Home » Afvallen & Dieet » BMI berekenen: wat is Body Mass Index + wat betekent het?

BMI berekenen: wat is Body Mass Index + wat betekent het?

gezond gewicht berekenenEr zijn twee totaal verschillende manieren voor het berekenen van een “gezond gewicht”. We onderscheiden:

  • BMI berekenen
  • Vetpercentage meten

Je vetpercentage is het meest interessante en accurate gegeven, omdat het meer weergeeft dan enkel de verhouding tussen lengte en gewicht. Je vetpercentage kun je echter alleen meten met behulp van een vetpercentagemeter. De BMI is daarentegen wél gemakkelijk te berekenen; daarom geldt het voor veel mensen als de belangrijkste richtlijn voor “wel te zwaar” of “niet te zwaar”. Helaas geeft je BMI (Body Mass Index) enkel het verband weer tussen je lengte en je gewicht; het zegt verder niks over je lichaamssamenstelling (vet, spieren, vocht, botten, organen, bloed etc.).

BMI berekenen…

De BMI (Body Mass Index) is de verhouding tussen je lichaamsgewicht en je lichaamslengte. De formule om je BMI te berekenen is als volgt: BMI = gewicht / (lengte x lengte). Dat betekent dus Gewicht (in kilogrammen) gedeeld door Lengte (in meters) x Lengte (in meters).

Nog even stap voor stap in de praktijk: je neemt je lichaamslengte in centimeters. Dit getal vermenigvuldig je met je lichaamslengte in centimeters… En dan deel je je aantal kilo’s aan lichaamsgewicht door het getal dat hieruit kwam rollen. De uitkomst geeft logischerwijs slechts een speculatieve indicatie over de ‘heilzaamheid’ van je lichaamsgewicht. Men hanteert doorgaans de volgende regel:

  • Een BMI tussen de 18 en 25 is prima
  • Een BMI tussen de 25 en 27 betekent licht overgewicht
  • Een BMI tussen de 27 en 30 betekent matig overgewicht
  • Een BMI tussen de 30 en 40 betekent ernstig overgewicht (obesitas)
  • Een BMI boven de 40 betekent zeer ernstig tot levensbedreigend overgewicht (morbide obesitas)

Let wel: de grenzen van 25 en 30 zijn om het vaststellen van een gezond of ongezond gewicht gemakkelijk te maken. Je moet dus niet denken dat je met een BMI van 24,9 veel gezonder bent dan met een BMI van 25,1. De risico’s op gezondheidsproblemen nemen traploos (geleidelijk aan) toe naarmate je BMI hoger wordt.

BMI niet nauwkeurig

Omdat je BMI eigenlijk niet zo veel zegt over je lichamelijke gezondheid en gesteldheid, wordt er steeds vaker overgestapt op het analyseren en documenteren van het lichaamsvetpercentage. De meest nauwkeurige manier om je vetpercentage te meten en om te bepalen of je een gezond gewicht hebt is met een elektronische vetpercentagemeter. Je kunt echter ook je tailleomtrek ter hoogte van je navel opmeten met een meetlint. Het vet rondom je buik brengt namelijk de grootste gezondheidsrisico’s met zich mee. Let wel: die methode is beduidend minder nauwkeurig!

  • Voor vrouwen geldt een maximale taille-omtrek van 89 centimeter.
  • Voor mannen geldt een maximale taille-omtrek van 102 centimeter.

Wat is jouw Body Mass Index? Deel hieronder je BMI en vergelijk het met leeftijdsgenoten!

1 reactie op “BMI berekenen: wat is Body Mass Index + wat betekent het?”

  1. BMI ·

    Klopt het dat het niet mogelijk is om de BMI uit te rekenen als je zwanger bent? Of is er misschien een alternatieve formule die daar rekening mee houdt? – Jenna

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.