Home » Sport & Lichaamsbeweging » Thuistraining: 8 tips om optimaal thuis te fitnessen

Thuistraining: 8 tips om optimaal thuis te fitnessen

Thuistraining: 8 tips om optimaal thuis te fitnessen

Inmiddels heb ik 5 verschillende sportscholen versleten en evenzoveel redenen bedacht om fitnessabonnementen op te zeggen. Een dwingende reden om te stoppen met sporten heb ik nooit gehad, maar wanneer je geen zin meer hebt, is een uitvlucht makkelijk gevonden. Te weinig tijd, te ver fietsen, te koud in de winter, te warm in de zomer en thuis douchen is nu eenmaal veel prettiger…

Thuis fitnessen

Om me niet compleet lamlendig te voelen, heb ik mezelf er vervolgens wel toe gedwongen thuis de draad op te pakken. De beweegredenen om me ook thuis niet moe te hoeven maken, lagen echter voor het oprapen. Een belangrijk telefoontje, GTST, Ben & Jerry’s, et cetera. Toch veranderde dwangmatig sporten langzaamaan in een lichte vorm van sportverslaving en ik zie het steeds meer als een uitdaging om mijn thuistrainingsprogramma consequenter en efficiënter te maken.

Tips, adviezen & handvatten

Op de sportschool kunnen vaste trainingsprogramma’s en trajecten je helpen motiveren, maar thuis moet je het helemaal zelf doen. Ik heb nog een lange weg te gaan, maar ik kan je misschien alvast enkele nuttige tips meegeven die voor mij goed helpen om thuis te kunnen blijven fitnessen.

1. Gewenning

Houd gezette tijden aan om te sporten. En zorg ervoor dat je je fitnessoefeningen plant op tijden waarop je ECHT niks anders te doen hebt, zodat er niks tussen kan komen. Consistentie en routine zijn van cruciaal belang voor thuisfitness. Op een gegeven moment voelt fitnessen net zo vanzelfsprekend als tandenpoetsen, haren borstelen, de vaatwasser leegruimen en naar bed gaan.

2. Prioriteren

Probeer deze sportafspraak met jezelf NOOIT af te zeggen. De vaat, de was, je telefoon en je vriendinnen moeten gewoon maar even wachten. Succesvolle thuisfitness staat of valt namelijk bij jouw vermogen om te prioriteren. Hoe hoger je jouw fitness-uurtje op je prioriteitenlijstje weet te zetten, des te groter jouw kans van slagen.

3. Investeren

Investeer in efficiënte, motiverende apparatuur. Zorg dat je wat afwisseling hebt door verschillende apparaten en attributen aan te schaffen. Dit voorkomt dat fitness snel gaat vervelen. Je hoeft niet meteen een opslagruimte van je logeerkamer te maken, maar twee apparaten zorgen alvast voor veel meer variatie dan één. Je hoeft overigens echt niet meteen een crosstrainer én een bankdrukmachine aan te schaffen… Met simpele attributen zoals fitnessmatjes, springtouwen, fitnessballen, halters/dumbbells, optrekstangen, opdruksteunen, pilatesringen, trekveren en knijphalters kom je al een heel eind!

Investeer bovendien in een comfortabele oefenruimte. Is jouw privésportschooltje ruim, comfortabel en warm genoeg? Als je je fitnessapparatuur op een koude zolder neerzet, is het namelijk veel te verleidelijk om bij de warme open haard of cv in de woonkamer te blijven zitten. Zet je fitnessattributen desnoods in een verwarmd halletje, dan heb je geen excuses meer. Je investeert hier overigens in je eigen gezondheid, dus een beter investering bestaat simpelweg niet.

4. Alle beetjes helpen!

Maak jezelf niet wijs dat korte trainingssessies best eens mogen worden overgeslagen omdat ze van minder groot belang zijn. Tien tot twintig minuten cardio-oefeningen of krachtoefeningen is en blijft 15 tot 20 minuten en is dus een stuk beter dan niks! Echt waar, als het op lichamelijke gezondheid aankomt, helpen echt ALLE beetjes.

5. Go with the musical flow…

Stel een aantal afspeellijsten samen op je MP3-speler. Goede muziek doet je work-out letterlijk voorbijvliegen. Een lekkere song met een stevige beat zorgt ervoor dat je automatisch op de cadans van de muziek gaat bewegen, waardoor je work-out veel minder moeite lijkt te kosten. Bovendien komen er onder invloed van muziek allerlei hormonen vrij die je actiever kunnen maken en prettiger kunnen doen voelen, waardoor thuis fitnessen ineens stukken aangenamer aanvoelt.

6. Favoriete films & series

Dwing jezelf ertoe je favoriete televisieserie op te nemen en te kijken tijdens je work-out. Dit is een perfecte motivatie om je vol enthousiasme je fitnesskleding bij elkaar te laten graaien en je naar je sportruimte te doen rennen. Bovendien zorgt een spannende serie (of film) ervoor dat je lekker wordt afgeleid, waardoor je voorkomt dat je de hele tijd op het display van je crosstrainer blijft kijken om te zien hoe lang en hoe ver je al aan het lopen bent.

7. Kleding, kleding, kleding

Oké, anderen zien je nieuwe sport-outfit niet eens (en tenzij je thuis een spiegelwand hebt jijzelf eigenlijk ook niet), maar op de één of andere manier voel je je vitaler en energieker in kleding waar je je goed in voelt. Koop dus een leuke sportoutfit voor jezelf. Want het is echt waar, wanneer je er goed uitziet, voel je je fitter en train je gemakkelijker.

Tot slot

Inmiddels train ik al een jaartje of 10 op mijn behaaglijk verwarmde ‘sportzolder’, waar inmiddels een crosstrainer, roeiapparaat, bankdrukmachine en allerlei verschillende attributen staan. Door de jaren heen heb ik dan ook een heleboel aanvullende tips en adviezen gedeeld op Salusi waar je wellicht nog wat van opsteekt:

Doe jij regelmatig aan thuisfitness? Deel hieronder jouw verhalen, ervaringen, opvattingen en bevindingen omtrent thuistraining!!!

2 reacties op “Thuistraining: 8 tips om optimaal thuis te fitnessen”

  1. paul erven ·

    Hier een dringende vraag ik zoek mij kapot op internet om een schema te vinden voor de hometrainer in kilometers maar ik val steeds terug op schema,s die gaan over rpm. en mijn hometrainer heeft dit niet. moet dus echt een schema in kilometers hebben. Hoop dat iemand mij kan helpen. Groetjes Paul

    Beantwoorden
    • Paul ·

      Beste Paul, Trainingsschema’s voor de hometrainer op basis van kilometers bestaan eigenlijk niet. Dat komt omdat je als individu invulling moet geven aan iedere kilometer. Deze invulling is afhankelijk van de versnellingen, tandwielen, kettingoverbrengingen en software van je hometrainer… maar ook van je rotatiesnelheid en algehele weerstand… en vooral ook de grootte van je rotatie (dus van de afstand tussen beide trappers van jouw specifieke hometrainer en de daarvan afhankelijke rotatie-omtrek). Het is dan ook onmogelijk om een trainingsschema voor hometrainers samen te stellen op basis van kilometers die voor iedere willekeurige hometrainer bruikbaar is. Vandaar dat er nagenoeg altijd met RPM wordt gewerkt. Zie eventueel ook deze artikels voor meer uitleg:

      In de reacties onder deze artikels over hometrainers hebben verscheidene mensen hun best gedaan om de trainingsschema’s in RPM om te rekenen naar KM/H, maar ook zij hebben niet beseft dat de trainingsprogramma’s die uit de omrekentabel of omrekencalculator komen rollen niet geschikt zullen zijn voor verschillende hometrainertypes. Hopelijk kun je hier iets mee! Groeten, Paul

Plaats een reactie

Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.