vetloos vetvrij dieet eten

Vetvrij dieet: vetloos eten = ongezond & ineffectief!

Je wordt tegenwoordig helemaal gek van het woord ‘vet’ (zowel lichaamsvet als voedingsvet). Alles moet zo mager mogelijk zijn, zowel voedingsmiddelen als lichamen. En hoe groter er ‘0% vet’ op een verpakking staat, des te groter de hoeveelheden die mensen ervan inslaan. Kortom: vetarm verkoopt! Maar klopt dit beeld van ‘minder vet is beter’ eigenlijk wel, en is het wel gezond om steeds minder vet te eten? Hierbij alles wat je moet weten over (de voordelen + nadelen van) een vetvrij dieet…

Niet dunner door vetvrij eten

Door je aan een vetloos dieet te houden zou je gemakkelijker afvallen en minder kans hebben op kanker en hart- & vaatziekten. Een aantal grote onderzoeken hebben vetvrije diëten onder de loep genomen en wat blijkt? Je hebt niet alleen evenveel kans op kanker en hart- & vaatziekten als je vetarm, vetloos of vetvrij eet, maar ook word je er NIET dunner van.

In de medische literatuur zijn veel onderzoeken bekend, waarvan de eerste dateren uit 1996, die al hebben bewezen dat een vetvrij dieet niet effectief is om af te vallen. Er is zelfs bewijs dat het schadelijk is voor je lichaam is om een vetvrij dieet te volgen. Al met al is het bannen van vet uit je dieet geenszins aanbevelenswaardig en in veruit de meeste gevallen zelfs schadelijk en gevaarlijk. (bron)

vetvrij dieet vetloos

Vet is functioneel!

Vetarm of zelfs vetvrij eten is risicovol omdat vet bepaalde functies vervult in je lichaam. Voedingsvet wordt door je lichaam afgebroken tot afzonderlijke vetzuren en vetzuurketens. Deze vettige deeltjes worden omgezet tot (en gebruikt voor) allerlei cellen, structuren en processen. Zo zijn vetten van cruciaal belang voor de hormoonhuishouding, voor de opbouw en bescherming van allerhande lichaamscellen en celmembranen, voor het reguleren van gezonde (LDL en HDL) cholesterolniveaus, en voor de aanwending en opslag van vet-oplosbare vitamines, mineralen en spoorelementen. Dus als je helemaal géén vet eet, zul je gegarandeerd doodziek worden! Hierbij alles wat je moet weten over vetten in voeding:

Vetvrij dieet: tot slot…

Het hele idee van vetvrij is een eigen leven gaan leiden en dit komt voornamelijk door reclames van voedingsmiddelenproducenten. Als je een product wilt verkopen is immers niets effectiever dan mensen bang maken voor ‘stofje X’ en vervolgens producten aanbieden zonder ‘stofje X’. Trap dus niet zomaar in suikervrij, 0% vet, puur natuur, 100% organisch, geen synthetische toevoegingen. Dit soort incidentele voordelen is leuk; ze staan echter maar al te vaak groot op de verpakking om je af te leiden van de vele nadelen.

vetvrij-eten-ongezond-ineffectief

Probeer jouw informatie over gezonde voeding dus niet te veel uit reclames en gesponsorde tijdschriften en websites te halen… Producenten proberen je er namelijk alleen maar van te overtuigen om hún product te kopen. Of het nu gaat om probiotische zuiveldrankjes, verpakte fruitsnacks of graanrepen met toegevoegde vezels, ze leiden alleen maar af van de natuurproducten die écht gezond zijn: verse groenten (inclusief zeewier, paddenstoelen en kiemgroenten), vers fruit, vette vis, mager vlees, noten, zaden, pitten, yoghurt, kwark, eieren, volkorengraanproducten etc.

Ben jij bang voor vet in je voeding of kies je liever voor producten waarin gezonde vetten zitten? Deel hieronder jouw opvattingen en bevindingen m.b.t. voedingsvet en lichaamsvet!

9 reacties op “Vetvrij dieet: vetloos eten = ongezond & ineffectief!

  1. Fabian ·

    Hallo allemaal, Gewoon normaal eten en veel sporten. Makkelijk vol te houden en gezond!

    Reageer
  2. Dukan Dieet ·

    Vaak wordt er gedacht dat als je weinig vet eet dat je dan afvalt. Ten eerste is dit niet goed voor je en ten tweede ligt het ook veel aan wat voor soort vetten je eet. Als je meer verzadigde vetten binnenkrijgt als onverzadigde vetten dan heb je ook meer kans dat je aankomt. En als je weinig vet eet gaat je lichaam dit extra opslaan. Dus gewoon normaal blijven eten, niet teveel calorieën tot je nemen, genoeg fruit en groente eten en genoeg beweging.

    Reageer
  3. marianne ·

    Ik heb vaak gelezen dat de stelregel luidt: probeer te zorgen dat je aan kcal binnenkrijgt: 55% koolhydraten, 25% eiwitten en 20% vet. Zonder 0% vet producten is dit best lastig, omdat een heel klein beetje vet al meteen heel veel calorieën bevat. Dan is 0% yoghurt een uitkomst om je verhouding eiwit/vet weer op peil te krijgen. Maar je hebt dus wel vet nodig om je metabolisme op gang te houden, als je maar kiest voor zoveel mogelijk gezonde vetten uit bijv. noten (heb ik me laten vertellen).

    Reageer
  4. ans ·

    Heb dit dieet aan het begin van dit jaar gevolgd en ben 10 kg afgevallen. Mijn hoge bloeddruk is weg, dus gebruik daar nu geen medicijnen meer voor! Na de kerstdagen ga ik weer beginnen, want ik wil nog een kilo of 10 afvallen. Ik denk dat dit een goed dieet is als je het een paar maanden volgt. Niet langer, want het is wel wat eenzijdig. Daarna op een gezond leefpatroon over. Al is dat vaak moeilijk. Vooral met deze dagen in december. Gr.Ans 😀

    Reageer
  5. S.W. ·

    Goedendag, Ik ben een vrouw van 68 en behoorlijk veel overwicht. Ben nu 4 maanden met een vetvrij dieet bezig en ben al 18 kilo kwijt. En wil er nog 18 eraf. Ik hoop dat het lukt. Gr S.W.

    Reageer
  6. Paul ·

    Typisch dat zo veel mensen met hetzelfde IP-adres zich positief uitlaten over het vetvrije dieet van Vetvrij.com. Aangezien het hier om een commerciële website gaat, heb ik de links ernaar verwijderd.

    Reageer
  7. Karin van Bree ·

    Het vetvrij dieet werkt wel degelijk prima! Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik begonnen met een dieet. Hieronder volgt in het kort mijn verhaal: Als moeder van 3 kinderen was ik (vooral na de zwangerschap van de laatste) te zwaar voor mijn lengte. In het verleden heb ik vele diëten gevolgd. dit alles met wisselende resultaten. Het dieet wat bij mij het beste werkte heb ik gekregen via de cardioloog van mijn zwager. Het is een dieet waarbij je weinig tot geen vet krijgt. Ik ben direct mee gestart nadat ik gestopt was met borstvoeding van de derde. Het zijn periodes van 3 weken waarna 1 week ‘normaal eten’ volgt. In totaal heb ik dit een half jaartje volgehouden. Na dit half jaar (6 lijn-periodes) was ik totaal 26kg afgevallen. (van 105 naar 79kg). Ik ben nu een jaar gestopt met de lijnweken en volg de gezonde en verantwoorde eetadviezen op die je na het dieet kunt volgen. In totaal ben ik 2 kilo aangekomen in dit jaar (ik weeg nu dus 81), maar met een weekje lijnen kan ik makkelijk weer onder de 80 kilo grens komen. Al met al werkt het vetvrije dieet bij mij prima. Ik heb veel steun gehad aan: Vetvrij.com. Succes allemaal! Gr. Karin

    Reageer
  8. Maartje ·

    Ik volg het Vetvrij Dieet ook, 5 dagen dus streng en twee stopdagen. Je mag dit dieet maximaal drie weken doen. Dan drie weken stoppen en dan weer verder. Ik val echt af. Voor het eerst in mijn leven kan ik een dieet volhouden. Ik word echt lichter. Waarom is dit dieet dan zo slecht? Ik word slanker, dat is dus beter voor mijn gezondheid! Drie gezonde maaltijden is echt beter, dat weet ik ook. Voor mij en heel veel mensen moeilijk vol te houden, omdat je niet precies voorgeschreven krijgt wat je moet eten. Je krijgt snel de neiging wat anders te pakken. Mijn vriendin is trouwens onder begeleiding afgevallen. Zo’n Zuid-Amerikaans dieet, strenger dan dit. Ik zou er nooit aan beginnen. Haar bloed werd vaak gecontroleerd. Altijd een hoog cholesterol en een veel te hoge bloeddruk gehad. Nu is het perfect! Ze eet nu echt gezond om het snel behaalde resultaat te behouden. Is dat dan niet goed? 🙄

    Reageer
  9. Vivian ·

    Vorig jaar ben ik 15 kilo afgevallen met behulp van het vetvrij XL dieet. Dit dieet heb ik voorgeschreven gekregen van mijn diëtiste die werkzaam is bij de sportschool waar ik drie keer in de week sport. Vetvrij.com

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.