Home » Voeding & Voedingsstoffen » Voedingssupplementen » Omega-3 tekort herkennen – Symptomen & klachten!

Omega-3 tekort herkennen – Symptomen & klachten!

omega-3 tekort symptomen klachten

Magazines op het gebied van gezondheid en fitness hebben het constant over omega-3 vetzuren en hoe belangrijk ze zijn voor je gezondheid. Terecht, want je lichaam heeft omega-3-vetzuren nodig om te kunnen functioneren… Maar het lichaam kan omega-3 niet zelf aanmaken of synthetiseren. Dat betekent dat je omega-3 per se uit voeding moet halen! Om die reden behoren omega-3-vetzuren tot de ‘essentiële vetzuren’. (bron)

Omega-3 hype in de media

Ook in tv-reclames hoor je de term omega-3 oftewel omega-3-vetzuren regelmatig terugkomen. Omega-3 wordt dan ook aan velerlei producten toegevoegd, met name aan margarine en bak- en braadproducten. Maar hoe bepaal je nu precies of – en hoeveel – je dit soort producten nodig hebt? Hieronder vind je een lijstje van gezondheidsklachten die te maken kunnen hebben met een omega-3 tekort…

Symptomen & klachten bij een omega-3 tekort

Je lichaam kan dus niet zonder omega-3. Bij een licht omega-3 tekort ontstaan herkenbare klachten. Bij een hevig of langdurig tekort worden de klachten erger. Als het lichaam helemaal zonder omega-3 komt te zitten, ontstaan zeer ernstige klachten die tot de dood kunnen leiden. Dit belangrijkste klachten & symptomen van een omega-3 tekort zijn als volgt:

  • Vermoeidheid
  • Slecht geheugen
  • Vaak ziek zijn (verzwakt immuunsysteem)
  • Droge huid & eczeem
  • Haarverlies (bij vrouwen & mannen)
  • Klachten m.b.t. hart
  • Problemen met vruchtbaarheid
  • Stemmingswisselingen & depressie

Een stelselmatig tekort aan omega-3 wordt bovendien in verband gebracht met allerlei lichamelijke ziekten en klachten, waaronder diabetes type 2, hart- & vaatziekten, Alzheimer, darmkanker en allerlei ontstekings- & infectieziekten (reuma, Crohn e.a.). (bron)

Tot slot

Als je last hebt van bovenstaande symptomen dan kun je dus een tekort hebben aan omega-3 vetzuren in je voeding. Je kunt een omega-3 tekort tegengaan door regelmatig vette vis te eten zoals zalm, makreel, tonijn, sardines, forel, haring, paling en bokking. Ook noten bevatten omega-3-vetzuren, maar in mindere mate. Lust je geen vis en/of noten, dan kun je altijd nog visolie capsules nemen. Het is echter beter om omega-3 vetzuren via je normale voeding binnen te krijgen! (bron)

Heb jij het idee dat je te kampen hebt met een omega-3 tekort? Of weet je het zeker en heb je er iets aan gedaan? Laat hieronder jouw verhaal achter!

1 reactie op “Omega-3 tekort herkennen – Symptomen & klachten!”

  1. Kimberley Pex ·

    Ook lijnzaadolie en chlorella bevatten ’n hoog omega 3-gehalte. En ik las dat mensen met een omega 3-tekort vaak ’n trage schildklierfunctie hebben! Onvoorstelbaar hoe ’t lichaam werkt, en wat voeding voor ’n invloed heeft op geest en lichaam. Wonderbaarlijk allemaal.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.