Home » Voeding & Voedingsstoffen » Portiegrootte & afvallen – 6 eenvoudige tips

Portiegrootte & afvallen – 6 eenvoudige tips

De juiste portiegrootte speelt een cruciale rol bij afvallen. Als je gewicht wilt verliezen, moet je immers niet te veel eten. Je kunt portiegroottes uitsluitend juist inschatten als je je goed bewust bent van de hoeveelheden die je gebruikt. In dit artikel daarom 6 tips om je portiegroottes onder controle te houden en goed in te schatten, zodat je bestendig kunt afvallen.

1. Meten = weten

Gebruik weeg- en meetapparatuur als je opschept, bijvoorbeeld een maatbeker, eetlepel, theelepel of weegschaal. Op die manier weet je exact wat er in je mond verdwijnt.

2. Leer schatten

Je hebt wellicht niet altijd een weegschaal bij de hand. Train jezelf daarom om porties op hun waarde te schatten. Pak bijvoorbeeld groenten in de supermarkt en schat het gewicht alvorens je dit controleert. Op die manier doe je eenvoudig een hoop kennis op over gewicht en portiesgroottes.

3. Richtlijnen verpakking

Bij veel producten staat tegenwoordig een richtlijn voor één portie op de verpakking vermeld. Kijk hier eens naar en vergelijk dit met de portiegrootte die jij normaliter aanhoudt.

4. Servies

Door altijd hetzelfde servies te gebruiken wordt het eenvoudiger om telkens dezelfde hoeveelheid aan te houden. Eenzelfde portie voedsel ziet er op elk  bord namelijk anders uit. Het gebruik van klein servies is overigens ook een uitstekende manier om niet te veel op te scheppen… Er past dan immers relatief weinig op je bord.

5. Schep in de keuken op

Schep je bord eenmalig in de keuken vol en zet de pannen niet op tafel. Zodoende voorkom je dat je (onbewust) meermaals opschept.

6. Voorbereidend werk

Heb je op het moment dat je wilt eten geen zin om aan het wegen te gaan? Pak dan op een ander moment wat zakjes en doe daar de juiste hoeveelheid van het desbetreffende product in. Op die manier pak je in het vervolg automatisch de juiste hoeveelheid.

Heb jij nog tips om portiegroottes juist in te schatten en onder controle te houden? Laat het hieronder weten.

1 reactie op “Portiegrootte & afvallen – 6 eenvoudige tips”

  1. m van enclevort ·

    bestaan er fotoos van hoeveelheid pasta , rijst etc met vermelding van gewicht (ongekookt/gekookt) mbt afvallen tbv zelfstandig wonende verstandelijk gehandicapten

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.