Home » Voeding & Voedingsstoffen » Super-antioxidant: ’s werelds krachtigste antioxidanten?!

Super-antioxidant: ’s werelds krachtigste antioxidanten?!

Super-antioxidant: ’s werelds krachtigste antioxidanten?!

Vrije radicalen zijn agressieve, schadelijke stoffen die in je lichaam ontstaan bij allerlei biochemische reacties. Antioxidanten zijn stoffen die oxidatie –en daarmee het ontstaan van vrije radicalen– helpen tegengaan. Ons lichaam maakt bepaalde enzymen aan die als antioxidant werkzaam zijn; de overige antioxidanten moeten uit voeding worden gehaald.

Antioxidanten in voeding (nutritieve / nutritionele antioxidanten) verschijnen steeds vaker in het nieuws omdat ze kanker zouden kunnen voorkomen en je zelfs langer kunnen laten leven. Niet ieder antioxidant is echter hetzelfde; daarom lees je hieronder meer over de meest effectieve “super-antioxidanten” die je via je voeding kunt binnenkrijgen…

Vitamines met antioxidantwerking

De bekendste antioxidanten zijn vitamines met een antioxidant-werking. De volgende vitamines hebben een antioxidatieve werking:

Bovenstaande vitamines hebben een matige tot vrij krachtige antioxidatieve werking. (bron)

Carotenoïden met een antioxidant-werking

De groep ‘carotenoïden’ omvat ten minste 600 moleculen uit de gigantische familie van ‘terpenen’ of ‘terpenoïden’ met een gele tot roodachtige kleur. Een aantal carotenoïden hebben een krachtige antioxidant-werking. De 3 belangrijkste hiervan zijn:

  • Caroteen (zit in wortel, zoete aardappel e.a.)
  • Lycopeen (zit in tomaten, watermeloen e.a.)
  • Luteïne (zit in eidooier, sinaasappel e.a.)

Vooral de carotenen ‘alfacaroteen’ en ‘bètacaroteen’ zijn bekende antioxidanten. De super-antioxidant onder de carotenoïden is ongetwijfeld lycopeen!

Xanthonen met een antioxidant-werking

Xanthonen ofwel xanthenen behoren eigenlijk ook tot de carotenoïden. Het is een subgroep moleculen die net als alle andere carotenoïden bekend staan om diens gele, oranje, roze of rode kleur. De 3 xanthonen met de meest doeltreffende antioxidatieve uitwerking zijn:

  • Kryptoxanthine (zit in papaja, sinaasappelschil e.a.)
  • Astaxanthine (zit in zalm, kreeft, mangosteen e.a.)
  • Zeaxanthine (zit in mais, saffraan e.a.)

Astaxanthine is veruit het krachtigste antioxidant van alle carotenoïden en xanthonen. Het zit voornamelijk in bepaalde algen. Flamingo’s en bepaalde roze-achtige vissen en schaaldieren krijgen het zodoende via hun voeding binnen.

Mensen krijgen astaxanthine op hun beurt binnen wanneer zij zalm, forel, garnalen, krab of kreeft eten.

Anthocyaniden met een antioxidant-werking

Anthocyaniden zijn moleculen die bepaalde planten hun blauwrode tot paarse kleur verlenen. Zo geeft anthocyaan/anthocyanine een blauwpaarse kleur aan o.a. rode kool, zwarte bessen, aubergines en bramen. Anthocyaniden zijn zeer krachtige antioxidanten, maar helaas is gebleken dat anthocyaniden nauwelijks nog werkzaam zijn als antioxidant nadat ze zijn gegeten.

Curcuminoïden met een antioxidant-werking

Curcuma ofwel geelwortel is een plantenkleurstof die de gele kleur geeft aan o.a. kerriepoeder. Curcuma bevat stoffen die lijken op carotenoïden, namelijk curcuminoïden. De belangrijkste curcuminoïden die kunnen worden geïsoleerd, zijn:

  • Curcumine
  • Demethoxy-curcumine
  • Bisdemethoxy-curcumine

De combinatie van bovenstaande drie curcuminoïden levert een absoluut super-antioxidant op!

Vetzuren met een antioxidant-werking

Een aantal essentiële vetzuren uit de omega-3- en omega-6-familie hebben een uiterst krachtige antioxidant-werking. Zo is alfalinoleenzuur in staat om een groot aantal andere antioxidanten (o.a. vitamines, aminozuren en carotenoïden) te hergebruiken oftewel ‘recyclen’. De belangrijkste vetzuren met een antioxidatieve werking zijn:

  • Alfa-liponzuur (zit in orgaanvlees e.a.)
  • Alfa-linoleenzuur (zit in lijnzaadolie e.a.)
  • Gamma-linoleenzuur (zit in teunisbloemolie e.a.)
  • Gebonden linolzuur (zit in vlees e.a.)

Vooral alfa-liponzuur mag met recht een super-antioxidant worden genoemd!

Mineralen & spoorelementen met een antioxidant-werking

Er bestaan een aantal mineralen en spoorelementen die verantwoordelijk zijn voor de aanmaak van een aantal enzymen en co-enzymen (o.a. co-enzym Q10) die over een krachtige antioxidant-werking beschikken. Mineralen zijn dus zelf geen antioxidanten, maar ze zijn indirect antioxidatief. De belangrijkste mineralen en spoorelementen met een indirecte antioxidant-werking zijn:

  • Selenium
  • Chroom & zink
  • Koper & mangaan

Aminozuren met een antioxidant-werking

Aminozuren zijn de bouwstenen voor lichaamseiwitten. Sommige aminozuren beschikken over een krachtige antioxidant-werking. De belangrijkste antioxidatieve aminozuren zijn:

Taurine is technisch gezien geen aminozuur, maar een aminosulfonzuur. Wel is taurine een heus “super-antioxidant”! Ook glutathion (opgebouwd uit 3 aminozuren) is een onwijs krachtig antioxidant.

Conclusie

Antioxidanten zorgen ervoor dat je lichaam wordt beschermd tegen agressieve stoffen. De top 5 van krachtigste antioxidanten is als volgt:

  1. Curcuminoïde (zit in geelwortel)
  2. Astaxanthine (zit in garnalen, zalm e.a.)
  3. Alfa-liponzuur (zit in orgaanvlees, erwten e.a.)
  4. Taurine (zit in vlees, eieren e.a.)
  5. Lycopeen (zit in watermeloen, tomaat e.a.)

Gezonde en gevarieerde voeding zorgt ervoor dat je allerlei belangrijke antioxidanten binnenkrijgt. Meer voorbeelden van antioxidantrijke producten zijn citrusvruchten, pruimen, granaatappels, boerenkool, uien, groene thee, rode wijn, peterselie, soja, knoflook, broccoli, spinazie etc. Let wel: inmiddels is bekend dat bepaalde antioxidanten in extreem hoge concentraties (supplementen e.a.) de gezondheid juist kunnen schaden. (bron)

Ben jij je bewust van de functionaliteit van antioxidanten en van jouw eigen antioxidant-inname? Laat hieronder een berichtje achter!

2 reacties op “Super-antioxidant: ’s werelds krachtigste antioxidanten?!”

  1. Sietske ·

    Is deze informatie over de antioxidante werking van omega 3 vetzuren gebasseerd op wetenschappelijke onderzoeken of literatuur?

    Beantwoorden
    • Paul ·

      Ja, Er zijn verscheidene onderzoeken die aantonen dat de enzymen in omega 3-vetzuren vrije radicalen bevechten en zodoende een antioxidatieve functie bekleden (bron). Inmiddels zijn we echter een paar jaar verder en zijn er ook mensen die beweren dat omega 3 en omega 6 het ontstaan van vrije radicalen juist in de hand werken (bron). Al met al kun je dus maar beter zo veel mogelijk variëren en nergens te veel van eten. Groeten, Paul

Plaats een reactie

Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.