Home » Afvallen & Dieet » Wat zijn eiwitten, waar zijn ze goed voor en hoeveel zijn ervan nodig?

Wat zijn eiwitten, waar zijn ze goed voor en hoeveel zijn ervan nodig?

pinda.jpg

Eiwit, ook wel proteïne genoemd, is een nutriënt dat energie (calorieën) en aminozuren oplevert . Eiwit wordt door het lichaam uit voeding gehaald en is een belangrijke bron voor aminozuren, dit zijn de bouwstoffen voor eiwitten waaruit het lichaam is opgebouwd.

Eiwitten in het lichaam zijn erg belangrijk omdat ze op verschillende manieren bijdragen aan de bouw en vorming van het menselijk gestel. Alle lichamelijke cellen en weefsels bestaan deels uit eiwitten, vooral spierweefsel is hier grotendeels uit opgebouwd. Eiwitten spelen dan ook een belangrijke rol bij vrijwel elke functie van het menselijk lichaam. Belangrijke voorbeelden zijn de opbouw van nieuw weefsel, de afbreuk van oud weefsel, het aanmaken van nieuwe cellen en het afbreken van oude cellen. Eiwitten stellen het lichaam tevens in staat belangrijke voedingsstoffen op te nemen uit voedsel en afvalstoffen af te voeren.

Aminozuren

Eiwitten bevatten aminozuren die onderling worden verbonden door een chemische verbinding zoals kralen worden verbonden door een draad. Een enkel aminozuur is als een klein op zichzelf staand bouwsteentje. Met combinaties van meerdere aminozuren worden grotere strengen opgebouwd. Er bestaan ontzettend veel verschillende soorten chemische verbindingen van aminozuren. Sommige strengen zijn relatief klein zoals het hormoon insuline dat uit slechts 51 aminozuren bestaat. Wanneer afzonderlijke strengen echter worden samengevoegd ontstaat een veel complexer eiwit. Het meest uitgebreide eiwitcomplex van het menselijk lichaam is dat wat de vorm van de botten, de huid, de nagels, het haar, het weefsel en de tanden bepaalt.

Hoeveel eiwitten heeft het lichaam dagelijks nodig?

Een gezonde volwassene heeft ongeveer 40 tot 65 gram aminozuren per dag nodig. Een andere maatstaaf is 0,8 gram per kilo aan lichaamsgewicht per dag. De precieze hoeveelheid hangt echter ook af van leeftijd, lichaamsbeweging en andere omstandigheden zoals overige voeding en lichamelijke gezondheid. Kinderen, jongeren enzwangere vrouwen hebben over het algemeen meer eiwitten nodig. Nederlanders krijgen gewoonlijk genoeg eiwitten binnen via de dagelijkse voeding.

Indien het lichaam niet genoeg eiwitten binnenkrijgt zal het lichaam spieren gaan afbreken om de eiwitten vrij te maken die het nodig heeft. Onvoldoende inname van eiwitten kan daarom leiden tot slechte ontwikkeling van de spieren, dun en kwetsbaar haar, huidwonden, een zwak immuunsysteem en diverse andere aandoeningen.

Welke voedingsmiddelen bevatten eiwitten?

Eiwitten komen voornamelijk voor in dierlijke en plantaardige producten. Er bestaan ongeveer twintig verschillende soorten aminozuren die het lichaam stuk voor stuk nodig heeft. Een aantal aminozuren kunnen door het lichaam zelf aangemaakt worden maar er zijn negen aminozuren, ook wel essentiële animozuren, die het lichaam niet zelf kan aanmaken. Alle eiwitten bevatten de twintig aminozuren maar het lichaam heeft ze in verschillende verhoudingen nodig. De aminozuren in dierlijke producten zijn gelijk aan de verhouding die het menselijk lichaam nodig heeft, bij plantaardige producten is deze verhouding wisselend. Alleen soja is hierop een uitzondering, vandaar dat dit ook een uitstekende vleesvervanger is.

Het is in principe niet erg om teveel eiwitten te nuttigen, zeker niet als je wil afvallen. Het eten van veel eiwitten geeft namelijk sneller een verzadigd gevoel waardoor je minder eet. Bij baby’s en mensen met nierproblemen kan dit echter wel schadelijk zijn voor de gezondheid.


Bronnen van eiwitten

Vis
o Zalm
o Tonijn
o Kabeljauw
o Makreel
o Koolvis
o Bot

Gevogelte
o Kip
o Kalkoen
o Eend

Vlees
o Tartaar
o Gerookt vlees
o Rosbief
o Lever

Noten
o Pinda’s
o Cashewnoten
o Pistache noten

Zuivel
o Magere kwark
o Magere yoghurt

Bonen
o Sojabonen
o Kidneybonen

Gerelateerde artikelen

Recept voor gestoomde zalmsalade met grapefruit-gember dressing
Het geheim van een gezond dieet begint bij goede keuzes in de supermarkt

Er zijn 3 reacties op dit artikel · Reageren

Reacties & Vragen

  1. frederic ·

    Je lichaam maakt van eiwitten Spieren dus als je wat spieren bij wilt
    veel pinda’s eten
    jammer genoeg kan ik niet op die andere vraag andtwoorede

  2. Y.Klooster ·

    ik had ook info nodig, hier kom ik verder mee ook bedankt

  3. nieuwschierig aagje ·

    leuke site..veel informatie!
    :D
    maar ik kon niet echt precies vinden wat ik nodig had (:-()
    dus vraag ik het alsnog en hoop ik dat ik keen antwoord krijg…:
    mijn vraag is

    *-Wat doen eiwitten met je lichaam ?
    *-wat zijn plantaardige eiwitten en dierlijke eiwitten, leg dit uit

    als iemand antwoord heeft op deze hooor ik dat graag

    :wink:

    dag en alvast bedankt

Plaats een reactie