strakke buikspieren trainen

Wil jij strakke buikspieren trainen? Volg dan deze 4 tips!

Mooie strakke buikspieren is voor velen een grote wens, maar hoe kun je nu het beste je buikspieren trainen? Sowieso is het belangrijk om voldoende aan krachttraining (buikspieroefeningen voor spieropbouw) en cardiotraining (duursport voor vetverbranding) doet… Maar er zijn nog een aantal belangrijke punten die vaak over het hoofd worden gezien, maar eigenlijk niet mogen ontbreken:

1. Strakke buikspieren trainen + Vetpercentage verlagen

Het belangrijkste om je buikspieren te trainen is en blijft het vetpercentage van je hele lichaam. Hoe hard je ook traint, als er een laag vet over je buikspieren ligt, dan zie je ze niet. Cardiotraining is absoluut de snelste manier om je vetpercentage omlaag te krijgen!

Strakke buik tip 2: Focus niet uitsluitend op je buikspieren

Je lichaam zal altijd proberen je spiermassa in balans te houden. Dit betekent dat je niet alleen je buikspieren moet trainen, maar dat je ook de andere grote spiergroepen mee moet nemen in je krachttrainingssessies. Met name je schouders, je rugspieren en je (boven)beenspieren.

Buikspieren strak trainen tip 3: Gebruik geen momentum

Ik zie in de sportschool heel veel mensen die momentum benutten, dat wil zeggen dat ze in het geval van een crunch voor de buikspieren, een rukbeweging maken om hun gewicht te verplaatsen. Dit werkt niet goed en kan zelfs blessures tot gevolg hebben! Een langzame, beheerste en gecontroleerde beweging is vele malen effectiever om je buikspieren te trainen!

4: Span je buikspieren aan tijdens de buikspieroefening

Welke oefening je ook doet, je moet je buikspieren altijd aangespannen houden om ze echt te trainen. Zodra je de spanning van je buikspieren haalt gebruik je andere spieren om de oefening te voltooien, en helpt het niet om strakke buikspieren te trainen.

Heb jij aanvullende tips om strakke buikspieren te trainen? Deel jouw adviezen, ervaringen en bevindingen ten aanzien van effectieve buikspieroefeningen in een berichtje hieronder!

3 reacties op “Wil jij strakke buikspieren trainen? Volg dan deze 4 tips!

  1. jacqie ·

    Vanaf mijn 7e jaar tot mijn 21e trainde ik erg hard om bij de ballet-academie te komen op mijn 12e werd ik ook aangenomen, buikspieren en rugspieren zijn voor ons bijna het meest belangrijkste. Ik zag hierboven dat je tijdens wat je ook doet met trainen je je buikspieren inhoud maar minstens zo belangrijk voor je buikspieren zijn je kontspieren. Dus tijdens het trainen trek je de kont in alsof je (klinkt een beetje raar maar alsof) je je ontlasting ophoudt zodra je dat dit i.c.m. de buikspieren inhouden trekt dit direct je rug recht en dat is het allerbelangrijkste omdat het ook blessures verminderd! Dus trek alles in, in het begin moet je er echt bij nadenken maar na een weekje wordt het je tweede natuur! Ik doe het nog steeds automatisch ik loop daardoor ook kaarsrecht!

    Reageer
  2. Frank Bourgondien ·

    Beste Dick, Leuk stukje. Zou je de link nog kunnen plaatsen of is deze al niet meer actief? Bij voorbaat bedankt. Gr. Frank

    Reageer
  3. Dick ·

    Voor buikspieren heb ik de volgende tip: Vorig jaar heb ik (man, 40 jaar) voor gereduceerd tarief meegedaan aan de tot-out voor een online trainingsprogramma voor buikspieren. Ik was eerlijk gezegd wat sceptisch maar onder het mom “baat het niet dan schaad het niet” er toch aan meegedaan. Ik was uitermate positief verrast over de uitwerking, de ondersteuning, de duidelijke uitleg en het all-in pakket. In het kort komt het neer op een volledig programma van 6 weken, iedere dag trainen, maar 3 verschillende trainingen per week wat het lekker afwisselend houd. Iedere training wordt je ondersteund door een video-coach. Ook zit er een compleet maaltijdenschema bij. Ik heb de training gedaan i.c.m. zelf 2x per week een stukje hardlopen voor de cardio en het resultaat was absoluut goed. Natuurlijk niet in 6 weken een mr. Universe, maar zeker een goed begin naar een platte buik. Bijkomend voordeel: je kan de trainingen ook na de 6 weken gewoon online blijven doen met je account zonder te hoeven betalen. Doe er je voordeel mee. Ik heb zelf niets met de site te maken, maar ben echt positief verrast.

    Reageer

Plaats een reactie


Je reactie wordt voor publicatie gekeurd door de redactie en dient te voldoen aan de regels voor reacties.