Home » Onderzoek » Afvallen & slaap – Kun je afslanken door goed te slapen?

Afvallen & slaap – Kun je afslanken door goed te slapen?

Er wordt veel geschreven over afvallen & slaap, maar er zijn nog steeds veel onduidelijkheden over de exacte verbanden. Wetenschappers zijn het er inmiddels wel over eens dat de “juiste” hoeveelheid slaap positief uitwerkt op je stofwisseling, je spijsvertering en je vetverbranding. Slaap is zelfs een belangrijke variabele in de wiskundige vergelijking voor gewichtsbehoud (weight maintenance equation).

Ideale hoeveelheid slaap

Theoretisch gezien zou slaap dus kunnen zorgen voor afvallen en gewichtsverlies. Het is echter heel moeilijk om te bepalen wat de ideale hoeveelheid slaap is voor een specifiek individu. Iedere persoon is immers anders… En de wenselijke hoeveelheid slaap is o.a. afhankelijk van leeftijd, lichamelijke en geestelijke gesteldheid, dagelijkse (in)activiteit, hormoonhuishouding en energieniveau.

Voldoende slaap = afvallen!

Recent onderzoek van de Universiteit van Chicago (VS) wijst uit dat slaapgebrek de positieve effecten van een dieet tegenwerkt. Mensen die een goede nachtrust doormaken, verliezen twee keer zoveel vet tijdens een dieet dan mensen die slecht slapen. Het onderzoek wijst tevens uit dat mensen die goed slapen hun honger makkelijker onder controle houden en zodoende minder moeite hebben met een caloriearm dieet.

Een eerdere studie van de Columbia University in New York (VS) onder 18.000 mensen leverde tevens opmerkelijke resultaten op. Desbetreffend onderzoek wees uit dat mensen die minder dan 4 uur per nacht slapen, 73 procent meer kans hebben op overgewicht dan mensen die 9 uur per nacht slapen.

Tot slot

Het verband tussen slapen en eten zit hem in de “eetlusthormonen” leptine en ghreline. Voldoende slaap houdt de hormonen leptine en ghreline in balans. Als je onvoldoende slaapt, stijgt je leptine-niveau en daalt je ghreline-niveau. Hierdoor ontstaat het typische hongergevoel. Door hongerpieken ga je logischerwijs meer eten.

Bovendien zorgen deze hormoonschommelingen ervoor dat je stofwisseling vertraagt, waardoor je lichaam minder snel en efficiënt calorieën verbrandt en meer calorieën opslaat als lichaamsvet. Tot slot kan een chronisch slaaptekort ervoor zorgen dat je suf, futloos en lamlendig wordt, waardoor je niet in staat bent om weloverwogen voedselkeuzes te maken en geen zin en/of energie hebt om gezond te koken en voldoende te bewegen.

Hoeveel uur slaap jij per nacht? En hoeveel moeite heb jij met afvallen, afslanken, gewichtsverlies, diëten en hongeraanvallen? Laat a.u.b. hieronder je reactie achter!

17 reacties op “Afvallen & slaap – Kun je afslanken door goed te slapen?”

  1. Trudy ·

    De huisarts gaf toe van voeding niet veel te weten. Met het dieet van Dr. Frank zou ik de nierfunctie in gevaar brengen. Zij heeft mij weleens gezegd (had zij zelf ondervonden) dat minder koolhydraten eten helpt om af te vallen. In plaats van koolhydraten zal je toch iets anders moeten gaan eten, anders krijg je ook niet veel binnen. Ik ga toch eens verder kijken bij Dr. Frank. Fijn Paasweekend!

    Beantwoorden
    • Paul ·

      Het idee is inderdaad dat je minder koolhydraten en meer eiwitten gaat eten. Als je meer eiwitten gaat eten, moeten je nieren inderdaad harder werken. Maar zolang je gezonde nieren hebt en niet extreem veel eiwitten eet, kan een (relatief) eiwitrijk dieet echt geen kwaad. Natuurlijk is het niet de bedoeling om zomaar meerdere eiwitshakes per dag te gaan gebruiken… Het gaat om aanvullende inname van natuurvoedingsmiddelen die van nature rijk zijn aan eiwitten. Jij ook fijne paasdagen toegewenst!

  2. Trudy ·

    Bedankt Paul voor de reactie. Ik heb een tijdje Dr. Frank gedaan toen die in 2009? begon. Ik viel 3 kilo af, maar de huisarts heeft mij toen afgeraden dit dieet of leefwijze te volgen. Ik sport 3x per week in de sportschool onder begeleiding en ga 1x per week naar yoga. Verder heb ik een hond, groot huis en tuin wat ik allemaal zelf bijhoud, beweging en ontspanning heb dacht ik genoeg. Ik ben 73 jaar.

    Beantwoorden
    • Paul ·

      Ikzelf ben –vanwege de aanzienlijke commercialiteit– ook geen groot fan van het Dokter Frank Dieet, maar eerlijk gezegd snap ik totaal niet waarom je arts dit dieet specifiek afraadde. Had hij hier een verklaring voor? Hoewel er naar mijn persoonlijke mening nogal wat haken en ogen zitten aan het hele Dr. Frank-concept, vind ik het in essentie een prima basis voor een eiwitrijk eetplan. Overigens is Dokter Frank sinds enkele maanden weer helemaal terug van weggeweest. 😛 Aan je lichaamsbeweging lijkt overigens inderdaad niets te mankeren. Misschien toch meer eiwitten en minder koolhydraten gaan eten… Mocht je nog altijd inzitten over je slaapapneusyndroom… over slaapapneu kun je desgewenst meer lezen in dit artikel over SAS. Succes!!!

  3. Sharron Clemons ·

    Ik ben al jaren op het zelfde gewicht. Ook na twee zwangerschappen heb ik hetzelfde normale postuur. Zelf zorg ik voor voldoende regelmaat in mijn leven en probeer op een vaste tijd te slapen en op te staan.

    Beantwoorden
  4. BBC ·

    Laat die 8 kg er gewoon aan. Laat je daardoor niet ongelukkig maken. Zorg dat er niet teveel bijkomt door een juiste combinatie van voeding en beweging. Wanneer je geen zware eetovertredingen pleegt en voldoende beweegt komt uw lichaam automatisch in een eigen persoonlijke balans. Die kan hoger zijn dan de geldende BMI index maar behoort tot uw persoonlijke wellness index. Het blijkt dat mollige mensen meer overlevingskansen hebben bij een ernstige ziekte (bijv. kanker) dan magere mensen. Bij magere mensen zie je ook meer rimpels. :) BB-club.be

    Beantwoorden
  5. Marieke ·

    Ik ben 6 maanden geleden bevallen en deze is helaas geen slaper. Als ik zo 3 uur per nacht slaap is dat veel en zo gaat het dus nu al 6 maanden. Bij mijn eerste kind heeft dit zowat 2,5 jaar geduurd en nu beginnen we gewoon weer overnieuw. Ik herken zeker dat lijnen en natuurlijk ook sporten niet haal baar zijn. Ik heb het geprobeerd, maar sta te tollen op mijn benen en ook grijp ik nu veel sneller naar zoetigheid omdat mijn lichaam suikers nodig heeft om te functioneren. Heel erg. Ik wil gewoon weer mijn oude gewicht terug, maar het lukt maar niet. Er moet nog steeds 8 kilo af! Dus als iemand de gouden tip heeft… heel graag!

    Beantwoorden
    • Maria ·

      Probeer je kind als laatste voeding een fles pap te geven. Vaak als hun buik goed vol is, slapen ze beter.

  6. Trudy ·

    Tot 2003 sliep volgens mij heel goed. Kon zelfs de klok rond slapen. Had ook een gezond gewicht. Toen werd er een ernstige vorm van slaapapneu geconstateerd. Nu slaap ik al 7 jaar met een CPAP. Vanaf het begin van het gebruik van de CPAP werd ik zwaarder. De longspecialist en de leverancier van de CPAP verklaarden dit als volgt. Doordat ik zoveel apneus had kwam ik niet in de goede slaap maar werd te vaak wakker en “werkte” dus zo’n 8 uren per nacht. Hierdoor verbruikte ik meer calorieën waardoor ik niet in gewicht toenam. Nu slaap ik zo’n 6 tot 8 uren per nacht, waardoor ik dus minder verbrand en daarom zwaarder zou worden. Dit zou zich na verloop van tijd stabiliseren. Nu, 7 jaar later ben ik 16 kilo zwaarder en kan niet afvallen, ook niet met een dieet. De diëtiste vertelde mij dat zij niets voor mij kon betekenen. Dat je door een goede slaap kunt afvallen geloof ik dus niet. Net zo min als aan meer bewegen en minder eten. Toen ik steeds maar aankwam gebruikte ik ongeveer 1.000 calorieën per dag. Eigenlijk veel te weinig dus. Nu ben ik heel langzaam meer aan het eten en hoop dat mijn stofwisseling weer beter wordt en dat het mij uiteindelijk toch zal lukken om die 16 kilo’s weer kwijt te raken.

    Beantwoorden
    • Trudy ·

      Op 7 december 2010 heb ik mijn verhaal geplaatst. Helaas moet ik nu na 5 jaar en 3 maanden melden dat er niets is veranderd. Ik ben 10 kilo lichter geweest na een dieet van DocSlim Clinics. Echter alleen afgevallen tijdens de begeleiding en de capsules die ik moest slikken. Na de stabilisatieperiode, op dezelfde manier gegeten, zonder pillen, en in korte tijd zaten de kilo’s er weer aan. Ik had nooit snoep- of eetbuien, maar na dit dieet wel. Ik moest alles hebben! Daarna nog bij verschillende voedingsconsulenten geweest, waar ik ook niet afviel. Zij werken allemaal volgens het Voedingscentrum. Dit werkt niet voor mij omdat ik van aardappelen, brood en pasta’s een hongergevoel krijg, een dikke buik en vocht vasthoud. Daarom ben ik nog steeds zoekende naar iemand die mij helpt om gezond te eten, waar mijn lichaam behoefte aan heeft en helpt om in ieder geval 10 kilo blijvend af te vallen.

    • Paul ·

      Probeer eens een eiwitrijk dieet in combinatie met extra lichaamsbeweging

  7. Henny ·

    Ik ben al jaren op het zelfde gewicht. Ook na twee zwangerschappen heb ik hetzelfde normale postuur. Zelf zorg ik voor voldoende regelmaat in mijn leven en probeer op een vaste tijd te slapen en op te staan.

    Beantwoorden
  8. Bernadette Janmaat ·

    Hallo! 5 Maanden geleden ben ik bevallen en tijdens mijn zwangerschap kon ik al niet goed slapen en vanaf dat ik bevallen ben heb ik nog minder slaap!Moet vaak eruit s nachts en s avonds loop ik ook tot 24.00 uur op! Dus ik dacht normaal gesproken moet ik afvallen maar nee hoor ik blijf op mijn gewicht en wil toch graag nog 5 Kilo kwijt! Heeft er iemand ook ervaring mee??Tips misschien? Groetjes Bernadette

    Beantwoorden
    • Maria ·

      Probeer 3 weken lang geen koolhydraten te eten. Dus geen suiker, geen brood, pasta, rijst, aardappelen, koekjes of snoep. Je zal heel snel afvallen. Na de 3 weken, alleen 1x per dag koolhydraten eten. Het liefs met je warm eten en minder dan vroeger. Succes!

    • Maria ·

      P.S. ’s avonds kun je een glas melk nemen voordat je naar bed ga. Altijd op dezelfde tijd naar bed en op de zelfde tijd opstaan. Overdag geen dutjes doen!

  9. marije ·

    Oh ja die arts behandelt me dus middels accupunctuur en chinese kruiden.

    Beantwoorden
  10. marije ·

    Sinds ik zwanger werd bijna 2 jaar geleden begon ik last te krijgen van slaapproblemen. Ik was om de 2 uur wakker en leek niet diep te kunnen slapen. Dat stopte helaas niet na de bevalling. Ik ben een actieve sporter en dat werd steeds zwaarder door het gebrek aan slaap. Ik kreeg ook last van allergieen en bleef maar 6 kilo te zwaar ondanks alle beweging en normaal eten en zelfs dieet. Geen arts die me kon helpen. Een maand geleden kwam ik bij een Chinese arts terecht. Die gaf aan dat ik een sterk verzwakt imuumsysteem had. dat mijn bijnieren niet goed genoeg werken door slaaptekort. Een dieet had dus volgens hem geen effect. Ik moest eerst goed gaan slapen weer, mijn imuumsysteem herstellen. Dan pas zou ik mijn 6 kilo weer kunnen verliezen. Nu 1 maand verder slaap ik weer en inderdaad heel langzaam aan gaat mijn gewicht omlaag zonder dieet. Hopen dat dit zich doorzet.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.