Home » Afvallen & Dieet » Voedingsstoffen: Hét krachtvoer voor afvallen!

Voedingsstoffen: Hét krachtvoer voor afvallen!

Er zijn talloze redenen om te eten. Op de eerste plaats honger. Maar ook gewoonte, verveling, automatisme, emoties of je kunt het niet over je hart verkrijgen om restjes weg te gooien… De voornaamste reden om te eten is je lichaam voorzien van brandstof, bouwstoffen, beschermingsstoffen, ballaststoffen en processtoffen. Brandstof kan worden verkregen uit bepaalde voedingsstoffen, namelijk de 3 macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) en alcohol. Bepaalde mineralen, vetten en eiwitten kunnen (ook) als bouwstof worden ingezet, dus voor de opbouw van cellen en weefsels. En onder de beschermingsstoffen, processtoffen en ballaststoffen vallen onder andere (bepaalde) vitamines, co-vitamines, macromineralen, sporenelementen, antioxidanten, enzymen, co-enzymen, fytonutriënten, pro-hormonen en voedingsvezels.

Geen leven zonder voedingsstoffen

Voedingsstoffen zijn noodzakelijk om je lichaam goed te laten werken. Het lichaam functioneert pas voor 100% als je van alle voedingstoffen voldoende binnenkrijgt. Bij gebrek aan één van de essentiële voedingsstoffen kan je al medische klachten ondervinden. Deze onmisbare voedingsstoffen vindt je in verschillende eetwaren. Onderzoek toont aan dat hoe gevarieerder je eet, des te kleiner de kans is op ziekte. Want hoe gevarieerder je eet, des te veelzijdiger de voedingstoffen die je  binnenkrijgt. En des te meer fysiologische processen er kunnen worden uitgevoerd en ondersteund.

Na of tijdens het afvallen kan het zijn dat je lichaam lijkt af te zwakken. Je huid ziet er grauw uit, je haar is dof, je nagels breken sneller, je ondervindt concentratieproblemen… Dit heeft te maken met het feit dat je minder voedingsstoffen binnenkrijgt, ontoereikende hoeveelheden ervan, of onevenwichtigere onderlinge verhoudingen. Een vitaminekuur kan eventueel helpen, maar de hedendaagse wetenschap bewijst steeds vaker dat gesynthetiseerde nutriënten in vitaminesupplementen niet gelijkwaardig zijn aan natuurlijke vitamines in natuurvoedingsmiddelen. Wat dus nog veel beter helpt, is NIET streng lijnen. Werk liever toe naar bewustwording; zoek uit van welke voedingstoffen je voldoende opneemt en van welke niet. Als je gevarieerd genoeg eet, wordt nagenoeg ALLES opgebruikt om je lichaam te ondersteunen. En dus NIET voor later opgeslagen in de vorm van ‘nutteloze ‘ lichaamsvetreserves. Kortom: voorkom overschotten en voorkom tekorten!

Voed je lichaam naar behoren

Als je eenmaal door hebt wat het effect van bepaalde voedingsstoffen op je lichaam is, dan zul je inzien dat je je door het nuttigen ervan beter en gezonder kunt voelen en daarbij ook nog wat overgewicht kunt kwijtraken. Hierbij de meest essentiële voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft:

  • Vitamine A: heeft een beschermende werking en zorgt voor de vervanging van afgebroken cellen, zoals de huidcellen.
  • Vitamine B-complex: deze dertien vitaminen zorgen voor de stofwisseling, geestelijke flexibiliteit, cel-ademhaling, weerstand, bescherming tegen bloedarmoede…
  • Vitamine C: is een krachtige antioxidant en een oppepper voor het immuunsysteem.
  • Vitamine D: stimuleert de opname van calcium en vertraagt artrose.
  • Vitamine E: helpt bij het aanmaken van antilichamen en helpt tegen huidproblemen en haaruitval.
  • Omega 3-vetzuren: zijn goed voor elk onderdeel van ons lichaam; zorgen onder andere voor de smering van de gewrichten zodat deze soepel kunnen blijven.
  • Essentiële aminozuren (fenylalanine, isoleucine, leucine, lysine, methionine, threonine, tryptofaan & valine)
  • Essentiële macromineralen + sporenelementen (calcium, magnesium, kalium, fosfor, natrium, chloride, ijzer, zink, chroom, koper, jodium, mangaan, selenium & molybdeen)

Essentiële voedingsstoffen komen voor in zowel plantaardige als dierlijke voedingsmiddelen. Groenten en fruit eten is dus niet de enige boodschap! Denk ook eens aan noten, zaden, peulvruchten, granen, paddenstoelen en zeewier. Essentiële nutriënten komen ook voor in o.a. vlees, vis, eieren en in beperkte mate zuivel. Kortom: eet niet te eenzijdig, ook niet ‘gezond eenzijdig’, maar eet gevarieerd + gezond + uitgebalanceerd.

1 reactie op “Voedingsstoffen: Hét krachtvoer voor afvallen!”

  1. lievens eric ·

    Goed geschreven! En ik kan het weten, want ik leef al jaren gezond en ongeveer volgens dit dieet, alleen elke dag nog een biertje erbij of een glaasje wijn.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.