Home » Afvallen & Dieet » Eiwitten uit o.a. kwark zijn onmisbaar in een dieet!

Eiwitten uit o.a. kwark zijn onmisbaar in een dieet!

eiwitten kwark

Een dieet met veel eiwitten wordt door talloze dieetgoeroes aangeprezen… Zo zijn o.a. het Dr. Frank Dieet, het Atkins Dieet en het Total Wellbeing Dieet (plus tal van andere diëten) niet meer en niet minder dan eiwitdiëten ofwel proteïnediëten. Dat eiwitten worden aanbevolen is overigens helemaal terecht! Eiwitten zijn namelijk enorm belangrijk als je wilt afvallen… Zuivel (o.a. kwark, yoghurt & melk), eieren, vis, soja en mager vlees (o.a. kip- & kalkoenfilet) bevatten essentiële eiwitten.

Eiwitten, dieet & afvallen ‒ Eiwittekort door te streng dieet

Om snel af te vallen, gaan mensen doorgaans hun calorie-inname terugschroeven. Op zich is dat een goede gedachte, want om af te vallen moet je nu eenmaal minder calorieën innemen dan je verbruikt. De dikke vette adder onder het gras is echter dat veel mensen weinig calorieën innemen. En dat is juist slecht als je wilt afvallen. Door je caloriebeperking verlies je de eerste weken behoorlijk wat gewicht, maar geen vet. Je verliest vocht en spieren, omdat je minder voedingsstoffen (waaronder eiwitten) binnenkrijgt en je lichaam genoodzaakt wordt om reserves aan te spreken.

Eiwittekort = aankomen

Als je weinig eet, krijgt je lichaam te maken met tekorten aan voedingsstoffen. Het belangrijkste wat je kan mislopen (met het oog op afvallen) zijn eiwitten. Eiwitten worden namelijk gebruikt om spieren op te bouwen en bepaalde enzymen aan te maken. Spieren zijn belangrijk voor afvallen omdat spierweefsel helpt om vet te verbranden. Enzymen zijn belangrijk voor afvallen omdat ze nodig zijn om vet af te breken. Als je te weinig eiwitten binnenkrijgt, gaat je lichaam spieren afbreken en minder enzymen aanmaken. Hierdoor raakt je stofwisseling in de war, ga je juist minder vet verbranden en neemt je gewicht op den duur toe.

Spieren afbreken door eiwittekort

Door een streng dieet verlies je dus spieren i.p.v. vet. Uit onderzoek blijkt zelfs dat het gemiddelde gewichtsverlies door streng diëten tijdens de eerste 10 dagen bestaat naar verhouding uit:

Dit betekent niet dat je op een dieet moet waarbij je heel veel eiwitten binnenkrijgt. Je moet er alleen wel voor zorgen dat je voldoende eiwitten van hoge kwaliteit binnenkrijgt. Essentiële eiwitten kun je o.a. vinden in eieren, magere kwark, vis, mager vlees, paddenstoelen, zeewier, peulvruchten, noten en sojaproducten.

Eet jij relatief eiwitrijk? Deel hieronder jou ervaringen, opvattingen en bevindingen ten aanzien van een eiwitrijk voedingspatroon!

Plaats een reactie

Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.