afvallen dankzij sporten

Sporten & afvallen: 4 ideale tips voor beginners!

Zolang je gegeten calorieën verbruikt middels lichamelijke activiteit (sporten, werken, lopen, fietsen e.a.), zullen ze nooit eindigen als extra kilo’s op je weegschaal. Lichaamsbeweging kan dan ook een geweldig hulpmiddel zijn om gewichtstoename te vermijden en overgewicht te voorkomen.

Ook als je eventuele huidige vetrolletjes wilt kwijtspelen, zul je je calorieverbruik moeten opschroeven door middel van lichamelijke activiteit. Regelmatig sporten is dan ook een absolute vereiste als je succesvol wilt afvallen. Hierbij 6 tips voor als je wilt beginnen met sporten om af te vallen…

1. Heb geduld

Om één kilo lichaamsvet te verbranden moet je bijna 8000 kilocalorieën zien te verbruiken. Dat is ongeveer het calorie-aantal dat je in drie dagen eet. Het is dan ook niet zo dat je een kilootje vet kunt verbranden door een halfuurtje te joggen.

Voor vetverbranding is tijd en intensiteit nodig. Heb daarom geduld. Hoe vaker je aan lichaamsbeweging doet, des te beter je erin wordt… En hoe beter je je trainingen uitvoert, des te positiever je lichaam erop reageert en des te sneller je resultaten boekt.

2. Onderschat het belang van beweging niet

Veel mensen onderschatten het belang en de impact van lichaamsbeweging. “Met een uurtje sporten verbrand je immers niet meer calorieën dan er in een reep chocola zitten”. Dit is echter geen excuus om niet te sporten, maar een reden om geen chocoladereep te eten.

Als je 45 minuten actief traint, verbrand je al snel 350 kilocalorieën; als je daarnaast ook nog eens de chocoladereep laat liggen, bespaar je er nog eens 350. Dat is alvast een caloriebesparing van 700 kilocalorieën! Je moet lichaamsbeweging ook niet uit de weg gaan omdat je er “honger van krijgt”. Als je je hongergevoel na het sporten op een verantwoorde manier stilt, kan een flinke eetlust namelijk geen kwaad.

3. Wen aan sporten!

Benader sporten als tandenpoetsen of douchen: deze activiteiten zijn nodig om je lichaam te onderhouden en je doet ze dan ook zonder er bewust voor te kiezen. Je stopt bovendien niet met tandenpoetsen omdat het nog niet zo goed lukt of met douchen omdat je al een tijdje uit de roulatie bent. Dus: maak sport een vanzelfsprekend onderdeel van je leefstijl.

4. Investeer in sportmateriaal

Het is niet onverdienstelijk om te investeren in een paar goede fitness-attributen. Een fitnessapparaat kan fantastisch zijn, maar ook met een paar goede sportschoenen, een fitnessmatje en een paar halters kom je al een heel eind. Koop geen materiaal in de hoop dat je erdoor zult gaan sporten… Maar begin met sporten en ondervind vervolgens aan den lijve of je op problemen stuit door ontbrekende fitnessattributen en -hulpmiddelen.

Extra: koop een crosstrainer!

Als je er budget voor hebt, koop dan een crosstrainer; dit is het enige dure hulpmiddel dat echt subliem is voor afvallen. Neem een drummagneet-systeem i.p.v. een simpel vliegwielsysteem. Een zwaar vliegwiel is leuk, maar de algehele souplesse is belangrijker. Een flink totaalgewicht betekent meer metaal, dus een crosstrainer van betere kwaliteit.

Meerdere trainingsstanden en moeilijkheidsgraden (qua snelheid & weerstand) zijn enorm aan te raden. Het is bovenal belangrijk dat het frame, het vliegwiel, de motor en de aandrijfriem van goede kwaliteit zijn. Een goed crosstrainer-merk biedt een garantie van 3 jaar aan. Denk aan Daum, TechnoGym en Kettler. Voor een redelijke crosstrainer betaal je al snel 400 euro; echte goede crosstrainers kosten al snel 600 tot 700 euro.

Raadpleeg dit artikel desgewenst voor aanvullende tips m.b.t. fitnessapparaten voor thuisgebruik.

Tot slot

Welke sport je gaat doen maakt eigenlijk niet zoveel uit. Het belangrijkste is dat je aan lichaamsbeweging doet. Het is overigens wel erg raadzaam of zowel aan cardiotraining als krachttraining te doen. Deze combinatie zorgt er namelijk voor dat je:

  • Optimaal spierweefsel opbouwt
  • Zo min mogelijk spieren verliest
  • Relatief veel calorieën uit vetreserves verbrandt
  • Een hogere ruststofwisseling & naverbranding ontwikkelt
  • Maximaal afvalt

Ben jij al begonnen met sporten? Wat ben je gaan doen en hoe vaak? Hoe effectief is het; merk je er al iets van? Laat hieronder een reactie achter!

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.