Kefir: de vele voordelen van melkkefir

Kefir oftewel melkkefir is een viskeuze (drabbige tot slijmerige) melkdrank die oorspronkelijk uit Tibet afkomstig is. Kefir bevat koolzuur en een ietsepietsie alcohol, meestal zo’n 0,2 tot 1,5%. Kefir wordt gemaakt door melkzuurbacteriën met melk te mengen. Kefir heeft allerlei gunstige eigenschappen die je lichaamsgewicht en algehele gezondheid ten goede kunnen komen…

Productie van kefir

Kefir bestaat uit gelatineachtige witte of gele “korrels” van melkculturen die doelbewust worden gekweekt. Deze korrels ontstaan doordat een symbiose van bacteriën en gisten samenklontert met caseïne (= melkeiwit) en polysachariden (= complexe koolhydraten). Kefirkorrels zien eruit als stukjes koraal of bloemkoolroosjes; ze variëren qua grote tussen graankorrels en tennisballen. Omdat kefir groeit, wordt het ook wel “yoghurtplantje” genoemd.

Kefirkorrels oftewel kefirknollen worden toegevoegd aan koemelk, geitenmelk, paardenmelk, schapenmelk of plantaardige sojamelk en fermenteren vervolgens bij een temperatuur van 10 tot 25°C. Ze nemen de goede micro-organismen uit de melk in zich op en groeien zodoende. Uiteindelijk worden de kefirkorrels geoogst middels een zeef en opnieuw toegevoegd aan een bepaalde hoeveelheid melk, waardoor de kefir drinkbaar wordt.

Kefirkorrels zijn dus vlokken die ontstaan door de wisselwerking van probiotica (= “goede” bacteriën) en gisten (= schimmels).

Ingrediënten van melkkefir

De uiteindelijke ingrediënten, inhoudsstoffen en voedingswaarden van drinkbare melkkefir zijn als volgt:

  • Water
  • Microflora: melkzuurbacteriën & gisten
  • Gistingsproducten: koolzuur & alcohol
  • Macronutriënten: eiwitten en complexe koolhydraten
  • Micronutriënten: vitamine A, vitamine B1, B2, B3, B6, B11 en B12, vitamine C, D, H & K, calcium, ijzer, jodium

Zelf kefir maken

Je kunt kant-en-klare kefir kopen in supermarkten, toko’s, reformzaken en natuurvoedingswinkels. Deze is echter niet altijd van goede kwaliteit omdat er vaak inferieure melkzuurbacteriën en gisten worden gebruikt. Je kunt ook zelf kefir maken zoals in het filmpje hieronder wordt voorgedaan:

Let op: naast Tibetaanse melkkefir bestaat er ook Mexicaanse waterkefir. Dit is een suikerdrankje dat niets van doen heeft met melkkefir.

Tot slot

Hoewel kefir ondanks de gisting nog altijd behoorlijk wat melksuiker (lactose) bevat, is het een uiterst eiwitrijke drank. Eiwitten zijn belangrijk als je wilt afvallen, en dat geldt des te meer als je regelmatig sport. Bovendien werkt kefir gunstig uit op o.a. je cholesterolniveaus en darmbacteriën. (bron)

Heb jij weleens kefir gemaakt en/of gedronken? Laat hieronder een reactie achter!

7 reacties op “Kefir: de vele voordelen van melkkefir

  1. j roosenburg vd valle ·

    als ik de melkkefir klaar heb zet ik hem in de koelkast..maar dan doe ik bij de melkkefir direct geen nieuwe melk erbij geeft dat niks

    Reageer
  2. kimberley pex ·

    Kefir, ja, je valt er wel van af! Doodziek geworden na een week melkkefir te hebben gebruikt. M’n darmen komen bijna uit m’n buik, zo’n pijn! Kefit is in ieder geval echt een afrader voor Crohn-patiënten!

    Reageer
  3. Greetje ·

    Ik gebruik al een paar jaar melkkefir, maar sinds een paar weken gebruik ik warme melk van 28 graden. Waarom? Omdat het dan yoghurt wordt zo dik als volle yoghurt. Meet de melk met een vleesthermometer. Sinds 2 dagen meng ik 1 liter halfvolle melk met 125 milliliter slagroom van 55 cent. Nu is mijn kefir nog veel dikker en de smaak is nog voller en lekkerder. Probeer maar eens. Groetjes, Greetje

    Reageer
  4. Kay Fier ·

    Kan kefir verslavend werken? Ik ga er steeds meer van drinken, vind het heerlijk, maar kan ook niet meer zonder! De dagen dat ik 2 liter kefir en aanvullend een halve liter Ayran drink zijn geen uitzondering meer. Ik voel me er fantastisch bij, maar het verslaafde gevoel baart mij een beetje zorgen…

    Reageer
  5. Marijke ·

    Ik drink iedere dag Kefir. In Midwoud is de biologisch dynamische boerderij van Paul en Ilse Blokker zei maken op bestelling de Kefir.

    Reageer
  6. Claudia ·

    ik heb drink sinds een jaar kefir, van een vriendin een paar korrels gekregen en in de loop van het jaar is de hoeveelheid flink gegroeid. Inmiddels zelf ook al een paar maal wat korrels aan anderen gegeven. zelf vind ik t heerlijk, tijdens stressvolle periodes is mijn darm erg gevoelig. Sinds ik dagelijks mijn beker kefir drink is dit veel minder geworden (niet de stress). 🙂 belangrijk is om te vermelden dat bij de bereiding geen metaal gebruikt mag worden (dus geen metalen zeef, lepel etc.) en dat de kefir met melk in een afgesloten bus/bak in het donker moet staan. Zelf zet ik t wel gewoon in de koelkast, ook op deze temperatuur groeit de kefir en krijgt de melk de juiste dikte (voor mij, ik laat t altijd wat dikker worden tot ongeveer drinkyoghurt dikte).

    Reageer
  7. ria ·

    misschien wel 20 jaar terug was het hartstikke trendy om kefir te drinken, heb volgens mij ook zelf kefirplantje gehad. Toevallig een week of wat terug bij de gezondheidswinkel een flesje gekocht. Kon me niet herinneren dat er koolzuur in zat.. dacht dat het bedorven was omdat het prikte op mijn tong!!!

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.