Home » Voeding & Voedingsstoffen » ’s Werelds gezondste levensmiddelen volgens George Mateljan

’s Werelds gezondste levensmiddelen volgens George Mateljan

’s Werelds gezondste levensmiddelen volgens George Mateljan

The George Mateljan Foundation for the World’s Healthiest Foods heeft een lijst samengesteld van ’s werelds gezondste levensmiddelen. Vrijwel alle mogelijke levensmiddelen bevatten bruikbare voedingsstoffen voor ons lichaam, maar de levensmiddelen op deze lijst voldoen daarnaast aan de volgende criteria:

1. Essentiële micronutriënten

De levensmiddelen bevatten zo veel mogelijk essentiële micronutriënten (vitamines, mineralen, sporenelementen e.a.) die bijdragen aan een optimale gezondheid. Om dit te bepalen heeft de organisatie gekeken naar de ‘voedingsstoffendichtheid’ van elk levensmiddel. Dit is een meting van de hoeveelheid essentiële voedingsstoffen per 100 gram die een levensmiddel bevat in verhouding tot het aantal calorieën dat het product levert.

2. Volwaardigheid

De levensmiddelen zijn volwaardig. De levensmiddelen zijn onbewerkt, rijk aan natuurlijke voedingsstoffen en bevatten geen kunstmatige toevoegingen.

3. Algemeen bekend

De levensmiddelen zijn algemeen bekend. Geen fratsen, geen popiejopie marketingnamen, geen exotische afkomst. De levensmiddelen zijn bekend bij een relatief groot publiek en worden veel gebruikt.

4. Verkrijgbaarheid

De levensmiddelen zijn makkelijk verkrijgbaar. Er bestaan volop levensmiddelen die buitengewoon veel voedingstoffen bevatten, maar moeilijk te verkrijgen zijn in bepaalde gebieden of landen. Op de lijst van de George Mateljan Foundation staan echter uitsluitend levensmiddelen die over het algemeen gemakkelijk verkrijgbaar zijn.

5. Betaalbaarheid

De levensmiddelen zijn goed betaalbaar, vooral wanneer je ze in het juiste seizoen koopt (=seizoensproduct). Dit is ook het moment dat de levensmiddelen het verst en van de hoogste kwaliteit zijn.

6. Smaak

De levensmiddelen smaken goed, ze hebben een volle, pure smaak die in veel recepten tot zijn recht komt.

World’s Healthiest Foods List

Hierbij de lijst met ’s werelds gezondste levensmiddelen volgens The George Mateljan Foundation for the World’s Healthiest Foods

A. Groenten

B. Vis & Zeevruchten

  • Kabeljauw + Heilbot
  • Zalm en Tonijn
  • Mossel & Garnaal

C. Fruit / vruchten

D. Eieren + Magere zuivel

E. Bonen & peulvruchten

  • Zwarte boon
  • (Gedroogde) erwt
  • Kikkererwt + Lins
  • Limaboon & Pintoboon
  • Witte boon en Bruine boon
  • Sojaboon, Tempé & Tofoe

F. Gevogelte & Mager vlees

  • Hert
  • Mager rundvlees
  • Kalfslever
  • Kip & Kalkoen
  • Lamsvlees

G. Noten, Zaden & pitten

  • Amandel, Walnoot & Hazelnoot
  • Cashewnoot en Pinda
  • Sesamzaad + Lijnzaad
  • Pompoenpit en Zonnebloempit

H. Granen

I. Kruiden & Specerijen

J. Natuurlijke zoetstoffen

K. Overige producten

Wat vind jij van bovenstaande lijst met ’s werelds gezondste voedingsmiddelen c.q. levensmiddelen? Deel jouw opvattingen in een berichtje hieronder!

9 reacties op “’s Werelds gezondste levensmiddelen volgens George Mateljan”

  1. Monique ·

    Hoi, Ik heb gehoord dat witte thee zelfs nog beter is dan groene thee klopt dat? Als je het drinkt om af te vallen zal groene thee wel beter zijn omdat er meer cafeïne in zit of zie ik dat verkeerd? Groetjes, Monique

    Beantwoorden
    • Paul ·

      Beste Monique, Als het je puur om de cafeïne gaat, kun je wellicht beter voor espresso of cafeïnesupplementen kiezen… Cafeïne is dan ook niet per definitie hetgeen thee gezond maakt. Groene en witte theeën zijn veeleer gezondheidsbevorderend vanwege de verscheidenheid aan fytochemicaliën die ze bevatten, waaronder de polyfenolen en catechinegallaten ‘epigallocatechinegallaat’ (EGCG), ‘epicatechine’, ‘epigallocatechine’ en ‘epicatechinegallaat… En daarnaast glycosides + depsides (chlorogeenzuur, theogalline e.a.), het aminozuur ‘L-theanine’, chloroplastisch polyfenoloxidase (PPO), provitamine A, vitamine B6 en kleine beetjes van allerlei macromineralen en sporenelementen, waaronder kalium, zink en selenium. De verscheidene alkaloïden / methyl-xanthines in thee, waaronder cafeïne / theïne, theobromine en theophylline hebben ook zo hun voordelen, maar “hoe meer cafeïne, des te gezonder de theesoort” gaat niet op. Omdat witte thee nog jonger is dan groene thee zitten er meer van deze plantenstoffen / fytonutriënten in. Zie eventueel ook de volgende artikels over (groene en witte) thee:

      Overigens is het cafeïnepercentage c.q. cafeïnegehalte van witte thee niet per definitie lager dan dat van groene of zwarte thee. Een doorsnee kop thee levert 15 tot 70 milligram cafeïne (koffie 80 tot 135 milligram). Elke theesoort kan onafhankelijk van diens ‘kleur’ (wit, groen of zwart) veel of weinig cafeïne bevatten. Hopelijk heb je hier wat aan. Groeten, Paul

  2. Maria M ·

    Gezond is maar heel betrekkelijk dus zeker geen muggezifterij en er hoeft niet allerlei informatie over me op de site.

    Beantwoorden
    • Paul ·

      Beste Maria, Ik weet niet precies waar je met je berichtje op doelt, maar ik heb je naam in alle berichten (die gekoppeld zijn aan het e-mailadres dat je bij het achterlaten van DIT bericht hebt ingevuld) uit voorzorg websitebreed aangepast c.q. geanonimiseerd zodat je op Salusi nergens meer met je volledige voornaam en achternaam wordt vermeld. Ik hoop dat dit je bedoeling was. Mocht dat niet zo zijn, laat het dan alsjeblieft nog even weten. Groeten, Paul

  3. Karin ·

    Als ik het goed heb zijn pinda’s geen noten, maar zijn het peulvruchent!

    Beantwoorden
    • Karin ·

      *peulvruchten

    • Paul ·

      De pinda staat hierboven in de categorie ‘Noten, Zaden & pitten’ en wordt nergens als “noot” aangemerkt. Logisch, want pinda’s zijn zaden… De pindaplant (Arachis hypogaea) is een peulvruchtdragende landplant / zaadplant uit de vlinderbloemenfamilie. Peulvruchten bestaan uit een tweetal vruchtbladen (tezamen de ‘peul’ oftewel de ‘vrucht’) met daartussenin een aantal ‘bonen’ oftewel ‘zaden’. Pinda’s zijn dan ook de zaden uit een peulvrucht. Vanuit botanisch oogpunt hadden pinda’s wellicht beter onder categorie E (bonen) kunnen worden geschaard, maar in culinair opzicht passen ze wat mij betreft beter thuis in categorie G (zaden). Deze site gaat immers over voeding en niet over tuinieren. :) En pinda’s worden nu eenmaal veelvuldig verwerkt in notenmixen, zadenrepen en baksels met noten en zaden… En ze nemen beduidend minder vaak de plaats in van witte bonen, linzen of doperwtjes…

  4. Maria M ·

    Wat is gezond? Van bietjes en pruimen lopen mijn darmen leeg, net als van uien. Van eieren, zalm, hazelnoten en gember krijg ik koppijn. Vlees geeft verzuring in je lichaam, lamsvlees minder dan rundvlees dus het kan ook uitmaken wat voor vlees. Het beste is, lijkt mij, om te eten wat voor jou individueel goed is. Een natuurgenezer bij wie ik kwam had het ook liever over zinvol eten dan gezond want gezond bestaat eigenlijk niet en sowieso gaat het om het totaalplaatje.

    Beantwoorden
    • Jurjan ·

      Dit is vast en zeker begeesterd muggenzifter en drogredenaar Maria Moutmans weer…?

Plaats een reactie

Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.