Home » Afvallen & Dieet » Wat moet je doen als afvallen & afslanken niet meer lukt?

Wat moet je doen als afvallen & afslanken niet meer lukt?

Als je begint met diëten, dan gaat afvallen doorgaans vrij snel. Je valt elke week wel een paar kilo af en je hoeft er niet eens veel voor te doen en te laten. Na een tijdje bereik je echter een omslagpunt. Je moet steeds meer moeite doen om dezelfde resultaten te bereiken. De kilo’s die je kwijt wilt blijven bovendien zitten. In dit artikel kun je lezen waarom afslanken na een tijdje niet meer lukt en wat je dan moet doen om dan toch af te vallen…

Waarom afslanken ineens moeilijker wordt…

Er zijn meerdere redenen waarom je op het begin snel kilo’s verliest en na een tijdje geen gram meer kwijtraakt of zelfs aankomt, zijn als volgt… Als je begint met diëten oftewel lijnen, raak je allereerst een kilootje of 5 kwijt in de vorm van vocht en spierweefsel. Deze kilo’s zie je terug als “gewichtsverlies” op je weegschaal, maar spierverlies is juist ontzettend negatief als je wilt vermageren!

Als je gaat sporten & fitnessen, dan krijg je er juist spieren bij. Spiertoename zie je op je weegschaal terug als iets negatiefs. Je valt immers niet meer af, want je lichaamsgewicht neemt toe. Maar spiertoename is juist enorm positief als je wilt vermageren! Als je echter niet gaat sporten, maar ongezond gaat lijnen, dan verlies je spieren en raakt je stofwisseling overstuur. Hierdoor kan je lichaam niet langer op een efficiënte manier calorieën en lichaamsvet verbrandt, met als gevolg jojo-effect en gewichtstoename. Kortom:

  • Eerst raak je veel water kwijt
  • Dan raak je veel spieren kwijt
  • Vervolgens raak een beetje vet kwijt
  • Nog later komt er spiermassa bij
  • Uiteindelijk gaan veel mensen jojoën

Hierbij 5 tips om ondanks alles toch te blijven afslanken & vermageren…

1. Gooi je weegschaal weg!

Als je puur op je weegschaal vertrouwt, zul je nooit succesvol afvallen. Je weegschaal geef namelijk aan dat je op het begin veel vet verliest en later niet meer. Dit is echter pertinent onjuist! Je weegschaal focust zich namelijk uitsluitend op gewicht en niet op (vet)massa.

Verruil je weegschaal daarom voor een meetlint! Afvallen gaat namelijk niet om lichter worden qua gewicht. Afvallen gaat om slanker worden qua postuur. Afvallen gaar om magerder worden qua vetpercentage. Afvallen gaat om meer spiermassa kweken voor een snellere stofwisseling. Afvallen gaat om fitter worden qua uithoudingsvermogen. En afvallen gaat om een betere algehele gezondheid & mentale gesteldheid!

Helaas focussen de meeste diëters zich vooral op het pijltje van hun weegschaal en niet op hun vetpercentage en kledingmaten. Ze zien dat ze niet meer lichter worden, dus ze raken ontmoedigd en stoppen ermee.

2. Ga niet te streng lijnen; dan verlies je vocht

Het principe van een dieet waarbij je (extreem) streng moet lijnen, wordt ook wel ‘crashdieet’ genoemd. Er is bijna niks zo slecht voor je lichaam als een crashdieet. Een crashdieet hongert je lichaam namelijk uit, waardoor je tekorten opbouwt aan energie en essentiële voedingsstoffen (aminozuren, vetzuren, vitamines, mineralen etc.).

Als je mineraalhuishouding verslechtert, dan verslechtert ook je vochthuishouding. Het verliezen van vocht oftewel water kan heel snel gaan, met name gedurende de eerste weken van een crashdieet. Je verliest gemakkelijk 3 kilo lichaamsgewicht in de vorm van vocht. Vochtverlies wekt niet alleen een verkeerd beeld met betrekking tot afvallen, maar is ook nog eens slecht voor je lichaam (i.v.m. uitdroging).

Jezelf volproppen is absoluut ongezond, maar jezelf uithongeren is minstens zo slecht. Eet liever gezond, gevarieerd & bovendien voldoende!

3. Ga nooit gelijktijdig sporten & lijnen; dan verlies je spieren

Veel mensen die snel willen afvallen, gaan niet alleen streng lijnen maar ook nog eens fanatiek fitnessen. Gelijktijdig diëten & fitnessen is de slechtst mogelijke methode om af te vallen. Als je sport, heeft je lichaam namelijk extra veel aminozuren (eiwitbouwstenen) nodig. Als je lijnt, zul je echter extreem weinig aminozuren binnenkrijgen via je voeding. Je lichaam zal dan je spieren afbreken om deze eiwitbouwstenen te bemachtigen, waardoor je spiermassa afneemt! Je weegschaal zegt vervolgens dat je goed op weg bent, maar in werkelijkheid ben je je lichaam volledig aan het ontregelen.

Als je gelijktijdig sport en lijnt, zal je lichaam bovendien vastklampen aan je vetreserves (spaarstand). Als je spiermassa toeneemt en je hoeveelheid lichaamsvet gelijk blijft, neemt je lichaamsvetpercentage toe. Je wordt dus wel lichter (qua kilo’s), maar ook vetter (qua vetpercentage). Kortom: de kilo’s verdwijnen als sneeuw voor de zon, maar enkel in de vorm van spierweefsel; en dat wil je juist niet! Als je spiermassa afneemt, wordt je stofwisseling namelijk trager. Zodoende komen de verloren kilo’s er ruimschoots weer terug in de vorm van lichaamsvet (= jojo-effect).

Je moet dan ook altijd het verschil in acht nemen tussen afslanken (vet verbranden) en simpelweg gewichtsverlies (lichter worden). Gezond afvallen betekent dat je vetpercentage daalt en je spiermassa toeneemt! Gewicht (licht of zwaar) doet er niet of nauwelijks toe.

4. Doe aan krachttraining & cardiotraining

De beste manier van afvallen is en blijft spieren kweken. Spieren verbruiken namelijk calorieën, zelfs als je ze niet gebruikt. Probeer daarom meer spiermassa op te bouwen door een combinatie van krachttraining (gewicht & weerstand) en cardiotraining (duursport) als je wilt afslanken. Spieren zorgen er namelijk voor dat je sneller & gemakkelijker afvalt en minder makkelijk aankomt. Spieren voorkomen zodoende ook het jojo-effect.

Als je gezond, gevarieerd en voldoende eet en ondertussen veel aan cardio en krachttraining doet, dan zul je waarschijnlijk niet heel snel gewicht verliezen (lichter worden), maar wel slanker! Dat komt onder andere omdat spieren zwaarder zijn dan vet. Als je vet verbrandt en ondertussen spieren opbouwt, kan het dus zijn dat je geen resultaten bemerkt op een weegschaal, maar wel met een meetlint. Hierbij de nodige opheldering:

  • Spieren wegen 1,06 kilogram per liter.
  • Vet weegt 0,70 kilogram per liter.

Een melkpak vol spieren weegt dus 360 gram zwaarder dan een melkpak vol vet. Als je 0,5 liter vet verbrandt en 0,5 liter spieren opbouwt, weeg je dus bijna 200 gram zwaarder dan voorheen! Zwaarder worden is in dit geval uitstekend. Doordat je vet kwijtraakt, wordt je lichaam namelijk slanker qua contouren en magerder qua vetpercentage. Bovendien verbeteren krachttraining en cardiotraining je stofwisseling, je vetverbranding, je uithoudingsvermogen en je algehele gezondheid!

Omdat spieren meer wegen dan vet, zul je op een gegeven moment niet meer lichter worden. Je lichaam wordt desalniettemin slanker en strakker!

Tot slot

De conclusie van dit hele verhaal is dat het niet goed is om geobsedeerd te zijn door je lichaamsgewicht en weegschaal. Je gewicht zegt namelijk niks over je lichaamssamenstelling. Zo kun je zwaar zijn door spieren, maar ook licht zijn en veel onderhuids vet hebben. Gewicht zegt immers niks over je vetpercentage, spiermassa, botstructuur en vochthuishouding. Als je op een gezonde manier wilt afvallen, ga dan fanatiek sporten (kracht + cardio) en goed eten. Als je per se je vorderingen wilt bijhouden pak er dan een meetlint bij en geen weegschaal.

Heb jij aanvullende tips en adviezen m.b.t. afslanken & gewichtsverlies? Laat dan hieronder je reactie achter!

2 reacties op “Wat moet je doen als afvallen & afslanken niet meer lukt?”

  1. H.Koning ·

    Ik heb bijna 2 maanden die afrikaanse mango tabletten geslikt. Werking bij mij: 0,0.
    Pure nep, het enige wat lichter wordt is je portemonnee. Niet kopen dus die troep.
    Meer bewegen, wat minder eten is en blijft tot nu toe de enige remedie en de rest is oplichterij.

    Beantwoorden
    • t. ·

      Welke afrikaanse mango tabletten heb je gekocht?

Plaats een reactie