Maaltijdvervangers – Voordelen, nadelen & geheimen

Maaltijdvervangers zijn producten waarmee je in relatief korte tijd veel kunt afvallen. Doordat maaltijdvervangers erg weinig calorieën bevatten en ter vervanging dienen van complete maaltijden, wordt je dagelijkse calorie-intake namelijk flink bepekt.

Een goede maaltijdvervanger bevat dan wel niet veel calorieën (energie), maar wel alle essentiële voedingsstoffen (aminozuren, vetzuren, vitamines en mineralen). Hieronder vind je alle voordelen, nadelen & geheimen van de vele verschillende maaltijdvervangers die op de markt zijn…

Verschillende merken maaltijdvervangers

Omdat maaltijdvervangers binnen korte tijd voor aanzienlijke gewichtsafname kunnen zorgen, zijn ze enorm populair. Bijna wekelijks verschijnen en verdwijnen er dan ook maaltijdvervangers op en van de markt. Hierbij een greep uit de bekendste en populairste maaltijdvervangers van dit moment:

  • Dokter Frank
  • (New) Atkins
  • (New) Cambridge
  • Weight Watchers
  • Herbalife
  • Modifast
  • SlimFast
  • Weight Care
  • Be In Shape
  • Shape & Shake
  • ProDiet
  • BIAmed
  • (Hollywood) Cookie Diet
  • @Ease4Life
  • Hippro
  • Power Slim
  • Prodimed
  • ProtiSlank
  • SanaSlank
  • Slank Vitaal
  • Streep Je Slank
  • BCM
  • VP3

Verschillende soorten maaltijdvervangers

Sommige maaltijdvervangers kun je kopen bij de drogisterij, apotheek of supermarkt (Kruidvat, Etos, AH e.a.). Andere kun je uitsluitend bestellen via internet. Sommige maaltijdvervangers werken met een soort abonnement waarbij je pakketten voor een hele week of maand dient af te nemen. Bij andere producenten kun je maaltijd vervangers per stuk of enkele porties kopen. Bovendien verschilt de vorm van iedere maaltijdvervanger enorm per merk/producent. Zo zijn er:

  • Repen
  • Shakes (kant-en-klaar of poeder)
  • Soepen
  • Bouillons
  • Sappen
  • Koekjes

De voordelen van maaltijdvervangers

Het belangrijkste voordeel van een maaltijdvervanger is dat je er weinig voor hoeft te doen of laten. Je vervangt simpelweg 1, 2 of 3 maaltijden (en 1, 2 of 3 tussendoortjes) per dag door een maaltijdvervanger; dat is alles. Het voordeel is niet alleen dat je niet aanvullend hoeft te sporten zoals bij veel andere diëten wel het geval is. Je hoeft zelfs minder actief te zijn doordat je minder vaak boodschappen hoeft te doen en nauwelijks nog hoeft te koken! Maaltijdvervangers zijn dus ideaal voor de “luie” diëters onder ons. Je hebt bovendien duidelijke richtlijnen en concrete handvaten, waardoor je minder gemakkelijk afdwaalt of smokkelt.

De nadelen van maaltijdvervangers

Het grootste nadeel van een dieet op basis van maaltijdvervangers is dat het na verloop van tijd eentonig wordt. Gedurende enkele weken één maaltijd per dag vervangen door een smaakvolle maaltijdvervanger gaat nog wel… Maar gedurende een half jaar drie maaltijden per dag vervangen door smaakloze maaltijdvervangers gaat je gegarandeerd de keel uithangen. Daarnaast gaan maaltijdvervangers vaak gepaard met het jojo-effect, omdat je lichaam na het dieet moeilijk weer kan wennen aan je “normale eetpatroon”. Zodoende komen veel mensen al snel weer aan nadat ze met de maaltijdvervangers zijn gestopt.

Het “grote geheim” van maaltijdvervangers

Veel maaltijdvervangers bevatten naar eigen zeggen een “unieke samenstelling”, “geheime super-ingrediënten” of zelfs de “ontdekking van de eeuw”. Dit zijn echter pure verkooppraatjes, want het “geheime ingrediënt” van nagenoeg elke maaltijdvervanger is proteïne. Proteïne ofwel eiwit zorgt ervoor dat een maaltijdvervanger weinig calorieën bevat, maar desalniettemin langdurig de honger kan stillen.

Zo’n beetje elke maaltijdvervanger bestaat voor het grootste deel uit (isolaten van) de voedingseiwitten ‘whey’ en ‘caseïne’. Daarnaast bevatten maaltijdvervangers relatief weinig koolhydraten en nagenoeg geen vetten. Welke maaltijdvervanger je kiest maakt dus in principe niet uit. Het belangrijkste is dat je stofwisseling de draad op de juiste manier oppikt wanneer je weer “normaal” gaat eten, en dat is niet of nauwelijks vooraf te voorspellen.

Heb jij vragen of opmerkingen m.b.t maaltijdvervangers? Of heb jij zelf geprobeerd om af te vallen m.b.v. maaltijdvervangers? Deel hieronder jouw reactie/ervaring!

2 reacties op “Maaltijdvervangers – Voordelen, nadelen & geheimen

  1. thais ·

    Mag je maaltijdshakes altijd blijven nemen als ontbijt? Of is dit schadelijk op langere termijn?

    Reageer
    • Paul ·

      Dat is volledig afhankelijk van de nutritionele samenstelling (qua macronutriënten + micronutriënten: eiwitten, aminozuursamenstelling, vetten, vetzuursamenstelling, voedingsvezels, complexe koolhydraten, suikers, vitamines, covitamines, macromineralen, sporenelementen, enzymen, co-enzymen, fytochemicaliën, synthetische voedingsadditieven, et cetera) van de betreffende maaltijdshake en mogelijkerwijs zelfs van je individuele gezondheidstoestand. Elke dag dezelfde maaltijdshake gebruiken, lijkt me sowieso niet echt raadzaam ten aanzien van eenzijdigheid en gebrek aan variatie qua voedingsstoffen… Schadelijk zal het niet zo snel zijn, tenzij er heel veel ‘rotzooi’ in je maaltijdshake zit. Of als je bijvoorbeeld nierpatiënt bent en je dagelijks een geconcentreerde eiwitshake inneemt.

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.