Emotioneel eten overwinnen

Emotioneel eten

Het gebeurt mij regelmatig: ik voel me boos, moe of verdrietig en het volgende moment zit ik opeens op de bank met een grote beker ijs. Emotioneel eten is een zeer bekend probleem; je voelt je rot, dus je ‘beloont’ jezelf met iets lekker. Je dag is toch al verpest, dus waarom zou je nog op je dieet letten? Op het moment dat zulke gedachten mijn bewustzijn passeren klinken ze verrassend logisch en acceptabel, de volgende dag denk ik echter: hartstikke zonde; had ik dat ijs nu maar gewoon in de koelkast laten staan! Emotioneel eten is een van de grootste dieetmisstappen.

Emotioneel eten: een enorm probleem

In het gunstigste geval is een emotionele eetbui binnen een paar minuten weer over. In het ergste gunstige geval kan emotioneel eten je hele leven overnemen en eet je steeds vaker voor langere periodes veel en veel te veel. Volgens voedingsexperts wordt 75% van overmatig eten veroorzaakt door emoties. Maak je dus geen zorgen wanneer jij jezelf herkent in de omschrijving van emotionele eters, je bent zeker niet de enige.

Stress de kop in drukken

Mensen eten vaak om hun hoofd leeg te maken en stress te verminderen. Het jammere is dat stress voor een insulineboost zorgt, waardoor je extra veel trek krijgt in ongezonde producten met veel suikers en koolhydraten. Kortom: voedsel dat rechtstreeks naar je heupen loopt, waardoor je nog meer in de stress schiet.

Tips!

Ga nou niet bij de pakken neer zitten, maar ontwikkel liever vaardigheden om op een gezondere manier met verveling, stress en negatieve emoties om te gaan. Probeer uit te vinden wat jou stress bezorgt en waardoor je je ongelukkig gaat voelen. Als je daar eenmaal door hebt, kun je er ook iets aan doen. Hierbij een aantal tips om je emoties de baas te worden:

– Zorg ervoor dat je je ongezonde lievelingssnacks gewoon niet in huis haalt. Ga naar de supermarkt wanneer je je goed voelt. Zodoende gooi je die slechte producten minder snel in je mandje en kun je later ook niet in de verleiding komen om ze op te eten.

– Ga wandelen of joggen als je je gestrest voelt. Dit zijn uitstekende manieren om je stressniveau te verlagen en het is – in tegenstelling tot emotioneel eten – goed voor je lichaam!

– Doe ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Yoga is bijvoorbeeld een uitstekende optie.

– Praat met iemand over wat je dwars zit, dan heb je helemaal geen eten nodig.

– Heb je niet direct iemand met wie je je gevoelens kan of wil delen? Kijk dan eens online. Misschien is er wel een leuk forum waar je je hart (anoniem) kan luchten.

– Houd een dagboek bij waarin je dingen opschrijft die je hebt bereikt. Mocht je je down voelen, lees dan eens in je dagboek. Dan ben je het eten in de koelkast in ieder geval even vergeten.

– Word je bewust van je eetpatroon en van wanneer en waarom je eet. Als je dit eenmaal door hebt dan is het eenvoudig om risicosituaties te herkennen en te vermijden.

Snoepen mag…

Mocht je toch de onweerstaanbare behoefte houden om te eten wanneer je je niet happy voelt, wees dan in ieder geval goed voorbereid. Grote hoeveelheden snacks eten is hartstikke slecht. Maar als je lekkere maar relatief gezonde dingen eet ben je al een stuk minder slecht bezig. Stop je koelkast dus vol moet gezonde dingen. Hierbij een paar suggesties:

– Appel- en/of sinaasappelpartjes
– Worteltjes
– Bananen
– Broccoli
– Volkoren toast
– Fruitsmoothie
– Appelmoes

Gerelateerde artikelen

Verschillen in hongergevoel: 8 tekenen van emotioneel eten
Afvallen anders aanpakken: Leer eerst met jezelf leven
Figuur vrouw sterk onderhevig aan relatiegeluk

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.