Home » Afvallen & Dieet » Calorieën tellen: moet je écht zo nauwkeurig je calorie-inname bijhouden?

Calorieën tellen: moet je écht zo nauwkeurig je calorie-inname bijhouden?

Calorieën tellen: moet je écht zo nauwkeurig je calorie-inname bijhouden?

Calorieën tellen… Iedereen weet dat je minder calorieën moet eten dan je verbruikt om te kunnen afvallen. Maar helaas wordt het tellen van calorieën maar al te vaak een obsessie. Je kunt zo goed als geen product meer zien of je bent in je hoofd al aan het tellen hoeveel calorieën er precies in zitten… Maar is het écht zo belangrijk om zo exact calorieën te tellen? Het antwoord is NEE, dat is nergens voor nodig…

Calorie-intake versus calorieverbruik

Denk er maar eens over na: er zijn zo veel factoren van belang bij calorieën. Neem bijvoorbeeld eens het aantal calorieën dat je verbruikt. Het is zo goed als onmogelijk om bij te houden hoeveel calorieën je verbrandt op een dag. Elke stap die je doet en elke beweging die je maakt kost immers energie, en dus calorieën. Je kunt dan ook veel beter wat meer calorieën verbruiken voor nuttige doeleinden (bijvoorbeeld krachttraining) dan minder calorieën eten in de hoop dat je afvalt.

Het heeft overigens al met al helemaal geen nut om precies te tellen hoeveel calorieën je opeet, dus in exacte aantallen! Allereerst kan niemand jou exact vertellen hoeveel calorieen er zitten in hetgeen je eet (pak 2 willekeurige appels, en gegarandeerd dat ze niet allebei evenveel calorieën leveren)…  Daarnaast geldt weer: je weet evenmin hoeveel energie je precies verbruikt en waarvoor… Dus als je in grote lijnen bijhoudt hoeveel calorieën je opeet, dan ben je al op de goede weg. Ben je op een dag erg lichamelijk actief geweest, dan weet je dat je gerust een  boterham extra kunt eten. En heb je de hele dag lamlendig op de bang gehangen, eet dan een boterham minder.

Obsessief calorieën tellen…

Hoe exacter je je calorie-intake en calorie-output probeert te berekenen, des te meer je geobsedeerd zult raken. En obsessief calorieën tellen is écht niet gezond! Het werkt zelfs averechts, want de tijd die je spendeert aan onnodig calorieën tellen, kun je niet spenderen aan lichaamsbeweging. Bovendien zul je op een gegeven moment enorm gefrustreerd raken; de calorie-aantallen zullen je neus uitkomen en je zult je hele ‘calorieën-tellen-dieet’ plotsklaps verzaken. Wees dus niet te streng voor jezelf, en ga liever te werk op je gevoel en gezond verstand! Beweeg je veel, eet dan meer. Beweeg je weinig, eet dan minder. Zie eventueel ook de volgende artikels:

Variëren, maar niet té gevarieerd!

Een eenvoudige tip om calorieën tellen te voorkomen, is om niet TE gevarieerd te eten, dus gelijke portiegrootten. Als je ontbijt en lunch elke dag min of meer gelijk zijn, dan is dit geen probleem. Variatie in je voeding kun je in je avondmaaltijd wel doen. Iets minder variatie zorgt er automatisch voor dat je minder calorieën gaat tellen. Je weet het immers wel zonder er goed over na te hoeven denken. Een bijkomend voordeel van iets minder variatie in je eten, is dat de kans op te veel eten veel kleiner wordt. Overigens is en blijft het wel heel erg belangrijk om genoeg te variëren en niet eenzijdig te gaan eten, zodat je alle essentiële micronutriënten en macronutriënten binnenkrijgt! (bron)

Tot slot

Tot slot zijn de calorieën die worden gehanteerd door caloriewijzers en calorietabellen onnauwkeurig, dus je zult nooit precies weten hoeveel calorieën je dagelijks inneemt. Want hoe kan iemand in hemelsnaam weten hoeveel calorieën er in JOUW specifieke appel zitten!? Er zijn immers grote appels, kleine appels, zoete appels, zure appels, rijpe appels, onrijpe appels, vezelrijke appels en relatief vezelarme appels. Al deze aspecten zijn van enorme invloed op de calorische waarde van een appel! Je hebt kleine appeltjes van 100 gram; de zwaarste appel ter wereld weegt bijna 2 kilo! Dus je kan niet zeggen dat iedere appel 100 kilocalorieën levert! Logischerwijs is de appel slechts een voorbeeld; je kunt geen enkel voedingsmiddel generaliseren qua caloriewaarde en energiedichtheid. En calorietabellen doen dit wel, waardoor jouw calorische telling op voorhand al in de war wordt geschopt!

Heb jij weleens een dieet gevolgd waarbij je calorieën moet tellen? Deel hieronder jouw ervaringen, bevindingen & motivaties!

5 reacties op “Calorieën tellen: moet je écht zo nauwkeurig je calorie-inname bijhouden?”

  1. Renate ·

    Het is juist super belangrijk om gevarieerd te eten. Denk niet zozeer aan de hoeveelheid calorieën maar meer over de balans in je lichaam en hoe gezond het product is. Een mars is goed voor je lichaam als je suiker tekort hebt, een appel geeft energie en vitamientjes. Witte boterhammen doen niks, volkoren boterhammen zorgen voor een goede stoelgang en bevatten veel koolhydraten. Ik denk dat je GEZOND moet eten, dan hoef je niet eens meer te tellen.

    Beantwoorden
  2. dieetjuhh ·

    😥 hoeveel calorieen moet je op een dag eten dan om af te vallen?! 😕

    Beantwoorden
  3. ximii ·

    Ik tel altijd calorieën + ik kijk vaak in het boekje van Weight Watchers dat helpt mij ook heel vaak en daar zijn ook gezonde dingen in. xxx veel succes en Weight Watchers kun je ook eens proberen hè 😉

    Beantwoorden
  4. Sophie ·

    Het gaat niet alleen om het calorie-aantal, maar het moment waarop je de calorieën binnenkrijgt is ook niet geheel onbelangrijk. Als je de hele dag niets eet of drinkt en dan een avondmaaltijd van 1500 kilocalorieën gebruikt heb je meer kans op overgewicht dan wanneer je deze 1500 kcal. verspreid over 3 maaltijden inneemt.

    Beantwoorden
  5. Kani ·

    Zeker in het begin van afvallen is het wel eens handig om calorien te tellen. gewoon om te weten hoeveel je ongeveer hebt gegeten en hoeveel meer het ene als het andere al calorien heeft.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.