt geleverd door vetten, maar eenzelfde calorie kan ook bestaan uit energie die wordt geleverd door koolhydraten of eiwitten. Het is ook goed om je te realiseren dat een calorie op zichzelf geen massa heeft en niets weegt. Een voedingsmiddel heeft natuurlijk wel een gewicht en naast het aantal calorieen ook nog een heleboel andere eigenschappen, maar onthoud dat een calorie net als een centimeter een eenheid is. Het beschrijft dus een enkel aspect van voeding, namelijk de hoeveelheid energie die het product levert.

Calorieën & afvallen

Maar wat heeft een calorie dan eigenlijk precies te maken met afvallen? Een calorie-aantal is dus simpelweg een getal dat een bepaalde energiehoeveelheid aanduidt. Zo bevat de voeding die je eet een bepaald aantal calorieën (=energie). Je kunt calorieën bovendien gebruiken om aan te duiden hoeveel energie je lichaam verbruikt. Zo heeft de gemiddelde mens dagelijks zo’n 2000 calorieën nodig voor alle lichamelijke processen. Ga je daarnaast ook nog eens sporten, dan verbruikt je lichaam hierdoor extra energie (= calorieën).

Kort gezegd wordt de energie die je niet gebruikt grotendeels opgeslagen door je lichaam in de vorm van vet. Gebruik je daarentegen meer energie (=calorieën) dan je binnenkrijgt, dan worden je energiereserves oftewel vetten juist minder. Calorieën worden daarom vaak gebruikt bij afvallen om bepaalde richtlijnen te stellen en een idee te krijgen van je energietoevoer en -verbruik. Net zoals je als je gaat hardlopen een bepaald aantal kilometers kunt nemen als uitgangspunt, kun je je bij een dieet concentreren op het aantal calorieën. Nog een voorbeeld waarbij we de calorie weer even vergelijken met de centimeter; je kunt zeggen dat je een houten stok wilt van 50 cm. Op diezelfde manier kun je ook zeggen dat je dagelijks 200 calorieen meer wilt verbranden dan je tot je neemt.

Vragen over calorieen?

Het idee achter de calorie is niet voor iedereen even makkelijk om te begrijpen. Hopelijk heeft bovenstaande tekst een en ander duidelijk gemaakt. Heb je desalniettemin vragen over de calorie? Laat dan vooral een reactie achter en we proberen je verder te helpen!

Reacties & Vragen

  1. Kevin ·

    Hallo, stel je hebt 2.000 calorieën nodig per dag en je eet er maar 1.500 per dag, maar je wil toch op gewicht blijven, maakt het dan uit of je 500 calorieën aan groente eet of dat je gewoon een zak chips eet? Alle calorieën zijn gelijk, dus als ik er zo veel over heb, maakt het qua gewicht niet uit hoe ik deze besteed? Alvast bedankt.

    • Paul ·

      Beste Kevin, Dat maakt wel degelijk heel veel uit! Een calorie is namelijk energie. Deze energie wordt hoofdzakelijk verkregen uit 3 basisnutriënten c.q. macronutriënten, namelijk koolhydraten (enkelvoudig + complex), eiwitten (allerhande aminozuren) en vetten (o.a. verzadigd, EVO, MVO & trans). Vanzelfsprekend zijn gezonde voedingsstoffen heilzamer voor je lijf dan ongezonde voedingsstoffen (liever essentiële eiwitten dan transvetten). Voor jou gaat het enkel om afvallen, aankomen of op gewicht blijven, maar zelfs dan maakt het uit. Suiker en transvet blijven namelijk veel makkelijker in je lijf achter als lichaamsvet dan eiwitbouwstenen of onverzadigde vetzuren. Nuttige voedingsstoffen worden veeleer gebruikt als bouwstof of beschermingsstof. Van junkfood (chips, friet, snoep, gebak etc.) wordt je dan ook makkelijker dik dan van groenten. Zelfs als je via beide voeringsgroepen hetzelfde calorieaantal binnenkrijgt. Groeten, Paul

      ·
  2. Bas (nuvetverbranden.nl) ·

    Niet alle calorieën zijn in feite helemaal gelijk. Anders zou je de hele dag snoep kunnen eten en toch afvallen zolang je maar onder je hoeveelheid zit wat je op een dag verbrandt.

    • Paul ·

      Beste Bas, Alle calorieën zijn wel degelijk gelijk. Zo bevatten groenten geen “andersoortige” calorieën dan snoep. Het nadeel van snoep is echter de extreem hoge caloriedichtheid: een klein hapje snoep levert veel meer calorieën dan een flinke portie groente. Zo levert een enkele Snickers (van 57 gram) maar liefst 288 kilocalorieën. Dat is bijna net zo veel als er in anderhalve kilo spinazie zitten. Het is dan ook onmogelijk om de hele dag snoep te eten en tegelijkertijd onder de hoeveelheid calorieën te blijven die je op een dag verbrandt. Tenzij je 24 uur aan een stuk hardloopt. Dat je dankzij groenten afvalt -en door snoep niet- heeft dan ook niks met de “soort” calorieën te maken (want iedere calorie is gelijk). Dat heeft te maken met de voedingsstoffen in een product. Zo bevat snoep veel enkelvoudige suikers/koolhydraten. Deze veroorzaken bloedsuikerpieken en insulineschommelingen die op hun beurt weer hongeraanvallen en extra vetopslag binnen je vetcellen veroorzaken. Spinazie bevat daarentegen mineralen en voedingsvezels die hongerpieken tegengaan en de bloedsuikerspiegel en hormoonniveaus in balans houden. Zodoende nemen ze je honger weg en gaan ze vetopslag tegen. Kortom: iedere calorie is gelijk; je moet alleen wel letten op de caloriedichtheid van een product. En op de nuttige voedingsstoffen die een product levert in verhouding tot het aantal calorieën.

      ·

Plaats een reactie