wandeltechniek wandelen beginners

Lopen: afslanken én aan je conditie werken dankzij de juiste wandeltechniek

Wandelen is één van de gemakkelijkste manieren om beweging in je dagelijkse routine in te passen en het is één van de weinige vormen van beweging die kinderen van jongs af aan samen met je kunnen doen. Een stevige wandeling van een halfuur per dag vermindert de kans op hartaanvallen en hersenbloedingen drastisch. Stelselmatig wandelen verbetert daarnaast je longcapaciteit, vermindert de kans op artritis, osteoporose en Alzheimer én bevordert de bloedcirculatie…

Wandeltechniek: wandelen opbouwen

Wandelen is géén kostbare sport; je hebt er uitsluitend goede wandelschoenen voor nodig. Met goede loopschoenen, wandelschoenen of sportschoenen doe je bovendien jaren! Loop niet te hard van stapel en bouw het wandelen langzaamaan op. Begin je wandelsessies met 10 minuten per dag stevig doorstappen. Verleng na 2 weken je wandelingen met 5 minuten per week en bouw het zo geleidelijk aan op tot en halfuur of zelfs een uur per dag.

Hoewel goed wandelen je conditie verbetert en je er calorieën mee verbrandt, kan ‘slecht’ wandelen veel schade aanrichten aan spieren en gewrichten. Veel mensen hebben een slechte wandeltechniek en dat kan zelfs ernstige rugproblemen veroorzaken.

Hoe je correct wandelt…

  • Loop rechtop, dus NIET voorover gebogen
  • Houd je hoofd omhoog
  • Je schouders ontspannen
  • Je borst vooruit + je buik ietwat in
  • Ontspan je handen en maak een cirkeltje van duim & wijsvinger
  • Zwaai lichtjes met je armen langs je lichaam op het ritme en ’t tempo van je looppassen
  • Houd je heupen los
  • Zet af met je tenen en de bal van je voet
  • Land op je hiel

Wandeltechniek: tot slot…

Laat de auto dus voor wat ‘ie is en trek er al wandelend op uit! Dagelijks stevig wandelen zorgt niet alleen voor een beter uithoudingsvermogen en een betere algehele gesteldheid, maar je kunt er ook nog mee afvallen! Meer over afslankende wandelingen kun je lezen in dit artikel over wandelen + afvallen!

Deel hieronder jouw ervaringen en bevindingen omtrent wandelen!

9 reacties op “Lopen: afslanken én aan je conditie werken dankzij de juiste wandeltechniek

  1. Thoni Onsman ·

    Na 32 jaar mantelzorg voor mijn moeder is zij een half jaar geleden overleden. Ik bleef ontroostbaar en totaal uitgewoond achter. De laatste 4 jaar waren het zwaarst. Ik kwam totaal niet meer aan mijzelf toe en werd steeds zwaarder daar ik me constant troostte met eten en niets meer aan mijn conditie deed. Na een maand van zitten en treuren en totaal niet wetend wat ik plotseling met mijn tijd moest aanvangen besloot ik te gaan wandelen in de polder vlak bij mijn huis. Ik trok mijn oude sportkleding aan en startte met vijf kilometer stevig wandelen. Daar deed ik een uur over. Dat was in december 2016 en heb dit elke dag, weer of geen weer volgehouden. Nu kan ik het niet meer missen. Het maakt mijn hoofd leeg, het laat mij huilen en niemand hoort of ziet het. Het laat mij genieten van de koeien, de vogels en de konijnen. En als bonus ben ik 5 kilo afgevallen. Niet alleen door het lopen maar ook door zeer gezond te eten. Het gaat al veel beter met me al mis ik mijn moeder vreselijk. Ik kan het stevig lopen iedereen aanraden. Als je conditie goed is kun je veel beter met tegenslagen omgaan. Ik ben 75 jaar en voel me ondanks alles tien jaar jonger.

    Reageer
  2. Anoniem ·

    Ik woog 87 kilo en dankzij flink wandelen ben ik 8 kilo afgevallen! Aanrader!

    Reageer
  3. Walter ·

    Ben vandaag wéér begonnen met wandelen en wil dat blijven doen. Maakte steeds de fout weer hard te gaan lopen maar dat houd ik niet vol. Verder doe ik elke dag wel aan gymnastiek en train met de bullworker. Hoop 5 kilo af te vallen doordat ik ga wandelen. vandaag 3 km, morgen 4 en zo maar door. Succes allemaal. Groetjes Walter 63 jaar

    Reageer
  4. JONG ·

    BLOEDDRUK TE HOOG… IK LAS DAT KNOFLOOK ERG HELPT!!!

    Reageer
  5. Kemka ·

    Zelf wandel ik pas vanaf een maandag, vandaag is de 2de dag dus. Ik moet zeggen dat het heerlijk is om te wandelen. Eerst zag ik al tegen de supermarkt op die hier nog geen 5 minuten lopen vanaf ligt. De belangrijkste reden voor mij is dat mijn conditie verbetert en ik wil iets van 3 kilo kwijt. Nu ben ik absoluut niet dik (1.75 meter en 65 kg), maar na een operatie begin februari ben ik toch ruim 3 kilo aangekomen waardoor mijn kleding niet lekker meer zit. 🙄 Vandaag heb ik een stappenteller besteld, dus zo wordt het wandelen straks nog leuker. Ik wandel ’s morgens en ’s avonds een uurtje en neem dan gelijk mijn camera mee. 😉 Succes allemaal.

    Reageer
  6. Annelies Drees ·

    Hallo, Ik ben net begonnen met wandelen om mijn conditie te verbeteren. Ook heb ik last van een hoge bloeddruk, en dat ondanks de medicijnen die ik ervoor gebruik. De bloeddruk wil niet omlaag. Als advies kreeg ik wandelen te horen. 🙄 Ik wil er echt voor gaan. Tevens kan een paar kilootjes eraf ook geen kwaad. Iedereen veel succes met wandelen! Groetjes, Annelies

    Reageer
  7. juultje33 ·

    Ik loop nu elke dag een uur en 10 minuten. Lekker op de beat van de muziek op mijn MP3-speler. Ik ben in een week 1,5 kilo afgevallen. Hopen dat het zo doorgaat. Verder let ik iets meer op wat ik eet, bijvoorbeeld in plaats van een gevulde koek een Café Noir, zulke dingen.

    Reageer
  8. annet ·

    hoi hoi ik loop al 6 weken elke avond een uur stevig soms alleen soms met de buurvrouw. ik val er niks van af grrr… 😥 maar t is wel heerlijk om te doen en als ik s morgens naar mijn werk ga verheug ik me er al op dat ik s avonds ga lopen. maar misschien val ik niet af omdat ik geen water drink? en ik hou ook nog eens vocht vast dus ja dat kan ook zwaarder maken toch? groetjes Annet

    Reageer
  9. Angela ·

    Hallo, ik ben dus pas begonnen met afvallen. En in plaats van dat ik naar de sportschool ga loop ik bijna elke dag 45 minuten buiten (stevig wandelen dus niet hardlopen). Is dit genoeg voor mij om af te vallen, met natuurlijk de combinatie op me eten letten en veel water drinken?

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.