Home » Voeding & Voedingsstoffen » Zink in voeding: functie van mineraal zink + symptomen zinktekort

Zink in voeding: functie van mineraal zink + symptomen zinktekort

ZinkZink is een belangrijk mineraal dat verschillende functies bekleedt binnen het menselijk lichaam. Zo helpt zink je immuunsysteem goed te laten werken en speelt dit mineraal een belangrijke rol bij het aanmaken van nieuwe cellen en het genezen van wonden. Daarnaast is zink nodig om koolhydraten af te breken. Dus ook als je op dieet bent en wilt afvallen, is zink een belangrijke voedingsstof, en je moet er dan ook voor zorgen dat je er voldoende van binnenkrijgt…

Voeding met zink

Zink kun je vooral vinden in eiwitrijke voeding zoals rundvlees, varkensvlees, kip, kalkoen en lamsvlees. Ook in vis zit zink, maar niet zo veel als in vlees. Ook pinda’s en pindakaas zijn relatief rijk aan zink. Hierbij een lijstje met zinkrijk voedsel:

  • Rundvlees, varkensvlees & lamsvlees
  • Kip & kalkoen
  • Noten, pitten en zaden
  • Brood & (volkoren) graanproducten
  • Schaaldieren + schelpdieren (o.a. garnalen & mosselen)
  • Pinda’s & pindakaas

Zink uit plantaardig & dierlijk voedsel

Hoewel groenten en fruit ook zink bevatten, heeft het lichaam meer moeite met het opnemen van zink uit plantaardige voeding. Groenten en fruit leveren om die reden onvoldoende zink op. En dierlijke voeding is simpelweg een betere c.q. efficiëntere bron van zink!

Vegetariërs & veganisten hebben meer zink nodig

Al met al kan zink uit diverse voedingsmiddelen worden verkregen. Maar vooral vlees bevat behoorlijke hoeveelheden zink. Zink zit ook wel in bepaalde soorten groenten en fruit, maar zink uit plantaardige bronnen is moeilijker door het lichaam op te nemen en te gebruiken. Dit is dan ook de reden dat vegetariërs extra moeten opletten of ze wel voldoende zink binnenkrijgen. Aanvullende zinktabletten slikken is voor hen een degelijke manier om het zinkgehalte op peil te houden.

Vegetariërs en iedereen die een dieet volgt waarbij je weinig eiwitten binnenkrijgt, hebben vaak een te laag zinkgehalte in hun lichaam. In dat geval spreekt men ook wel van een zinktekort…

Te weinig zink: symptomen & gevolgen van een zinktekort

Een tekort aan zink kan ernstige gevolgen voor de gezondheid opleveren. Er zijn een aantal symptomen waaraan je kunt merken of je te weinig zink binnenkrijgt. Hierbij valt te denken aan langzame groei, geen zin in eten, wonden die langzaam helen, haarverlies, problemen met proeven & ruiken, regematig te kampen krijgen met infecties, slecht kunnen zien in het donker en een algemene “slechte huid”. Hierbij een overzichtje met symptomen die kunnen worden veroorzaakt door een tekort/gebrek aan zink:

  • Huid: genezingsproblemen
  • Problemen met skelet
  • Nachtblindheid
  • Problemen met slijmvliezen (o.a. van mond, neus & ogen)
  • Eetlust wordt belemmerd
  • Verminderde reukzin & smaakzin
  • Immuunsysteem verslechtert
  • Lagere testosteronspiegel (testosteron neemt af)

Met het oog op bovenstaande gezondheidsrisico’s is het enorm belangrijk om ervoor te zorgen dat je voldoende zink binnenkrijgt via voeding en/of aanvullende zinktabletten. Een overschot aan zink opnemen via de voeding is vrijwel onmogelijk. Je hoeft dus niet bang te zijn om te veel voedsel met zink te nuttigen. (bron)

Zink & afvallen: Welke rol speelt een zinktekort bij afslanken?

Zink speelt niet alleen een rol bij bovengenoemde functies, maar ook bij tal van andere lichamelijke processen. Zink is bijvoorbeeld óók vereist voor het afbreken van koolhydraten. Deze eigenschap is zeer belangrijk met het oog op afvallen en diëten. Zorg er dus voor dat je voldoende zink binnenkrijgt om de afbraak van koolhydraten te bevorderen.

Een efficiënte koolhydraatstofwisseling zorgt er op zijn beurt voor dat koolhydraten effectief worden gebruikt en minder snel worden omgezet in lichaamsvet.

Tot slot

Zink is een mineraal dat voor diverse lichamelijke processen wordt gebruikt. Zink is o.a. nodig voor de opbouw van eiwitten, de ontwikkeling van weefsels en de werking van het afweersysteem ofwel immuunsysteem. Kortom: het lichaam kan niet goed functioneren zonder voldoende zink. Het is daarom erg belangrijk om voldoende zink binnen te krijgen via je voeding.

Heb jij ervaring met een zinktekort of wil je meer weten over het mineraal zink? Laat dan hieronder een reactie achter!

18 reacties op “Zink in voeding: functie van mineraal zink + symptomen zinktekort”

  1. yvonne regtop ·

    ik hoorde van iemand die zei tegen mij dan moet je zink gebruiken dat is ook voor het afvallen ik heb namelijk last van overgewicht wat kan ik er doen graag reactie

    Beantwoorden
  2. laila ·

    wittevlekken op je nagels duiden werkelijk op een tekort aan zink en nog wat zink beschermt je tegen kanker in nederland sterven veelmensen aan kanker. waarom omdatde bodem in nederland een tekort aan zink heeft.

    Beantwoorden
  3. Marijan ·

    hoi, nog even een reaktie op Desi, wat fijn dat je lekker fit bent nu.
    ik wil graag een opmerking maken over melk. Winkelmelk is inderdaad niet gezond en zeer ernstig industrieel bewerkt. Zelf haal ik bij een biologisch dynamische boer rauwe (ongekookte) melk en dat is echter wel weer voedend (raw food) en helend. Kijk ook eens op Westonprice.nl

    Beantwoorden
  4. laila ·

    als jong meisje van 12 had ik witte vlejes op mijn nagels , nu pas weet ik dat het een tekort aan zik was want ik dronk helemaal geen melk en groente was er in die tijd ook niet zo veel plus volkoren broodkenden we niet

    Beantwoorden
  5. Desi ·

    ik ben 25 jaar ziek geweest. heb reuma en psoriais gehad. alles geprobeerd niks hielp. ben begonnen met Raw food. in Amerika wordt deze vorm van leven. veganist/rauw en geen zuivel langer erkend als genees middel tegen ziektes. ik ben binnen 20 dagen van me rema en psorisis af. ik had ook altijd witte vlekjes op nagels en haaruitval blaasonstekking, kortslip, fijn veel groenten eten maar waarom weet niemand dat als je groeneten boven 40 graden kookt zijn waarde verliest. je denkt dus dat je gezond bent niet dus….. een ding is waardevol om te weten…..en dat zijn wij met zijn allen vergeten: je moet je lichaam voeden en NIET vullen! ik ben nu super gezond en ben na 4jaar af van medicijnen…bliss

    Beantwoorden
  6. Valentijn ·

    Ik raad het niet aan op teveel melk te drinken, door zink krijgt je huid namelijk een soort van bescherming en laat het de huid er mooi uitzien, wanneer je veel melkproducten tot je neemt, wordt je huid heel erg vet en is de kans op pukkels en puistjes vele mate groter.

    Beantwoorden
  7. marvin ·

    k had ook witte vlekjes op me nagel, maar met het gebruik van meer melkproducten ging het weg.
    mensen die ook witte vlekken hebben op de nagels
    TIP: meer melkproducten eten/drinken.

    Beantwoorden
  8. annelore ·

    Ik heb op elke vingernagel een wit vlekje.Hoe moet ik dat weg krijgen?

    Beantwoorden
  9. Socrates ·

    Ben zelf vegetarisch. Zink zit ook in grane, noten , bonen

    Beantwoorden
  10. ilona ·

    volgens Gillian Mc. Keith komen witte vlekjes op de nagels wel door een zink tekort, heel intresant boek trouwens (wat je eet ben je zelf) Ik heb het nu van de bibliotheek. Boek over wat vitamines en mineralen allemaal doen in ons lichaam.
    groetjes Ilona

    Beantwoorden
  11. anoniem ·

    gewoon gaan eten:P :-(

    Beantwoorden
  12. annoniem ·

    heey.
    ik ken iemand met anorectia maar diegene is vegatierer
    haar ouders weten nog van niks en ze wilt het niet vertellen ze is 1.70 lang en weegt ongeveer 40 kilo.
    wat zou een oplossing voor haar kunnen zijn.

    groetjes, annoniem

    Beantwoorden
  13. Nils ·

    Das dus volks-fabel nummer 1. Witte vlekjes op de nagels zijn inderdaad gewoon beschadigingen die je oploopt. Voeding heeft hier NIETS mee te maken

    Beantwoorden
  14. pinne ·

    hahaha stoten van de nagels??:? dat heeft te maken met te weinig melk produckten :wink:

    Beantwoorden
  15. clara ·

    wel nee witte vlekjes op je nagels heeft niets met zink te maken. het kan eerder gewoon met stoten van de nagels te maken. :wink: :wink: :wink:

    Beantwoorden
  16. WonderWoman ·

    @Eviline: Ja, dat kan de oorzaak zijn. Maar ook een tekort of overschot aan magnesium en kalk kunnen het veroorzaken volgens mij.

    Probeer in elk geval netjes groente te eten elke dag.

    Beantwoorden
  17. Eveline ·

    Op mijn [u]nagels[/u] zijn [i]witte vlekjes[/i] te zien,betekent dit ook te weinig zink in je bloed?

    [s]Deze site is tofff 8)[/s]

    [b]Groetjess[/b] van Eveline

    Beantwoorden
    • Steffi ·

      Hallo Eveline, die witte vlekjes op je nagels zijn ontstaan door stoten. Doordat je je nagel stoot komt er lucht tussen en krijg je die witte vlekjes. Er zijn mensen die beweren dat het door kalk gebrek komt, dat is een fabel. Groeten Steffi

Plaats een reactie