Lichaamsbeweging voorkomt depressie & burn-out

Als je er een lange dag werken op hebt zitten, dan staat je hoofd waarschijnlijk niet naar de sportschool. Toch is het enorm raadzaam om te sporten, met name als je veeleisend werk doet. Sport blijkt namelijk een perfecte uitlaatklep voor mensen die mentaal zwaar worden belast.

Wetenschappelijk onderzoek van de Tel Aviv University (TAU) suggereert zelfs dat je humeur op de werkvloer sterk verbetert als je regelmatig aan lichaamsbeweging doet. Sterker nog: sporten zou een depressie en zelfs een burn-out kunnen helpen voorkomen…

Onderzoek : lichaamsbeweging & depressie

lichaamsbeweging depressieDr. Sharon Toker van de TAU en Dr. Michal Biron van de University of Haifa deden interessant onderzoek. De wetenschappers analyseerden de persoonlijke, psychische en werk-gerelateerde gesteldheid van ruim 1.600 werknemers. De werknemers werden in 4 groepen onderverdeeld, namelijk:

  • Niet-sporters
  • 75 – 150 minuten sport per week
  • 150 – 240 minuten sport per week
  • Meer dan (>) 240 minuten sport per week

De testpersonen werden gedurende 9 jaar periodiek gecontroleerd, dienden vragenlijsten in te vullen en werden nader geanalyseerd tijdens vervolgonderzoeken. Uit de onderzoeksresultaten kan worden opgemaakt dat zij die ten minste 4 uur sporten, het minst vaak te kampen krijgen met depressies en burn-outs. (bron)

Onderzoeksresultaten

Niet-sporters blijken het vaakst te kampen met depressies en burn-outs. Hoe vaker werknemers bewegen, des te kleiner de kans dat zij psychische klachten krijgen. Tweeënhalf uur sporten per week blijkt al een aanzienlijk positief effect te hebben op je zelfvertrouwen en werkvermogen! Minstens 4 uur per week aan lichaamsbeweging doen blijkt ideaal. Zij die aan deze norm voldoen, blijken namelijk niet of nauwelijks tekenen van mentale druk (stress) te vertonen. Meer informatie over (sporten en) depressiviteit:

Sportbijdrage van je baas

De onderzoekers van Tel Aviv University raden bedrijven aan om een interne sportschool te realiseren… Of in ieder geval bij te dragen aan een sportschoolabonnement voor hun werknemers. Het kan zelfs financieel voordelig zijn om werknemers peperdure sportschoolabonnementen cadeau te doen.

Ook het toestaan van flexibele werktijden en lichaamsbeweging gedurende de werkdag zouden zich op langere termijn terugverdienen. Sporten houdt personeel immers fit, zowel fysiek als mentaal!

Ervaar jij veel stress en mentale druk op je werk, en zo ja, hoe vaak sport jij per week? En draagt jouw baas bij aan een fitness-abonnement? Laat hieronder van je horen…

9 reacties op “Lichaamsbeweging voorkomt depressie & burn-out

  1. Janniek ·

    Ik heb gedurende 3 jaar te kampen maken met een zware depressie. Ik heb een hond genomen en ben daardoor veel buiten gaan wandelen. Iedere dag 1 uur minimaal. Als je 3x 20 minuten de hond uitlaat kom je hier onopgemerkt aan. Het is bovendien zo leuk omdat je veel mensen die ook met hun viervoeter aan de wandel zijn tegen. Ik kan het iedereen aanbevelen mijn chronische depressie is geheel verdwenen. Ook blijf je in conditie en op gewicht. Iedere dag een uur wandelen verbrand je jaarlijks genoeg voor circa 6 kg lichaamsgewicht. Is mooi meegenomen toch. En ziektekosten bespaar je hierdoor ook.

    Reageer
  2. Herma ·

    Als je teveel cortisol in je lijf hebt en je gaat dan sporten werkt dit averechts. Het moeten presteren bij sporten verhoogt de cortisol spiegel en er zal dan geen ontspanning in de spieren optreden. Bewegen, wandelen helpt dan wel, dit breekt cortisol weer af. Sporten is bij burn-out niet zaligmakend, bewegen wel.

    Reageer
  3. Miriam ·

    Gaat niet altijd op dit verhaal, ik ben postbode. Heb plenty aan lichaamsbeweging. Gezond wandelen met verschillende tempowisselingen. En dit gedurende 4x per week a 2 1/2 tot 3 uur per dag. Dit is dan buiten jet sporten berekent. heb al meerdere ernstige burn-outs achter de rug en depressies. Welke niet gerelateerd zijn aan het werk. Natuurlijk zitten er zware dagen bij met de bestellingen, maar ook redelijk ontspannende dagen! Ben eerder burn-out door alle beweging dan dat ik mij er beter door voelde! En het heeft niets met gewenning te maken! Het is ook vaak genieten van de mooie omgevingen en rust om je heen tijdens het lopen. Het tempo ligt absoluut niet laag. Hoeveel meer bewegen moet ik dan om er profijt van te hebben. Ik voelde me er toch echt niet beter door, als ik op mijn vrije dagen erbij ging sporten dit op advies van de huisarts en psychologen!

    Reageer
    • Paul ·

      Onderzoeken slaan altijd terug op gemiddelden en medianen. En op iedere regel bestaan uitzonderingen. Ik kan me dan ook voorstellen dat niet iedere burn-out en niet iedere depressie kan worden voorkomen of verholpen dankzij lichaamsbeweging. 🙁

  4. marion ·

    Ik kijk er van op dat 2,5 uur sporten zoveel uit maakt. Maar Ik voel me na het sporten ook altijd veel beter. Meer ontspannen en trots dat ik het gedaan heb. Lekker alle spieren aan het werk gezet. Hoe het kan weet ik niet maar tijdens het douchen na sporten krijg ik altijd de beste ideeën. Bijkomstigheid dat je er ook nog van kunt afvallen.

    Reageer
    • Denny ·

      Totaal met je eens Marion

    • Janniek ·

      Is waar Marion, als je na het bewegen een douche of een sauna neemt voel je je eigen als een veertje. Dit werkt daarna alsmaar door en je wordt ’s morgens ook uitgeruster wakker omdat je dieper slaapt. En als je hierbij ook nog gezonde voeding neemt, ga je bewuster met je lichaam om. En werkt dus preventief voor andere gezondheidsklachten. Je gaat er steeds beter uitzien en je wordt gelukkiger. Ofwel je kan beter incasseren.

  5. Umit ·

    Na 6 maanden regelmatig te sporten gemiddeld 6 uur per week ben terug goed in mijn vel ik had ernstige psychische klachten na 3 jaar hebben meegemaakt en gaat alleen maar beter dus met sporten kan je niks verkeerd doen en het is natuurlijke remedie.

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.